Torrfoder, vilket är bäst?

Sv: Torrfoder, vilket är bäst?

Min tjej ar inte 'allergi hund' inte heller tillrackligt dalig i magen av sad for att inte vara en lamplig avelshund. Daremot skulle ingen vilja bo med henne om hon fick sad i sin mat ... och for 100 ar sedan bodde nog de flesta hundar utomhus sa det var mot point att de inte madde riktigt bra av sadbaserad mat.

Fast du skriver om spannmålsallergi och magknip, inte bara fisar. Det senare kan jag väl tänka mig att hundarna förr hade och ändå kunde arbeta hårt(även om jag känner många hundar, inklusive mina, som inte fiser alls trots spannmål i fodret) men knappast det förra. I ditt första inlägg skrev du dessutom att spannmålsallergi är mycket vanligt men jag kan inte hitta några belägg för det.

Det här är siffror från Agria:

"80% av alla skandinaviska hundar med atopi är allergiska mot dammkvalster.
40 % av alla atopiska hundar har också födoämnesreaktioner.
Atopi debuterar vanligen när hunden är mellan ett halvt och tre år gammal.
Födoämnesreaktioner kan starta när som helst men vanligast före ett års ålder.
Topplista över de födoämnen som i svenskt atopiska klinikmaterial visat sig kunna orsaka hudbesvär:

1. Ägg
  2. Kyckling
  3. Nöt
  4. Fläsk
  5. Vete
  6. Mjölkprodukter
"

KL:

Oavsett om man vill ge spannmålsfritt eller inte så tycker jag att hundfoder skall vara köttbaserat och inte spannmålsbaserat.

Inte alls. Jag skriver om hundar som ar overkansliga mot spannmal och har sa besvarlig 'gas' utav det att jag misstanker att de har magknip. Jag har sett (luktat:yuck:) manga sadana med agare som skrattat och skamtat om det ... fa tar det pa allvar och ens funderar over maten.

KL:

Oavsett om man vill ge spannmålsfritt eller inte så tycker jag att hundfoder skall vara köttbaserat och inte spannmålsbaserat.

Jag kan köpa resonemanget, det är bara att "helt plötsligt" så ska minsann hundar inte äta spannmål. Sen vad det är i fodret i övrigt kan jag tycka att man blundar lite för, tex Taste of the Wild (bara som ett exempel) där har man verkligen tryckt på att det är just spannmålsfritt.
Men är sötpotatis bättre? Vad vet vi om "köttinnehållet", det verkar mest vara mjöl. Men det marknadsförs verkligen som ett köttbaserat, spannmålsfritt foder.

Jag kanske har sett för mycket på tv, men jag skulle inte förvåna mig om nån Bauta hundmatsproducent har betalat nån för att säga att "nu ska det vara spannmålsfritt och där med basta" Sen sitter det och chashar in i andra änden. Och lever gott på vår iver att göra det bästa för våra hundar.

Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt, utan jag är bara skeptisk till alla dessa trender, varifrån de egentligen kommer.
Det är därför det är bra att läsa på själv hur en hund fungerar och vad den är skapad för att äta :)

Enligt mig råder det inga tvivel om att barf, eller åtminstone färskfoder utan massa krafs i, är det bästa. Har sett så otroligt många hundar bli bättre nu efter att ägaren har tagit tag i fodret.

Lånar sista knappen!

Jag har en 1 år gammal labradortik.
Vi är iväg mycket på vardagarna utan tillgång till kylskåp så lätt och jag behöver därför ha ett riktigt bra torrfoder till henne.

Kruxet är att hon är ganska kräsen.
Finns det något GOTT torrfoder?

Vad anser ni om att ge "vanligt" kött ibland till sin hund? Givetvis utan småben, massa kryddor och ej bränt.

Lånar sista knappen!

Jag har en 1 år gammal labradortik.
Vi är iväg mycket på vardagarna utan tillgång till kylskåp så lätt och jag behöver därför ha ett riktigt bra torrfoder till henne.

Kruxet är att hon är ganska kräsen.
Finns det något GOTT torrfoder?

Vad anser ni om att ge "vanligt" kött ibland till sin hund? Givetvis utan småben, massa kryddor och ej bränt.
H0n lär väl inte behöva äta mer än två gånger om dagen visserligen men det finns flera torrfoder som min ganska kräsna hund äter med god aptit. Några han gillar är Brit care, Sams´s field och Naturea. Även Taste of the wild verkar gå ner men inte med lika bar aptit vilket visserligen kan bero på valpen som kommit hem och försöker sno hans mat (saknar resursförsvar). Har dock inte hitat något som kommer ut i tillräckligt fast form som hans analsäckar behöver för att tömma sig ordentligt. Nu harjag köpt en säck Purizon efter tips här. Likvärdigt Sams´s field, Naturea och Taste of the wild men mycket billigare.

Ska du ge din hund vanligt kött is större utsträckning så ska du ge det rått och måste komplettera med ben/benmjöl och inälvor och variera köttslagen. Den typen av utfodring kallas BARF (biologiskt anpassad rå föda). Jag ger 50 % barf och se bara positiva effekter av det (bra i magen = bättre för analsäckarna), naturlig aktivering genom att verkligen få tugga och gnaga (om man ger köttben), fint hull och päls mm.

Bara lite kött någon gång ibland kvittar väl, utmärkt godis. Kokt hjärta och lever brukar vara väldligt populärt

kl,

Jag tror att man helt enkelt inte visste så mycket om allergier förr, knappt hos människor och definitivt inte hos djur.
Förr fanns det betydligt färre människor som var glutenintoleranta, laktosintoleranta osv.

Min ras t ex (wachtelhund) har problem med allergier, något som uppmärksammats ffa de senaste åren. Tidigare har dom förmodligen haft allergier ändå, men då har man t ex kallat det "typiska wachtelöron, det blir så hos hundar som älskar vatten och har tunga öron med mycket päls".

Däremot är nog inte "spannmål" det som hundar vanligtvis är mest allergiska emot.

Jag tillhör dem som dissar Standardt men det funkar ju på många hundar.
Nikka går för tillfället på Simpsons, ett brittiskt spannmålsfritt foder som hon hittills funkat väldigt bra på. Finns på Zooplus och kostar under femhundralappen för 12 kg. Tycker att det är prisvärt med tanke på innehållet, hon äter det gärna - fast hon är ju en labrador ;) - och det som kommer ut i andra änden är ungefär lika mycket som när hon gick på färskfoder. Bajsar 1-2 ggr/dag, bra konsistens :angel:.

Min hund äter idag Carriers Lamm och Ris och jag är så nöjd!!!!!!!! :love: Efter 3 års letande och prövande mot det ena och det andra är detta fodret det som gett bäst resultat både vad gäller mage och hudproblemen. Stort tips!

Finns det verkligen belägg för att spannmålsallergi är så vanligt hos hund?

Nej, det är en myt. De vanligaste råvarorna som ger foderallergi hos hundar är nötkött, mjölkprodukter och kyckling. Allergi mot t ex vete är inte särskilt vanligt hos hundar. De gånger hundar reagerar på vete beror det oftast på hur fodret värmebehandlats. Sen kan det finnas andra orsaker till att hundar fungerar bättre el sämre på olika råvaror, men spannmålsallergi är inte särskilt vanligt.
Det som oftast ger klåda är allergi mot kvalster, mot pollen eller mot kattloppans saliv. Sett över hela världen är allergin mot kattloppans saliv allra vanligast. I Sverige finns kattloppor främst i södra delarna.

Min hund äter idag Carriers Lamm och Ris och jag är så nöjd!!!!!!!! :love: Efter 3 års letande och prövande mot det ena och det andra är detta fodret det som gett bäst resultat både vad gäller mage och hudproblemen. Stort tips!
Min äter också det fodret och jag är jättenöjd.
Hon är ju en omplacering som var totalt matrabiat när jag fick henne och nu lämnar hon tom mat och äter jämnare under dagen.
Provade pedigree när hon matvägrade under löp och då fick hon klåda direkt av en minimal mängd.

Jag tillhör dem som dissar Standardt men det funkar ju på många hundar.
Nikka går för tillfället på Simpsons, ett brittiskt spannmålsfritt foder som hon hittills funkat väldigt bra på. Finns på Zooplus och kostar under femhundralappen för 12 kg. Tycker att det är prisvärt med tanke på innehållet, hon äter det gärna - fast hon är ju en labrador ;) - och det som kommer ut i andra änden är ungefär lika mycket som när hon gick på färskfoder. Bajsar 1-2 ggr/dag, bra konsistens :angel:.

Kanske det kan vara värt att testa. Min är också labrador - men kräsen och lite svårare att få i mat... :D

@WildWilma - vi sover på hotell ibland i veckorna - ingen kyl på rummet - så det gäller även morgon och kvällsmålet. sedan äter hundarna lunch på hunddasgiset så vill gärna att hon får äta när de andra får äta då...

kollar man olika torrfoder har de olika åsikt om hur länge hunden ska gå på "valpfoder". vissa menar upp till 12 månader och vissa upp till 15 månader. min hund växer ju lite fortfarande.
kan det vara skadligt att ge valpfoder av sort där tillverkaren anser man ska byta till vuxenfoder från 12 mån? min hund är 13 månader..

Kanske det kan vara värt att testa. Min är också labrador - men kräsen och lite svårare att få i mat... :D

@WildWilma - vi sover på hotell ibland i veckorna - ingen kyl på rummet - så det gäller även morgon och kvällsmålet. sedan äter hundarna lunch på hunddasgiset så vill gärna att hon får äta när de andra får äta då...

Ok då förstår jag, lite ovanligt så jag tolkade inte ditt inlägg så :-)

Angående valpfoder så startade jag en tråd för ett tag sen för att bli klok på det. Vet inte om jag blev så mycket klokare men här är tråden: http://www.bukefalos.com/threads/vad-ar-det-som-skiljer-ett-valpfoder-fran-vuxenfoder.1268430/

Jag överväger att ge min valp 50 % vuxenmat så fort säcken med valpfoder som jag har är slut dvs. när han är 4-5 månader. Han får även 50 % voh valpfoder (färskfoder) och det tänkte jag fortsätta ge. Men får se hur det blir med hullet, kanske blir han för tjock på det torrfoder som min vuxna hund får och då får jag väl köpa ett magrare valpfoder. De foder ja funderar på är Acana och Purizon, både ska vara smakliga och med bra råvaror. Fördelen med Purizon är att det produceras i Europa.

Angående valpfoder så startade jag en tråd för ett tag sen för att bli klok på det. Vet inte om jag blev så mycket klokare men här är tråden: http://www.bukefalos.com/threads/vad-ar-det-som-skiljer-ett-valpfoder-fran-vuxenfoder.1268430/

Jag överväger att ge min valp 50 % vuxenmat så fort säcken med valpfoder som jag har är slut dvs. när han är 4-5 månader. Han får även 50 % voh valpfoder (färskfoder) och det tänkte jag fortsätta ge. Men får se hur det blir med hullet, kanske blir han för tjock på det torrfoder som min vuxna hund får och då får jag väl köpa ett magrare valpfoder. De foder ja funderar på är Acana och Purizon, både ska vara smakliga och med bra råvaror. Fördelen med Purizon är att det produceras i Europa.

Jag funderar på att ge allt torrfoder för valp/unghund. Hon är ju en stor ras som växer sakta...
Har gett valpfoder upp till 11 månader men blev sedan övertalad av andra hundfolk att ge vuxenfoder.
Men jag funderar alltså nu på att gå tillbaka!! Kollade på Purizon valpfoder nu, lät vettigt. :) Finns det lokala ÅF?

Jag generaliserar, sladdade förbi en annons i senaste Hundsport, där det stod nåt åt det hållet.

Vad jag är ute efter är trender, för tjugo år sedan hörde du aldrig talas om allgeri bland hundar i den utsträckning du gör nu, alltså foderallergi.

Det är mycket möjligt att det handlar om att forskningen kommit längre osv. Det är bara det att jag är skeptist till mycket och jag är övertygad om att stora foderproducenter i princip kan bestämma vad som gäller överlag för våra hundar.

Spannmålsallergi är ovanligt, inte vanligt som någon skrev. Långt mycket vanligare (vanligast av foderallergierna) är allergi mot protein vilket då alltså inte spelar någon roll om man ger spannmålsfritt eller ej.

Dessutom är atopi mycket mer vanligt än foderallergi. Tyvärr ökar allergierna på våra djur precis som hos oss människor, men man har samtidigt också blivit mer uppmärksam på symptom och bättre på utredningar än tidigare.

Purizon gillar jag. Har dock ej provat valpfodret men alla andra vuxensorter.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 579
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 042
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag har inte möjlighet att Barfa/ge färskfoder till min hund nu då jag inte har plats för en större frys, ska flytta till hösten och då...
2
Svar
32
· Visningar
11 345
Senast: Lona
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 530
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar