Sv: Torv

Det blir mörkare i stallet, tyvärr.
Jag har en gul och en svart häst och upplever inte alls att torven skulle göra dem smutsigare än exempelvis spån. Tvärtom, det tycks som om de ligger torrare på torv och har sällan kissfläckar.

Immer

Det blir mörkare i stallet, tyvärr.
Jag har en gul och en svart häst och upplever inte alls att torven skulle göra dem smutsigare än exempelvis spån. Tvärtom, det tycks som om de ligger torrare på torv och har sällan kissfläckar.

Immer

åå :) kanske inte är så farligt då..
När våran halm tar slut så blir det nog trotsallt torv:)

Tack för alla svar.:bow:

Enligt veterinären, som jag har varit i kontakt med, är det mycket stor skillnad på torv och torv. Om stallet är rent, är det torv av god kvalité, annars inte. Veterinären rekommenderade torvmix eftersom spånet binder dammet i torven. Det är dock inte tillåtet med spån i det aktuella stallet pga gödselhanteringen.

De flesta som svarat på inlägget verkar positiva till torv.

Usch, jag gillar inte torv alls.
Estetiskt så är det fult med mörkt, smutsigt torv, och som jag upplever det så dammar det väldigt mkt.
Vet flera hästar som reagerar med kraftig hosta och snuva mot torv.

Haha! Du är ju verkligen helt ute och cyklar, förutom det där med att det blir mörkt. Torv är inte dammigt, långt ifrån lika dammigt som spån och halm är, haha. Torv är dessutom inte smutsigt? :crazy: Hur mockar du egentligen? :eek:

om det finns forskningsresultat på torvdamm på nätet?
mig veterligen = ingen aning

dock VET jag att torvdamm ÄR större partiklar än spåndamm och helt logiskt så fastnar större dammkorm i flimmerhåren och de mindre gör inte det..

dessutom så rekommenderar hela veterinärkåren att ha torv till hosthästar.. du kan fråga en veterinär :idea: dom bör ju veta om det finns forskning på det!

http://www.torvforsk.se/ <-- leta och läs..
bl.a
"torv binder 4 ggr så mycket ammoniak som andra strömedel"
"torvens höga uppdugningsförmåga bidrar till en torrare stallluft till förmån för både djur och människor"

och som svar på att torv SER dammigare ut: ja vad förväntar man sig av stora tunga mörka dammpartiklar jämfört med små lätta gråa från spån och halm? :smirk:

Har nu fattat att torv verkar vara överlägset andra strömedel.

Får jag sno tråden lite och fråga om pris och gödselhantering.

Dvs blir det billigare eller dyrare än spån. Finns det att köpa i hela Sverige och för att bli av med gödseln! Svårt eller lätt!

vad jag har sett är torv några kronor billigare per bal på granngården, tror det är 64-65 kr för torven och 70 kr för spånet.. vet ej hur det ser ut med lösstorv som man köper på flak..

torv bör finnas att köpa i hela sverige.. kolla på eniro och se om det finns någon som säljer löstorv i närheten, annars finns det på granngården eller på nån foderhandlare kanske..

torvgödseln kan du ta direkt från boxen och lägga ut i trädgården om du vill, väldigt lätt att bli av med, sätter du ut insändare i tidningen på vårkanten kommer folk glatt med egna säckar och spadar och tar med sig torv hem till rabatterna.. ;) torven binder ammoniak väldigt bra så hör med kommunen hur de ställer sig till frågan om gödselplatta vid användning av torv som strömedel..

Torv är jätte bra. Men det ända är att dom kanse äter lite tor då du läger in nytt. Men jag skulle rekomendera det till din häst om den är känslig!;)

haha ja, det gjorde polarens ponny, när det fanns ny torv och den var i klumpar så mumsade hon på den :D
tror inte att det finns något farligt med det om dom inte sätter i sig halva boxen dvs, isf bör man kolla på foderstaten en gång extra..

Tack för länken!
Jag snabbläste och hittade bl a detta:

Torvströbädd eller torvinblandning i ströbädden binder ammoniak
och reducerar ammoniakkoncentrationen i stallet och därmed den irriterande lukten.
Torv kan damma men dammpartiklarna är huvudsakligen inte respirabla, d.v.s. de flesta
är så stora att de inte når ner till de känsligaste områdena i lungorna (Johansson, 1993). I
en undersökning av torv i smågrisproduktionen (Larsson m.fl., 1999) fann man låga halter
damm i stalluften, 0,6 – 2,6 mg per m3, att jämföra med det hygieniska gränsvärdet
för arbete i djurstallar som är 5 mg per m3

åhh, härligt, hann inte läsa så mycket men det bevisar saken! vi har rätt! ;)

God Jul på dig!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 693
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 701
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat