TR på förbundets hemsida + TR-frågor.

Sv: TR på förbundets hemsida + TR-frågor.

KL: Var ska diametern mätas, någon? Misstänker att jag måste köpa nya bett. Suck...

Ingen aning om var de ska mätas. Köper man ett som har diameter på 14 mm angett t ex, då är ju det längst ut mot ringarna på tjockaste stället, så man borde ju mäta där. Samtidigt så kan man ju då öppna för en marknad där man kan specialtillverka bett med tjocka ändar och hypersmal mundel.

Totalt kass regel, de tjockaste bett jag har är 14 mm, och har man hästar med liten mun, så föredrar de de smala (jag har ett 10 mm bridongbett med, som anv som tränsbett, men det kan jag ju kassera, eller spara tills år 2025 eller nåt när det är dags för kandarklasser..)

Då är din Disse 31- en lagom ålder att debutera tycker jag ;)...

Jag misstänker starkt att jag själv får byta ut BÅDE stång, bridong OCH tränsbett, då jag ju för närvarande tävlar precis på den nivån där man använder allt, nämligen LA-MB ... Blä!

Då får man alltså inte ha bridongbett med rörlig mittdel, eftersom det står tränsbett... Jag som precis tänkte köpa en sådan bridong

Då får man alltså inte ha bridongbett med rörlig mittdel, eftersom det står tränsbett... Jag som precis tänkte köpa en sådan bridong

Det står väl ingenstans?
Det står ju att bridongbettet ska vara en- eller tvådelat, så att ha ett "vanligt" s.k tredelat är ju inga problem. Eller vad menade du med rörlig mittdel?

Sista sidan med bett bilder.

Jag trodde nämnligen reglerna för bridong var samma som för tränsbett förutom diametermåtten.

Men, alltså varför händer inget på bettsidan?

Det är ett par år sedan jag hörde Anders Eriksson berätta att de hade tillsatt en betselgrupp för att utröna vilka bett som ska vara tillåtna i dressyr och där jag fattade det som att han eller någon som anser samma sak satt med för att vurma för att man ska få rida på bett som PASSAR den egna hästen, dvs smalt om man har en häst med låg gom och rakt om man behöver det, mm.

Här verkar det ju som att man snarare går åt motsatt håll och från dressyren försöker än hårdare försvara sina gamla traditionella bett, skapta för rejäla halvblod med rejäla skallar. Om jag har en finlemmad arab med liten munhåla, betyder det att jag måste sluta tävla dressyr på honom nu? För detta gäller väl ALLA klasser, dvs från klubbtävling och uppåt?

Piss och skit, säger jag bara! :mad:

/Camilla

*kl*

Ser att för sadel står det fortfarande "av engelsk typ" och med en illustration av en engelsk sadel.

Innebär detta att det är helt okej med en bomlös sadel som ser ut som en engelsk, tex ST Island/dressage?

/Camilla

*kl*

Ser att för sadel står det fortfarande "av engelsk typ" och med en illustration av en engelsk sadel.

Innebär detta att det är helt okej med en bomlös sadel som ser ut som en engelsk, tex ST Island/dressage?

/Camilla

Tror inte det, inte om de får nys om att det är en bomlös. För frågar man så är ST Dressage (och allt annat jag frågat om som ser engelskt ut men är bomlöst) inte godkänd. De kan inte riktigt motivera varför dock, mer än att de inte är tillräckligt engelska. När jag frågade VARFÖR i hela friden det bestämts att de skulle se ut si och så blev dåvarande ansvarige sur, hänvisade till att det var inte han som skrivit reglerna, utan då fick jag kontakta dressyrkommitten.

Inga dispenser medges från förbundet (sa de då iaf, och i våras). På klubbnivå får klubben välja själv (min klubb gav utan tvekan dispens för min FreeForm med motiveringen - det är ju klart han ska få ha den sadel som passar honom bäst)

Så jag gjorde det, alla som hade mailadress utsatt mailade jag, fyra ggr, med tre månaders mellanrum. Inget svar från NÅGON av dem.

Då skickade jag snigelpost, två brev med 3 mån mellanrum. INGEN svarade.

(brevet var trevligt och sakligt formulerade, och undrade varför reglerna var som de var, och hur det gick ihop med satsningen på att dressyr ska vara en breddsport, om man samtidigt utestängde den kategori ryttare som vill tävla på glad hobbynivå (lokal i princip), men inte sitter på svenska halvblod eller liknande raser, utan raser där det är mellan svårt och omöjligt att hitta en bomsadel som passar.)

Men, alltså varför händer inget på bettsidan?

Det är ett par år sedan jag hörde Anders Eriksson berätta att de hade tillsatt en betselgrupp för att utröna vilka bett som ska vara tillåtna i dressyr och där jag fattade det som att han eller någon som anser samma sak satt med för att vurma för att man ska få rida på bett som PASSAR den egna hästen, dvs smalt om man har en häst med låg gom och rakt om man behöver det, mm.

Här verkar det ju som att man snarare går åt motsatt håll och från dressyren försöker än hårdare försvara sina gamla traditionella bett, skapta för rejäla halvblod med rejäla skallar. Om jag har en finlemmad arab med liten munhåla, betyder det att jag måste sluta tävla dressyr på honom nu? För detta gäller väl ALLA klasser, dvs från klubbtävling och uppåt?

Piss och skit, säger jag bara! :mad:

/Camilla

De har godkänt lite nytt, men det är egentligen bara varianter på de gamla klassikerna =/ De anser väl att de gjort något där, och att den här nya idiotin är ett led i förändringen. Och har någonstans fått om bakfoten att smala bett alltid är hemska tortyrredskap.

Att en hög port på en stång kan ge betydligt värre skador glömde de..

Jag har ingen extrem koll på hur reglerna såg ut tidigare, vad är det som är nytt från och med nu?

Menade inte just nu, utan sen det pratades om att bettdelen skulle revideras, ses över osv.

Och det som kom av det är i princip att syntetbett med hårdmetallkärna är tillåtet (det kom förra ändringen). Flera olika metaller i bettet är tillåtet, Och tredelat med rörlig (ledad eller hur man ska säga) mittdel. Och nu sist idiotin med minst 14 mm i diameter.

Så visst, har i etapper blivit lite olika ändringar sen det så stort slogs upp att det skulle ses över och revideras. Men alla ändringarna utgår ju från de bettyper som varit godkända länge. Så de gamla klassikerna med 'annan puts' på helt enkelt.

Fortfarande är inte oledat tränsbett godkänt, vilket är fullkomligt obegripligt. Silikonbett förstår jag inte heller varför det inte är godkänt t ex. Men det är väl för stor skillnad för de gamla traditionalisterna =/

*delvis*
Om man har åsikter om exempelvis bett eller sadelbiten i TR så föreslår jag att man kontaktar ansvarig person på förbundet. Den diskussionen behöver inte tas i denna tråd.

/B_A_L, moderator

*delvis*
Om man har åsikter om exempelvis bett eller sadelbiten i TR så föreslår jag att man kontaktar ansvarig person på förbundet. Den diskussionen behöver inte tas i denna tråd.

/B_A_L, moderator

Det är som att tala till en vägg att kontakta förbundet i frågan iofs, men du har helt rätt i att vi kan försöka begränsa diskussionerna i tråden. Än tycker jag inte det blivit några större spinoffer, tråden heter (bland annat) TR-frågor, och hitills är det ju bara TR-.frågor som avhandlas. Om det är okej med bomlösa enligt nya TR, om vilka bettförändringar som skett etc?

Så specificera gärna vad det är som inte får vara med, att folk ventilerar just åsikter om ändringarna, eller att det diskuteras mer kring dem? (Så jag vet vad jag ska låta bli =))

Nu har ju inte bett o sadeldiskussionerna runnit väg (vilket de brukar göra) ännu. Om man känner behov av att dryfta frågan så är det okej att skapa en egen tråd (utan tjafs). Men det hjälper nog mer att klaga hos förbundet som har ansvaret för TR.

Okej, bra, för jag kände lite att 'vad var över gränsen nu', men då är/var det okej på nivån som är nu =)

Det ger tyvärr lika lite att dryfta det med förbundet som att gnälla här, men det håller tråden renare om man pratar med väggen hos förbundet =)

Liknande trådar

Dressyr Hej, Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla dressyr på Antares Precision-nackstycke enligt årets TR? Det är något tvetydigt...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Spud
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart börjar tävlingsåret 2017 och det kommer att märkas. Det nya hjälmtvånget i dressyr har varit mest omskrivet, även om det inte är...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka