TR på förbundets hemsida + TR-frågor.

Sv: TR på förbundets hemsida + TR-frågor.

*kl*
Blir både förbannad och besviken på ridsportförbundet som kommer på något som att begränsa bettjockleken!! Jag har testat flera olika kandarstänger, där mitt sto enbart trivdes med 12mm o smalare - med de tjockare (14 o uppåt) sprang hon bara o gapade :crazy:!
Vad ska man då göra?? Trycka in en stång som enligt ens häst är för tjock bara för att ridsport har fått för sig att det ska vara så? :crazy:
Tyvärr verkar vi inte ha ngt val förrens det dras tillbaka, vilket jag hoppas sker snart om många på ngt sätt klagar hos ridsport. Tyvärr är jag rädd att det likväl kommer ta alldeles för lång tid. :(

*kl*

Jag undrar hur det är med det där med pannband. Det står ju fortfarande att det skall vara av läder och diskret utsmyckat. Varenda kotte har ju värsta bling-blinget och nu har även jag köpt ett apsnyggt som jag bara måste få använda!!:bump:

Vem är det som avgör det och varför finns den regeln? Tror de att domarna blir bländade eller? (Det kanske de visserligen kommer att bli av mitt nya...):angel:

Men det är ju bara snyggt och alla internationellt har det ju...

*kl*

Jag undrar hur det är med det där med pannband. Det står ju fortfarande att det skall vara av läder och diskret utsmyckat. Varenda kotte har ju värsta bling-blinget och nu har även jag köpt ett apsnyggt som jag bara måste få använda!!:bump:

Vem är det som avgör det och varför finns den regeln? Tror de att domarna blir bländade eller? (Det kanske de visserligen kommer att bli av mitt nya...):angel:

Men det är ju bara snyggt och alla internationellt har det ju...

Just bling kan man nog kallt anse är okej, just eftersom det syns både nationellt i de högre klasserna och internationellt. Sen är det kanske rent teoretiskt inte gdk, dvs tanken var inte att sådana skulle vara gdk när regeln skrevs, men tolkningen nu är att det är tillåtet.

Känner som du Victovie.Jag har skickat en skrivelse till ridsportförbundets TR ansvarige -dressyr och ifrågasatt om vi nu måste tvingas betsla vår B-ponny med ett bett som är för tjockt för den lilla munnens anatomi :mad:.Skickade för en vecka sedan men har ännu inte fått svar.Kanske det kommer ett efter helgerna=med till veckanHoppas att många fler skriver och ifrågasätter detta beslut!!!!!

*kl*

Någon som vet var man kan få tag på både "vanliga" TR och bilderna på betten och som INTE ligger som pdf-filer ???

Våran gamla dator bara vägrar befatta sej med sådana moderniteter säger han... ,)

Vad skönt att någon som rider på lite högre nivå (= rider på kandar) också reagerar! Jag antar att du har ett halvblod för annars känns det lite som att det är vi med de udda raserna, jag har arab, som har problem med tjocka bett och våra röster är nog inte lika höga när man som tex jag endast tävlar på max LA-nivå lokalt...

Vet någon vad tex Anders Eriksson tycker om detta? Inga debattartiklar i Ridsport eller annat?

Och btw - vi kanske ska starta en egen tråd om betten?

/Camilla

Skriver igen...maila ridsportförbundets TR ansvarige-dressyr. Många bäckar små......

*kl*
Blir både förbannad och besviken på ridsportförbundet som kommer på något som att begränsa bettjockleken!! Jag har testat flera olika kandarstänger, där mitt sto enbart trivdes med 12mm o smalare - med de tjockare (14 o uppåt) sprang hon bara o gapade :crazy:!
Vad ska man då göra?? Trycka in en stång som enligt ens häst är för tjock bara för att ridsport har fått för sig att det ska vara så? :crazy:
Tyvärr verkar vi inte ha ngt val förrens det dras tillbaka, vilket jag hoppas sker snart om många på ngt sätt klagar hos ridsport. Tyvärr är jag rädd att det likväl kommer ta alldeles för lång tid. :(

Hade jag varit du hade jag skitit i det, det skall mycket till innan dom börjar glo i munnen och springa dit med måttband.

Mina argument har jag redan tagit upp i min skrivelse:idea:Dina argument får du i så fall ta själv;)

Just bling kan man nog kallt anse är okej, just eftersom det syns både nationellt i de högre klasserna och internationellt. Sen är det kanske rent teoretiskt inte gdk, dvs tanken var inte att sådana skulle vara gdk när regeln skrevs, men tolkningen nu är att det är tillåtet.

Vad menar du med tolkningen nu? Ven har gjort den? I TR står det fortfarande "ev smyckat med diskret dekor". Mitt bling är inte diskret...:angel:
Måste man kolla med överdomaren på varje tävling för att inte riskera att bli utesluten?

Vad menar du med tolkningen nu? Ven har gjort den? I TR står det fortfarande "ev smyckat med diskret dekor". Mitt bling är inte diskret...:angel:
Måste man kolla med överdomaren på varje tävling för att inte riskera att bli utesluten?

Jag menade att när formuleringen i TR skrev var det kanske inte alls meningen att bling skulle vara okej. Men eftersom flertalet (majoriteten?) av de stora ekipagen både nationellt och internationellt tävlat med bling så tycks dagens tolkning av TR från domarhåll vara att bling är tillåtet.

Syndes ju mer än en häst i küren i Globen t ex med OS-pannband/motsvarande, dvs där lädret enbart syns vid hällorna, resten är strass, dvs långt ifrån diskret bling.

Ja, fast internationellt har de andra regler än de som gäller för oss
"vanliga dödliga". Tror att de går efter FEI´s regler och vi har vårat TR.

Samma som att de tävlar med flughuvor internationellt men det får man inte göra nationellt.

Ja, fast internationellt har de andra regler än de som gäller för oss
"vanliga dödliga". Tror att de går efter FEI´s regler och vi har vårat TR.

Samma som att de tävlar med flughuvor internationellt men det får man inte göra nationellt.

Flughuvorna är samma internationellt som nationellt, att det kan godkännas efter beslut från överdomare på aktuell tävling, för att skydda mot insektsangrepp. Och att huvan bara får vara för att skydda mot insekter, och inte täcka/gå ner över ögonen. Där är ingen skillnad faktiskt.

Men i övrigt finns det ju skillnader nationellt och internationellt, men blingpannband har jag som sagt både nationellt och internationellt i de högre klasserna utan att det föranlett någon åtgärd.

Men för att vara HELT säker ska man nog höra med SvRF, rent teoretiskt så kan ju just den överdomaren på just den tävlingen man är på ha avvikande åsikt.

Ja, jag funderar på detsamma med sadeln. Ingen lär ifrågasätta om min engelskliknande bomlösa har bom eller inte, speciellt inte på en lokal tävling och speciellt då det kan bli en tolkningsfråga av TR då det inte står uttryckligen, såsom det står i westerns TR, att sadeln måste ha bom.

Och jag kan ju svara att det har den! Att bommen är av läder behöver jag ju inte säga... :D

/Camilla

Ja, det var inte meningen som en invit att just DU och JAG skulle samla argument ihop, utan mer som en allmän idé.

/Camilla

(KL) Nu har jag mätt både träns- stång- och bridongbett :). 14 mm är inte så stort som jag trodde - jag slipper köpa nya. Hurra! Mät era bett med skjutmått- med lite tur ser de smalare ur än de verkligen är :)!

Skönt!

(jag har dock tvärkoll på mina bett, jag har ju fått verkligen aktivt söka sådana som är smalare, och mitt ögonmått är i princip obefintligt, så jag har fått lusläsa på 'lapparna')

Å andra sidan så har jag för det första ingen aning om fblherren har minsta aversioner mot 14 mm bett (tror inte det, å andra sidan spelar vi fortfarande bettbingo så jag vet inte var vi landar), och för det andra så innan vi kommit så att vi ska tävla och behöver bry oss om TR:s utrustningsdel (dvs över klubbnivå) så tja.. det kan ju dröja so to speak :angel:

Fast jag tror i o f s tillämpliga delar av TR gäller på klubbtävling oxå? Lycka till med debuten framöver!

Liknande trådar

Dressyr Hej, Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla dressyr på Antares Precision-nackstycke enligt årets TR? Det är något tvetydigt...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Spud
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart börjar tävlingsåret 2017 och det kommer att märkas. Det nya hjälmtvånget i dressyr har varit mest omskrivet, även om det inte är...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden