Ni som tänker på Acana och transporter:
Själva transporterna har inte så stor miljöpåverkan som de flesta tror. Vi jordbor är bra på transporter nu för tiden och, transport från producent till butik är inte det som påverkar miljön mest under resan från "jord till bord", så att säga.
Ett annat exempel:
Själva transporterna har inte så stor miljöpåverkan som de flesta tror. Vi jordbor är bra på transporter nu för tiden och, transport från producent till butik är inte det som påverkar miljön mest under resan från "jord till bord", så att säga.
Ett annat exempel:
En orsak kan, enligt Helene Wåhlander, vara den moderna livsmedelsproduktionens komplexa karaktär; som enskild konsument kan det vara extremt svårt att överblicka produktionen och förstå vilka varor som är lämpliga att välja ut miljösynpunkt. Som exempel berättar hon om norsk lax som ibland flygs till Kina för att filéas innan den flygs tillbaka till affärerna i Europa (även om den oftast fraktas med båt). Ett system som vid en första anblick kan framstå som fullständigt absurt men, som forskaren Friederike Ziegler vid Institutet för livsmedel och bioteknik, visar i en studie, faktiskt har vissa vinster. Fisk som filéas i Kina ger 17 procent större utbyte, vilket innebär att man behöver fiska mindre. Och själva fisket har större klimatpåverkan än transporter till Kina och beredning i Kina.