Sv: Tråd för Värdelöst Vetande del 28
Åkte ambulans för första gången på typ ett ÅR igår...
Allergi direkt efter intag av smörgåstårta (som beställdes från kvantum - med betoning på "TOMATFRI i alla former") tog en dos (20 tabletter) betapred direkt samt. en tavegyl.
Det hjälpte inte mycket så när vi kom hem ringde jag 1177 och frågade om jag kunde ta en dos till (lite drygt en timme senare) och det kunde jag - men om inte det HELLER hjälpte inom 15-20 min så var det 112 som gällde.
Tog dosen + en loratadin (allergimedicin med annan verkan än tavegyl) väntade upp mot 45 min i förhoppning att slippa ringa 112 och kunna stanna hemma med väldigt, väldigt orolig sambo...
Det gick inte.
Så de kom, jag fick medicin IV direkt (stor dos tavegyl samt. hästdos av annan kortison än betapred) och sedan åkte vi in,
Sambon satt med Per-Gunnar i fram, jag satt med Mattias i hytten.
När vi kom fram mådde jag betydligt bättre och när de skulle dra ur mig ur ambulansen (jag fick åka bår, orkade inte klättra ner själv
) insåg de att de hade glömt bältet - IGEN. Haha.
Så de parkerade mig i korridoren, men tack och lov ändå lite avskilt, till skillnad från de flesta andra som bara droppar av mig mitt i smeten.
Efter drygt 4 timmar hade jag ondare av britsen än problem med allergin (den hade gett sig sedan länge) och avverkat en påse salt & blandat så meddelade jag att nu åker vi hem.
Så jag fick skriva på ett papper om att jag blev hemsläppt på egen risk och sedan gick vi bort från sambon (som ändå var relativt lugn!) och drog ur infarten.
För mig var det ju bara en gång "i mängden" för honom var det nog första gången - och definitivt första gången med ambulans...
Stackarn
Och hans mamma hade typ jättedåligt samvete eller något eftersom det faktiskt ändå var hon som beställt tårtan, men vad skulle hon göra liksom?
Jag är bara glad att jag kunde vänta med att ringa ambulans tills vi var hemma, det var en massa syskon + småbarn där vi var så jag kände att det hade blivit ännu jobbigare,
Men det känns ju stabilt att reaktionen varade i 4 timmar och inte bet på 2 doser betapred.
Morr.
Nåja, nu ska jag upp och träna!