M

mapa

Vad har ni för erfarenheter av torv? Jag funderar på att flytta min häst till ett stall där endast torv används. I stallet är det högt i tak, ända upp till nocken, vilket ju torde vara bra ur ventilationssynpunkt. Stallmiljön är viktig eftersom hästen har mycket problem av sin dammallergi (sedan många år och särskilt i det nuvarande stallet som har fått försämrad stallmiljö pga dålig halm).

Är torv ett bra alternativ till en häst med dammallergi? Hur mår hovarna?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Torv

Har stått i stall med enbart torv de senaste 10 åren. Vi har då permanentbäddar av torv, och jag har rätt goda erfarenheter av det. Har man torv som växelströbädd, så tror jag det finns risk att det dammar, men våra torvbäddar packar sig fint och är lätta att sköta. Vi lägger först in ett lager kalk på golvet, därefter torv. Är den mycket torr kan man vattna den lite, och sedan trampar man till bädden ordentligt. Sedan tar man varje dag ut all skit, och kalkar fuktiga partier samt fyller på med mer torv. Helt blöta partier tas ut. Så länge man är noga med att hålla bädden fast och torr (dvs tar bort sådant som är blött), så mår hovarna bra, och bädden dammar inte. Men hade jag en dammallergisk häst skulle jag se till att den var ute i hagen medan jag kalkade och lade i ny torv. Men det gäller väl egentligen alla sorters strö...

Har torv hemma. Mycket bättre luft eftersom torven har extremt mycket bättre uppsugningsförmåga än både halm och spån. Damm kommer man aldrig ifrån och många tycker torv dammar mer, men jag tror det är för att dammet blir ju svart - syns mer. Vad jag har läst är det en annan sorts dammpartiklar som inte är skadliga för hästens lungor. Lätt att mocka, liten mängd gödsel, jag tycker torv är överlägset.

Vad är det för slags torv då ? Okrossad eller sållad. Det är en viss skillnad mellan dessa. Torv finns inte bara i en form. Den sållade är nästintill dammfri och mycket enkel att jobba med.

Vad är det för slags torv då ? Okrossad eller sållad. Det är en viss skillnad mellan dessa. Torv finns inte bara i en form. Den sållade är nästintill dammfri och mycket enkel att jobba med.

Det vet jag tyvärr inte. (Jag är helt "grön" när det gäller torv). Den ligger i inplastade balar. Jag får kolla upp det.

vi hade spån, men bytte till torv för våran ena häst har dåliga hovar...så det hjälper:idea:

har svårt att tro att torv är bra för hovarna - vad jag har hört är det en förmultningsprocess - dvs gjort av förmultnade rester -
och det kan ju då rakt inte vara bra. :confused:

torv dammar mycket för det mänskliga ögat JA, men det är där det finurliga sitter, stora dammkorn fastnar i flimmerhåren och åker inte ner i hästens lungor, fint spåndamm däremot går hela vägen ner.. mend et syns ju inte med blotta ögat ;)
och det säger sig självt att brunt torvdamm syns mer på vita väggar än grått spåndamm.. :idea:

ja torv är ett bra strömedel för hästar med dammkänslighet eller andra problem med luftvägarna tack vare att torvens dammkorn är mycket större än spåndamm och halmdamm..således åker inte torvdammet ända ner i hästens lungor så som spån/halmdamm utan torvdammet fångas upp mycket längre upp i hästens luftvägar..

Ja, spån är INTE bättre. det ser bara ljusare och finare ut. Samt att torvens dam (som skrevs tidigare) är mycket mer hälsosamt. Används i grisstallar för att förebygga klövröta...bra för hovarna också altså!

Lycka till!:)

Torv är det absolut bästa strömedlet till hästar med luftvägsproblem. Visst dammar det, men dammpartiklarna är så stora att det inte är någon risk att hästen ska andas in det.

Torv är mycket rent och hygieniskt.
Enda nackdelen jag kan se med det är att det blir lite mörkt i stallet.

Immer

Vad har ni för erfarenheter av torv? Jag funderar på att flytta min häst till ett stall där endast torv används. I stallet är det högt i tak, ända upp till nocken, vilket ju torde vara bra ur ventilationssynpunkt. Stallmiljön är viktig eftersom hästen har mycket problem av sin dammallergi (sedan många år och särskilt i det nuvarande stallet som har fått försämrad stallmiljö pga dålig halm).

Är torv ett bra alternativ till en häst med dammallergi? Hur mår hovarna?

Har haft bädd med torv, mycket bra! Tar bort amoniaklukt mycket bättre än spån!
När jag hade bädd hade jag 3 torvbalar och sedan 2 spån över för att det är ljusare och "lättar upp" torven.
Den blandningen är riktigt bra... :D

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * *
Att torv skulle vara skadligt för hovar mm pga förmultning... ä lägg av... då skulle de inte kunna stå ute på jord heller....:smirk:

har svårt att tro att torv är bra för hovarna - vad jag har hört är det en förmultningsprocess - dvs gjort av förmultnade rester -
och det kan ju då rakt inte vara bra. :confused:

Det är snarare tvärt om, det är växtrester som inte förmultnat, annars kunde man lika gärna häva in jord i boxen...:rofl:

Vi har haft torv ett par år nu och jag är mer än nöjd. Anledningen till att vi skaffade torv var därför att mitt halvblodssto har väldigt sköra och ömtåliga hovar som behöver fukt. Sågspån och halm torkar ut hovarna, men torv är fuktigt. Jag ser bara positiva saker med att ha torv. Det är lättmockat och naturligt för hästen. Det enda negativa är väl att det blir så mörkt :rofl:

Vi har torv på ridskolan, och det funkar jättebra. Lättmockat, suger upp snabbt och torv av bra kvalite dammar inte så mkt att man lider av det. Enda nackdelen är väl att det blir lite mörkt, men med ljusa väggar så är det ingen fara. :banana:

Usch, jag gillar inte torv alls.
Estetiskt så är det fult med mörkt, smutsigt torv, och som jag upplever det så dammar det väldigt mkt.
Vet flera hästar som reagerar med kraftig hosta och snuva mot torv.

Skulle ibland oxå vilja ha torv :)
Det ända nackdelen är väll att det blir mörkare och om hästen är blöt och rullar sig. :crazy:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 693
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 701
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist