Messy

Trådstartare
ni som har torv...
om man inte vill snåla, utan ha mycket till hästen hur tjockt lager ska man ha då? inte överdrivet alltså, men... normalt, mjukt + lite till :)

hur många balar går det åt på en vecka? på ett ungefär...
å vad kostar en bal?

är det praktiskt å ha bädd? hur ofta ska man ta ut hela å "börja om"?

alla hästar i min närhet å min egen har alltid haft halm, endast halm.. men nu får man bara ha torv i nya stallet som jag ev. ska till.. å det är dessutom dyrare, så man måste ju tänka ekonomiskt men självklart på hästen i första hand :angel:

Sv: Torv

Det beror ju på hur stor boxen är;) Jag har 9 kvm i mina boxar och jag skulle börja med 3-4 balar om jag använde enbart torv. Nu väljer jag att ha spån också för att det ska bli ljust.

Jag gör åt ca 1 bal per vecka. Den är på 300 liter och jag ger ca 70 kr. Jag tycke det går mindre torv än spån, och så luktar det mindre. Men jag strör ut ett lager kalk när jag fyller på torv, det minskar den dåliga lukten.
Tar ut alltihop gör jag väl ca 1 gång per år.
Min box är också på 9 kvm och fylldes med 3 balar första gången.

har du bädd?

jag är egentligen anti-torv... vill ha halm.. men då har de ingen som hämtar, man får typ bara ströa med halm som man fodrar med.. :(

piraja: ja det blir ju ljusare å fluffigare... men som sagt, endast torv är tillåtet :(

Nu står min pålla på halm, men stod på torv i många år förut. Boxen var 12 kvm och det gick väl åt ca 4 balar att fylla upp en tom box.
Nu stod inte hon på bädd, så det gick åt i snitt 1,5 bal i veckan . Betalade runt 80:-balen på granngården.

Nu var det ett tag sedan, så jag minns inte antal balar och sådär, men för att spara så hade jag bara tjockt med torv i halva boxen (där han låg). I övriga halvan (där han fick sitt hö och där han mest sket) hade jag betydligt tunnare, nästan ingenting alls.

*lånar*

aaahhhh fan va arg jag blir, kommer ju blir dyyyyrt... halm e ju asbilligt, fluffigast, renast... BÄST .. runt 100-lappen varje månad...

Jag har nu torv till min häst. Jag strör bara på ena halvan. Hö som har varit i kontakt med torv är nämligen oätbar :)

När jag la in första gång gick det åt 3 bal. Det var 28 dec. Sedan dess har det gått åt 2 bal. Lägger in när jag tycker det behövs. Men jag har det så lyxit att min häst helst inte kissar inne!

Jag vet att det finns ställen som säljer torv för 60kr/bal. Det lönar sig att kolla runt lite!

Jag har bädd och det går ca 4bal/mån på vintern lite mindre på sommaren. Tycker det är bra, luktar inget om man mockar ordentligt samt att det går fort att mocka. min häst kissar inte ute :)

Jag har torvbädd. La väl in tre-fyra balar när jag startade den, sen lägger jag in en i veckan. Min hästs bädd är alltid tjock, torr, mjuk och ren.

Men det varierar ju väldigt från häst till häst. Vi är tio hästar i mitt stall, och jag kan väl säga att jag lätt har den tjockaste bädden. Min är väl kanske ca 10 cm tjock medan vissa har bara några cm tjock bädd.

Jag älskar torv :bow: ! Så otroligt lättmockat, är klar på fem minuter. När hon stod på halm kunde det ta upp emot en timme att mocka.... :crazy:

*kl*

då använder jag alldeles för lite! :eek:
Jag gör åt ca 2 per månad! Däremot lägger jag 20 minuter åt mockningen varje dag, så det håller sig torrt och fint. Min höst är ingen kisslisa tack och lov, men jag får nog lägga på en bal till. Bädden är bara 5-10 cm tjock. Det är väl för lite??

*lånar*

hur mkt kostar en bal då? är 70 spänn för dyrt?

ni som bor i sthlm/norr om... var köper man billigast (PM:a så inte moderator lackar) ;)

Va duktiga era hästar måste vara i boxen! Min fick 5 balar första gången och står sedan på två nya balar i veckan. De betalar jag 65 kr styck för.

Jag har precis bytt till torv. Lade in 4 balar från början, det är bara ca 1 vecka sedan så jag vet inte riktigt hur mycket det kommer gå åt men jag gör inte av med alls så mycket torv som det blev med spånet. Tar ju bara ut skiten och nästan ingen torv alls. Tror att det kommer gå åt ca 2 balar/månad. Men min pålla är ute hela dagarna också så hon gör ju det mesta av sina behov där :D

malu

I vårat stall så fick vi tag på "lös" torv..
27 kubik betalade vi 3600:- delat på 6 personer
vilket ger då 600:-/pers..detta har vi haft från säsongens början dvs september till mitten av januari... Varit helt iklass med den torv man köper inplastad.. Nu får vi köpa i butik å då kostar en bal på
ca370l 89:-..gör åt ungefär två/månad..

Har en bädd på ca tio cm sedan har jag ny fluffig torv ovanpå

Mina hästar bor i uteboxar (tre väggar och tak samt 140 cm hög framkant med boxdörr). Boxarna är 9 resp 10 kvm och underlaget är "stampat jordgolv". När de togs i bruk i mitten av november strödde jag med tre balar/box och lät hästarna själva packa en bädd av detta. Efter några veckor strödde vi med mera torv samt spån.
Nu strör jag med en bal spån/vecka och en bal torv varannan vecka (per box räknat) - ibland något mer eftersom det händer att det snöar in i boxarna och ströet blir vått.:crazy: Jag betalar 69 kronor/ torvbal, 400 liter, köper i en lokal foderbutik. Samma balar kostar 112 kronor/st hos Lantmännen......

Immer

Senast ändrad:

Vi kör m torv fom denna vinter, pga att min häst fick "liggsår" på hasorna av spån...hon bär sig så konstigt åt när hon lägger sig o kliver upp, att golvet alltid var bart...
10-15cm i boxen nu och den ligger kvar, även om hon bär sig åt...:)
Tyvärr kan jag inte säga vad det kostar, då vi fick "sista skrapet" från torvbrytningen i höstas...
Men boxen ligger på ca 12kvadrat..
I början tyckte jag det var hemskt med det mörka, men man behöver inte länge va så petig, ser ju liksom inte alla småskitar...:)

Jag kör med torvbädd, har gjort åt ungefär två storbalar under vintern. Jag bottnade med ett lager kalk, ett ca 5 cm lager med halm och 5 cm torv ovanpå detta.
En djupströbädd alltså. Den funkar perfekt, luktar inte och ser ut som stampat jordgolv, och det är bara att fylla på med några skyfflar ovanpå när det blir fuktigt. Eftersom halmen bränner underifrån så blir det inte för tjockt,det sjunker ihop undan för undan.

Tyvärr vet inte jag heller vad det kostar, men jag gissar på strax under tusenlappen/bal. Jag fick torven av en trädgårdsfirma så jag hade tur.

Det här går inte bra att använda till hästar som gräver, det är då det börjar lukta. Inte blir det roligt att mocka ut till våren heller, men det är det värt.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 746
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka