För det första vill jag bara påpeka,även om ingen antydd motsatsen) att min hund är långt ifrån ett monster. Jag har inga problem att hålla henne och våra promenader är helt okej. I denna tråd fokuserar jag på att hon drar i kopplet, vilket så klart är skitjobbigt, men hon är ingen problemhund eller nått.
Svarar fler härunder men först en fråga till folk i allmänhet:
Är det inte orimligt svårt att få vissa hundar att sluta dra i kopplet? Finns det folk som är så erfarna och duktiga hundmänniskor att de kan få vilken hund som helst att sluta dra? Så att det håller i sig månad efter månad alltså, i ett vardagligt liv. Jag har själv fått svåra fall att sluta dra när jag passat dem under en veckas tid, men det är inte samma sak som att leva med en hund.
Hur är din då, vill hon alltid först, framåt, dra framåt eller är problemet att hon flänger till höger och vänster hit och dit hela tiden? Om hon har "framåtmaskinen" i sig, har du funderat på att låta henne dra som träning?
Min hund är 100% seriös i allt hon gör. Det händer att hon vill till ett speciellt ställe och drar dit. Men det händer så sällan att det inte är något större problem. Men hon drar, spikrakt framåt med stor entusiasm, för det mesta. Byta håll är ju ett vanligt knep men hon har inget emot att byta håll bara hon får dra.
Så jag har dragsele till henne och tränar drag med henne med koppel i bälte. Det är rätt kul.
Jag har inte tillåtit tryck i kopplet.
När han dragit har jag helt enkelt vänt och raskt gått åt andra hållet. Det var väldigt konstiga promenader ett tag
Kombinerat med att göra halt och inte röra sig innan han lugnar sig. Han tyckte nog jag var väldigt konstig.
Vara konsekvent är nog det allra viktigaste!
Konsekvens är så klart väldigt viktigt i hundträning. Jag tror dock att det skiljer rätt mycket på olika hundar hur effektivt det är att vända/stanna vid varje tryck i kopplet, t.ex. Jag har haft helt okej resultat med andra hundar med den metoden. Jag gör det fortfarande. Men eftersom hon gärna drar oavsett vilket håll vi går så brukar jag stanna. Och stå still och försöka andas lugnt och sänka axlarna och när hon tillslut tittar på mig så säger jag "bra" och så går vi. Det funkar, men jag tror att det mer sätter henne i ett lugnare sinnestillstånd.
Men hon är ju över 3 år och jag har med mig henne överallt. Jag har inte haft möjlighet att prioritera koppelträning i varje stund av mitt liv under dessa år och jag kan inte heller göra det i framtiden. Jag promenerar med kompisar, och de hade haft tålamod med lite koppelträning men det hade inte räckt med en promenad, eller tio, och sedan skulle nog deras tålamod vara slut..
Jag tar även med henne när jag ska göra andra ärenden och har haft med henne till jobbet osv. Det fungerar inte att köra stanna-vid-varje-tryck om man ska låta henne skita på lunchen och det är 5 minuters rask promenad till närmsta bra skitstället.
Men jo, konsekvent är givetvis nyckeln, på ett eller annat sätt. Men handlar det om att konsekvent behöva 5 gånger så lång tid för att ta oss till varje ställe vi ska ta oss i ett halvår, så är det nog rimligare att låta henne dra.
Att låta henne bränna av energi på annat sätt är så klart också en vettig tanke. Men jag har iakttagit hennes mönster i när hon drar mer eller mindre och när hon har fått sig en rejäl genomkörare så att hon är en sån där lugn och go hund som hon blir när hon fått jobba, så visst fan drar hon i kopplet ändå. Jag tror att hon ser det som en uppgift.