TR på förbundets hemsida + TR-frågor.

Sv: TR på förbundets hemsida + TR-frågor.

Fast jag tror i o f s tillämpliga delar av TR gäller på klubbtävling oxå? Lycka till med debuten framöver!

Säkerhetsdelen och nån mer del (sportsligt uppträdande och sånt) gäller även på klubbtävling. Övrigt kan klubben ta bort om de vill, t ex då utrustningskrav, klädselkrav, vaccinationskrav, grönt kortkrav etc. Naturligtvis får de ha den delen av reglementet kvar om de vill med, men det är upp till klubben.

Så exvis min klubb har helt slopat TR-delen som gäller ryttarens utrustning, förutom kravet på hjälm (och mest troligt säkerhetsväst för juniorer nu). De tillåter en hel del 'utsvävningar' från utrustningsreglementet med, det har tävlats både med seat saver, bomlös sadel, hackamore (i dressyr) etc. GK och vacckravet är slopat med (tyvärr).

Så jag menade, att den här säsongen som lär tillbringas på klubben och gå under kategorin miljöträning, om inte herrn gnistrat till väldigt, behöver jag inte oroa mig om han skulle gilla 'för smalt' bett mest, rakt tränsbett etc =)

Alltså, har jag fattat det här rätt nu;

kandarstången ska vara 14 mm, bridongen 10 mm, tränsbettet 14 mm?

Shit vilka bestämmelser, men känns inte som att någon kommer börja mäta. Om de inte är uppenbart att någon rider på en väldigt tunn bridong i en tränsklass.

Säkerhetsdelen och nån mer del (sportsligt uppträdande och sånt) gäller även på klubbtävling. Övrigt kan klubben ta bort om de vill, t ex då utrustningskrav, klädselkrav, vaccinationskrav, grönt kortkrav etc. Naturligtvis får de ha den delen av reglementet kvar om de vill med, men det är upp till klubben.

Den här delen som gäller framridning då:
"Vid tävling som omfattar både ponny och häst får inte samma tränings- och framridningsbanor användas samtidigt av ponny- och hästekipage."
Är det något som vet om man kan ta bort detta på klubbnivå?
Någon som överhuvudtaget vet av vilken anledning detta finns? Kan inte hitta motsvarande i TR III (hoppning).

'Min' klubb kör mixad framridning iaf. Jag visste dock ärligt talat inte ens att man inte fick det. Ingen aning om man 'egentligen' får göra avsteg från den, men tror faktiskt det. Det är mer att det måste vara hjälmkrav (och nu västkrav för juniorer) och sådana säkerhetsaspekter som måste finnas. Och sportsligt uppträdande som sagt. (Klubben här tillåter utan problem urlastning i grimma med, apropå säkerhetsgrejer)

Ja, det brukar ju ofta vara lite mindre strikt på klubbtävlingar. Tycker dock att det är lite underligt att det bara gäller dressyren för framridningen där brukar vara betydligt stillsammare än t ex en framhoppning. Fast det kanske är av någon annan anledning som regeln finns.
Nu har jag iallafall skickat iväg frågan till ridsportförbundet så det ska bli intressant att se vad dom säger.

Svaret kom snabbare än väntat och anledningen är pga säkerheten så det kan man inte undanta på klubbtävling. Infon fanns i TR I.
Nu får väl våran klubb stå i ett hörn och skämmas för vi har alltid haft mixade klasser på klubbtävling:o.
Eftersom det är förtydligat även i TR II nu så måste det betyda att dressyrryttare behöver ha dubbel info eftersom de är lite trögare än andra:angel:. Själv är jag hoppryttare och behöver bara en tillsägelse (fast nu säger jag emot mig själv för det var ju jag som inte hittade infon från första början).
Jaja, jag ska ställa mig i skamvrån en stund.

Anledningen till förbudet mot mixade framridningar är säkerheten. Vet en tjej som red fram sin D-ponny på en nationell tävling och råkade hamnade aningens tajt mellan en storhäst och en vägg - ponnyn fick panik och reste sig - och gick över :crazy:, hon hamnade under. Tog en tid innan hon återhämtat sig.
Har varit på många storhästframridningar och seriöst så är jag glad att framridningarna är delade, för alltför ofta så är storhästryttarna noncharlanta och glömmer lätt att kolla upp/ håller inte acceptabla avstånd.

Fast är ponnyer känsligare för 'trängsel' då? Eller är det för man räknar med att juniorerna är mindre rutinerade? Risken är väl lika stor att den A-ponny känner sig trängd av en D-ponny, eller en liten 149 cm häst känner sig trängd av en 178 häst? *förstår inte riktigt logiken*

Varför kan dom inte godkänna raka oledade tränsbett? Dom är ju inte skarpare på ngt vis, snarare tvärtom. Tycker att många hästar snarare blir lite okänsligare på oledat, men en av mina unghästar som är superkänslig i munnen, funkar kanon på oledat, känns ju trist att behöva rida på ett annat bett som han inte trivs med. Dessutom rekommenderar ju många tandläkare dessa som snälla mot munnen.

Har inte sagt att ponnyer är känsligare än storhästar, men erkänn att det inte är alla hästar som är så självsäkra att de galant klarar av en trängd situation mellan en solid vägg och en större häst?

Juniorerna brukar tvärtom generellt hålla bättre koll på omgivningen än de äldre ryttarna ;), min erfarenhet från dressyrbanorna. Varierar från tävling till tävling beroende på vilka som startar. En msv-tävling var riktigt obehaglig, alla tittade ner o red rakt på varandra :eek:, och trots att jag satt på 170-häst så var jag rädd för att bli "överriden". Fick aldrig ridit fram då jag hela tiden fick väja, stanna eller slänga min häst åt sidan för andra och mirakulöst lyckades undvika att kollidera, vilket de andra inte riktigt lyckades lika bra med.
Hade jag istället suttit på ponnyn och blivit påriden hade det haft större konsekvenser än med min stora häst. Och har man en storhäst på 149 så är risken helt enkelt större än med en 170 häst om man har oturen att hamna på en sådan framridningen.

På ponnyframridningar så börjar man till 99% med A-ponnyer, sen B-ponnyer, c- och sist D. Det gör att A- och D-ponner till 99% aldrig går tillsammans på framridningen ;) (isåfall gäller det att det är enbart 1 eller ingen B-ponny och en eller 2 C-ponnyer mellan A-ponnyn och D-ponnyn)

Så säkerheten går inte bara ut på att hästarna reagerar och försöker rädda sig ur obehagliga/skrämmande/tom ibland farliga situationer på egen hand, vilket kan ge konsekvenser, utan även för att en del andra hästar litar tillräckligt mkt på sina ryttare/ är fokuserade på annat, för att missa att de är i en farlig situation och att en olycka inträffar (tex en kollision).

Senast ändrad:

Förstår inte det iheller! Önskar också att de snart godkänner de raka betten med, så många som trivs bra med dom!

Har inte sagt att ponnyer är känsligare än storhästar, men erkänn att det inte är alla hästar som är så självsäkra att de galant klarar av en trängd situation mellan en solid vägg och en större häst?

Juniorerna brukar tvärtom generellt hålla bättre koll på omgivningen än de äldre ryttarna ;), min erfarenhet från dressyrbanorna. Varierar från tävling till tävling beroende på vilka som startar. En msv-tävling var riktigt obehaglig, alla tittade ner o red rakt på varandra :eek:, och trots att jag satt på 170-häst så var jag rädd för att bli "överriden". Fick aldrig ridit fram då jag hela tiden fick väja, stanna eller slänga min häst åt sidan för andra och mirakulöst lyckades undvika att kollidera, vilket de andra inte riktigt lyckades lika bra med.

Ja så där tycker jag det är på nästan varenda tävling! Blir så trött på det! Därför brukar jag rida fram så mkt som möjligt på övrigt område och bara uppehålla mig så kort stund som det går på framridningen.
Det har till och med hänt att jag inte satt en fot (eller hov :D) alls på framridningen. Det går att värma upp på grusvägar osv också när nöden kräver. Men man önskar ju att folk istället kunde lära sig basala ridhus/framridningsregler och att de kunda ta och titta upp!!

Svaret kom snabbare än väntat och anledningen är pga säkerheten så det kan man inte undanta på klubbtävling. Infon fanns i TR I.
Nu får väl våran klubb stå i ett hörn och skämmas för vi har alltid haft mixade klasser på klubbtävling:o.

Vår klubb också..

Men alltså, det skulle inte fungera i praktiken om vi skulle ha separat framridning då vi bara har en padock :cool:
Och dessutom så rider alla i vår klubb på samma villkor; dvs Aponnyer rider mot storhästar i samma klasser.
Fler ekipage än så är det lixom inte med på tävlingarna. :crazy:

Och dessutom så rider alla i vår klubb på samma villkor; dvs Aponnyer rider mot storhästar i samma klasser.

Precis som vi då och det har alltid funkat alldeles utmärkt. Ändå är min klubb ganska stor och kan ha 150 starter på klubbtävling om det är hoppning. Men det finns en fördel...det blir lättare att vinna. Jag kom 3:a senast och det var två små blixtsnabba ponnier som var före mig och min lite osmidigare häst:banana:.

Kl

Jag som är helt novis på det här med dressyrtävlingar undrar vad som gäller för att få starta ponny som storhäst.

I TR står det:
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i dressyr tom Msv A på regional tävling...Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för ridhäst får därefter inte starta i tävling för ponny. Vid stadigvarande (minst 6månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i dressyrklass för ponny.

Jag har en medryttarponny där ägaren ska vara borta sept-maj (9 månader), kan då jag och ägarens mamma starta ponnyn som häst under tiden?
Det står ju att ryttarbytet ska gälla 6månader och det gör det ju. Men får ägaren då direkt ge sig ut och tävla i juni eller måste hon vänta i 6månader först?
Någon har dessutom sagt att ryttarbyte räknas efter kalenderår..

Finns det någon som kan förklara vad som gäller? :crazy:

Vore ju himla trevligt att få tävla ponnyn nån gång på en klubbtävling eller så:)

På klubbtävling kan klubben öppna upp hästklasserna för ponny med överårig ryttare om de vill.

I övrigt så ja, du och ägarens mamma kan tävla ponnyn som häst i 9 månader på inbjudnings-/lokaltävling och uppåt. När ägaren är tillbaka och vill tävla den som ponny igen så måste hon (eller ni) innan hennes första start anmäla ryttarbyte till förbundet och betala den avgiften. Så fort det är gjort kan ponnyn gå som ponny igen. Skrivningen 'minst 6 månader' betyder att den 'nya' ryttaren (i det här fallet ägaren) helt ska disponera hästen i minst 6 månader så man kan inte hålla på och byta fram och tillbaka flera gånger på ett år.

Tack för förklaringen!
Det låter ju jättebra:)

Var nämligen en hoppdomare (tror jag) som hade sagt att ryttarbyte gällde för kalenderår, men hoppningen kanske har andra regler eller så missförstod hon.

När ägaren kommer tillbaka så kommer självklart bara hon att tävla ponnyn igen, så då borde det ju inte vara några problem för oss:)

Måste bara fråga var ni läst att man inte få rida på bett under 14mm? Sitter just nu och kollar genom nya TR och där står följande:

"Diametern på de olika betten måste vara så stor att de inte kan skada hästen. Diametern mäts vid bettets ytterkant.
Minsta diametern för stångbett skall vara 14mm och bridongbett minst 10mm.
Minsta diameter för tränsbett i unghästbedömning skall vara 14mm."

Som jag tolkar det kan vi lugnt rida vidare på bett smalare än 14mm om vi inte rider unghästbedömning...... Förutom stång då.

För ponny kan jag inte se några mått alls....

TR regeln om bett är ändrad.Dommarrådet skulle titta på regeln som jag tror väckte en folkstorm.En ny uppdatering om storleken på betten kom i torsdags = den du har uppmärksammat.

Liknande trådar

Dressyr Hej, Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla dressyr på Antares Precision-nackstycke enligt årets TR? Det är något tvetydigt...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Spud
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart börjar tävlingsåret 2017 och det kommer att märkas. Det nya hjälmtvånget i dressyr har varit mest omskrivet, även om det inte är...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden