Tråd för Värdelöst Vetande del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråd för Värdelöst Vetande del 28

BWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAHBWAH! Tåls att skrivas igen: BWAH!

Jag ska bosätta mig mitt ute i ingenstans och hoppas på att jag trampar på någon mina. Poff, pang, splash.

Tänk dig själv att du maxar taket på 2200 på ett uttag där medicinerna utan förmån skulle kosta kanske 6000.
Och ja mediciner kan vara så dyra.
Vi har tur som har förmånerna i Sverige

Bara min epipen gick på 1600 när jag stod på noll på högkostnadsskyddet, lägg till 800 för en av tre astmamediciner, plus 2 sorter till och allergimedicin på recept, levaxin, betapred, propavan mm.

:eek:
39.000:- ?!?!?! Finns det så dyra mediciner? :crazy:

Ja, Humira kostar 10510,50 kr för en förpackning med två sprutor (som räcker i två veckor). Tidigare stod jag på Cimzia, 9857,50 kr för två sprutor med samma dosering som Humira. Tidigare fick jag Remicade intravenöst på lasarettet, en behandling var 4:e vecka. En dos kostade 5555 kr men jag var tvungen att få dubbel dos. Samma med Humira, jag måste ta dubbel dos trots att jag är kvinna och inte så stor... :(

Fast det blir ju - samma summa i princip så :) Vilket är tur då deras son inte skulle vara vid livet om de inte hade råd att hämta ut. Idiotiskt att mediciner ska kosta så mkt. Ska sluta gnälla över min lilla 200kr/tredje månad..det dom tycker är mest jobbigt är att i HELA Stockholm finns det tre apotek som säljer en viss medicin. Ibland är det slut så då blir det till att åka till nästa.. oftast är det syrrans svärmor som får lov att åka då man helst undviker folksamlingar med min systerson som kan dö av en vanlig förkylning..

Men hjälp! :eek: :crazy: Antar att patentet inte gått ut på den ännu.

Nej, garanterat inte. Det sker mycket forskning när det gäller autoimmuna sjukdomar/Crohns så det kommer nya mediciner hela tiden men problemet är att de flesta medicinerna har otäcka bieffekter... allt jag står på knockar mitt immunförsvar och ger en signifikant ökad risk för cancer. Lägg på det att jag ha en annan cancerfaktor plus att jag står på dubbel dos jämfört med vad jag borde ha så är det hela inte så sabla kul. Jag vet att jag kommer att dö tidigt. När jag insåg det kände jag, skit samma ha kul så länge du är här och det är det jag gör :D jag älskar min man, jag älskar mitt jobb och människorna jag arbetar med. Plus att när jag var 32 år var jag på begravningen för en nära vän till familjen, han dog pga sin Crohns och sin mediciering när han var 47 år. Jag står på i mångt och mycket samma cocktail som han stod på och jag fyller 40 i år.

WHAT? Var är det för mediciner som kan kosta så mycket?!! Betalar ni själva?!:eek:

kl

VV: Jag orkar inte mer! Tyska myndigheter kan ta sig i röven! Jag vill hem!:cry:

Nej, iaf mina mediciner täcks av högkostnadsskyddet så jag betalar 2200 kr per år för min medicin, resten täcker staten upp.

Det är designermediciner, de är utformade så att de liknar ämnen i kroppen. Det innebär också en risk eftersom de bara liknar kroppens kemi så det går att bli överkänslig för dem. När jag fick intravenös behandling stod det alltid en akutvagn utanför behandlingsrummet... och det var nära att jag behövde den, jag fick en anafylaktisk chock vid ett behandlingstillfälle :(

Alltså. ..idag var värsta gruppterapin sedan vi flyttade till glashelvetet...
I pausen var det en tjej som skrek i vild panik och brutal ångest ett par "bås" bort...det i sig var hemskt, men också att det var såpass öppet att man utan problem kunde se...intigritetskränkning skulle jag minst sagt kallat det.
Å andra sidan kan det ju mycket väl bli värre om de hade stängt dörren till det lilla rummet - de går dessutom i lås då...

Så det är väl bara att välja - identitetskränkt eller förvärrad panik...:crazy:
Jag reagerade väldigt starkt, vilket jag inte alls var beredd på, så min psykolog fick ägna 10min åt att lugna ner mig...det var riktigt obehagligt :cry:

Och det kommer, om möjligt, bli ännu jobbigare för mig att gå in där...:cry::cry:

Verkar hemskt konstigt planerat där??
Jag menar man är ju inte där pga sitt välmående och så ska andra höra en också

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
4 466
Tjatter Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄 Visste ni tex att om man...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 395
Senast: Tarnin
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 524
Senast: Halcyon
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
54 55 56
Svar
1 101
· Visningar
57 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka