Torrfoder, vilket är bäst?

Ni som tänker på Acana och transporter:
Själva transporterna har inte så stor miljöpåverkan som de flesta tror. Vi jordbor är bra på transporter nu för tiden och, transport från producent till butik är inte det som påverkar miljön mest under resan från "jord till bord", så att säga.

Ett annat exempel:
En orsak kan, enligt Helene Wåhlander, vara den moderna livsmedelsproduktionens komplexa karaktär; som enskild konsument kan det vara extremt svårt att överblicka produktionen och förstå vilka varor som är lämpliga att välja ut miljösynpunkt. Som exempel berättar hon om norsk lax som ibland flygs till Kina för att filéas innan den flygs tillbaka till affärerna i Europa (även om den oftast fraktas med båt). Ett system som vid en första anblick kan framstå som fullständigt absurt men, som forskaren Friederike Ziegler vid Institutet för livsmedel och bioteknik, visar i en studie, faktiskt har vissa vinster. Fisk som filéas i Kina ger 17 procent större utbyte, vilket innebär att man behöver fiska mindre. Och själva fisket har större klimatpåverkan än transporter till Kina och beredning i Kina.

Ni som tänker på Acana och transporter:
Själva transporterna har inte så stor miljöpåverkan som de flesta tror. Vi jordbor är bra på transporter nu för tiden och, transport från producent till butik är inte det som påverkar miljön mest under resan från "jord till bord", så att säga.

Ett annat exempel:

Absolut, men det känns ändå som att det blir mindre miljöpåverkan i slutändan om man köper ett foder som produceras närmare, om det går att välja. Men det förutsätter ju såklart att råvarorna och alla delar i produktionen kommer i från närområdet också (vs exemplet ovan med den norska laxen, eller räkor som skeppas till Afrika för att handskalas i ett kylhus och sedan tillbaka till oss).

Acana känns lite trist då det kommer så långt härifrån... :(
Vågar man köpa en större säck av ngt foder utan att ha provat?
I och med att man ska beställa vill man ju gärna beställa mkt åt gången...

Hur resonerar ni ang valpfoder eller ej till unghundar runt 1 år?
Jag skulle ge valpfoder till en storvuxen ras som fortfarande växer. De kan äta valpfoder upp till 1,5 års ålder. Om det är en mindre ras kan du byta nu om du vill. Det är inte farligt att ge valpfoder till en vuxen hund om den hålls i normalt hull.

Både Acana och Magnussons Meat & Biscuit brukar hundar tycka om. Om det passar den enskilda hunden, kan man förstås inte veta. Kolla om affären har smakgaranti, dvs att du får lämna tillbaka fodret om hunden inte äter det. Magnussons har gratis smakprover som du kan beställa via deras egen hemsida. Det finns i mindre påse på tex Ica Maxi också. Vi har det som godisfoder nu.

Jag skulle ge valpfoder till en storvuxen ras som fortfarande växer. De kan äta valpfoder upp till 1,5 års ålder. Om det är en mindre ras kan du byta nu om du vill. Det är inte farligt att ge valpfoder till en vuxen hund om den hålls i normalt hull.

Det är en medelstor ras, labrador. Hon är absolut inte överviktig. Är kräsen trots sin ras ;) Så jag vill inte ha något foder speciellt för labbar om det är "bantningsfoder". Då det inte alls är något hon behöver, mer tvärtom i så fall!

Jag ska börja med valpfoder igen, testar nog Purizon först så får vi se!

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 579
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 042
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag har inte möjlighet att Barfa/ge färskfoder till min hund nu då jag inte har plats för en större frys, ska flytta till hösten och då...
2
Svar
32
· Visningar
11 345
Senast: Lona
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 530
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar