Sv: Tråd för Värdelöst Vetande del 28
vv: Är fortfarande fet, ful och värdelös... hatar det här och vet inte hur jag ska ta mig ur det
Det är sådana här gånger jag önskar att alla kunde få tillgång till DBT...då lär man sig hantera sådana här känslor, så gott det går.
Men har du ingen psykolog du kan ta hjälp av?
Hur ser dina dagar ut?
Sömn? Mat? Motion? Sysselsättning/aktiviteter? Intressen? Umgänge?
Jag har, med hjälp av veckokorten i DBT:n insett hur allt faktiskt hänger ihop, att det är inte så konstigt att man mår skit när man dåliga rutiner i vardagen - varesig det gäller sömn, mat, motion, hygien och sådana "vardagliga" saker.
Det blir liksom en ond spiral till slut - utan att man själv är medveten om det.
Jag har lyckats bryta mitt helvete...genom att bryta ner det del för del, analysera, fundera, ventilera, agera...
Och jag vet inte riktigt hur det har gått till! Men känslan av att faktiskt klara av något så "larvigt" som att bara göra en sak i taget är fantastisk, eller gå emot känslan och hoppa in i duschen även när hjärnan säger "det är ju såååååå jobbigt att duscha, och du ska ju ändå inte ut och träffa folk idag"...vilket den säger om typ allt och som hela tiden har resulterat i att jag skjuter upp duschandet tills det helt enkelt är ett nödvändigt ont...
Nu duschar jag regelbundet, och alltid efter träning (och att bara komma iväg till den - frivilligt - är också ganska stort för mig!)
Till min hjälp har jag DBT-psykologen, både individuell och gruppterapi, dietisten som hjälper mig att hålla koll på mat och vikt, hund/ar som jag har fri tillgång till (och som även "bor" här ibland = de måste ju ut) och sist, men inte minst, min älskade sambo
(vi skaffade oss dessutom gymkort, tränar 2-5 ggr/v...jag som inte ens kunde vara med på skolidrotten liksom...) så det är ju inget man bara "fixar" utan jag tror verkligen man behöver all hjälp/stöd man kan få.
Jag hoppas att du också får den hjälpen, vad det än må vara.
Och jag tror inte på att du skulle vara ful, fet och värdelös - men den känslan finns nog där oavsett vad vi skriver här, och vi är nog många som delar den med dig...
Säger som astronaut, vill du prata så finns även jag här! KRAM!