Torrfoder, vilket är bäst?

Jag är jättenöjd med Acana.
Har provat en hel del "kvalitetstorrfoder" genom åren och Acana är det som hundarna gillar allra bäst.
De har superbra päls (blank och välmående) och trampdynor, håller sig i perfekt hull och har glada magar. Och så äter de utan att blinka. :)

(Vi har även hamburgare från VoH i frysen att festa till det med ibland, och de får rått kött både med och utan ben ganska ofta.)

Ang diskussionen om spannmålsfritt.. För mig räcker det att mängden avföring ökar drastiskt med spannmål i fodret vilket säger mig att det är mindre näring som utvinns från fodret.
Var tvungen att tillfälligt byta till foder med spannmål och hundarna bajsade fasen större mängder än de åt.

Ris är förövrigt ett spannmål så för mig går även standart bort.

Jag funderar på att ge allt torrfoder för valp/unghund. Hon är ju en stor ras som växer sakta...
Har gett valpfoder upp till 11 månader men blev sedan övertalad av andra hundfolk att ge vuxenfoder.
Men jag funderar alltså nu på att gå tillbaka!! Kollade på Purizon valpfoder nu, lät vettigt. :) Finns det lokala ÅF?

Nej man får beställa på nätet.

Vad som är bäst beror på vad hunden mår bäst av:) Själv gillar jag Standardt, men om vi åker iväg någonstans nu där det inte finns frysmöjigheter (ger ju färskfoder i vanliga fall) så får mina Four Friends utan problem. Har flera vänner hundar som gått över till det och hundarna mår toppen. Dock är bitarna lite väl hårda enligt mig, men man kan väl inte få allt:D
Personligen ger jag hellre ris än potatis, ärtor eller liknande - jag tycker magarna mår bättre av ris än annat lullull:)

En liten fundering, halvt OT: På människor (och jo, jag är medveten om att hundar och människor inte är skapta likadant eller skall äta samma slags mat) så är det ju BRA att det är mycket fibrer och en hel del "bulk" vilket ger mer avföring.
Är det verkligen bra att hundar får pyttelite avföring eller behöver även deras magar jobba med mer fibrer :confused: ?

Sv: Torrfoder, vilket är bäst?

Jag kan köpa resonemanget, det är bara att "helt plötsligt" så ska minsann hundar inte äta spannmål. Sen vad det är i fodret i övrigt kan jag tycka att man blundar lite för, tex Taste of the Wild (bara som ett exempel) där har man verkligen tryckt på att det är just spannmålsfritt.
Men är sötpotatis bättre? Vad vet vi om "köttinnehållet", det verkar mest vara mjöl. Men det marknadsförs verkligen som ett köttbaserat, spannmålsfritt foder.

Jag kanske har sett för mycket på tv, men jag skulle inte förvåna mig om nån Bauta hundmatsproducent har betalat nån för att säga att "nu ska det vara spannmålsfritt och där med basta" Sen sitter det och chashar in i andra änden. Och lever gott på vår iver att göra det bästa för våra hundar.

Sen vet man ju inte vilken kvalitet "spannmålet" eller utfyllnaden har
Jag har gett torrfoder mycket o länge men sen jag fick tag på färskt så finns inte det alternativet
Dessutom har jag fått ner kilopriset från 50 kr/kg till 11 kr ..Bara kött/brosk/inälvor från ett gårdsslakteri närheten ( godkänt som hundmat såklart)

Sv: Torrfoder, vilket är bäst?

Fast du skriver om spannmålsallergi och magknip, inte bara fisar. Det senare kan jag väl tänka mig att hundarna förr hade och ändå kunde arbeta hårt(även om jag känner många hundar, inklusive mina, som inte fiser alls trots spannmål i fodret) men knappast det förra. I ditt första inlägg skrev du dessutom att spannmålsallergi är mycket vanligt men jag kan inte hitta några belägg för det.

Det här är siffror från Agria:

"80% av alla skandinaviska hundar med atopi är allergiska mot dammkvalster.
40 % av alla atopiska hundar har också födoämnesreaktioner.
Atopi debuterar vanligen när hunden är mellan ett halvt och tre år gammal.
Födoämnesreaktioner kan starta när som helst men vanligast före ett års ålder.
Topplista över de födoämnen som i svenskt atopiska klinikmaterial visat sig kunna orsaka hudbesvär:

1. Ägg
  2. Kyckling
  3. Nöt
  4. Fläsk
  5. Vete
  6. Mjölkprodukter
"
Precis och siffrorna avser dessutom vad hundar med atopi inte tål - inte generellt vad hundar reagerar mot.

En liten fundering, halvt OT: På människor (och jo, jag är medveten om att hundar och människor inte är skapta likadant eller skall äta samma slags mat) så är det ju BRA att det är mycket fibrer och en hel del "bulk" vilket ger mer avföring.
Är det verkligen bra att hundar får pyttelite avföring eller behöver även deras magar jobba med mer fibrer :confused: ?
Frågat ett antal veterinärer hur hundens avföring bör se ut och alltid fått svaret som din egen när du är bra i magen. Hunden är allätare.....

Man kan få i sig fibrer på annat sätt än med spannmål :)
Hundar som äter mkt spannmål bajsar ofta väldigt stora och "luftiga" högar, hundar som äter köttbaserad mat bajsar ofta lagom små lagom hårda högar. Jag tycker verkligen inte de där stora och luftiga högarna ser hälsosamma ut.

Jag är jättenöjd med Acana.
Har provat en hel del "kvalitetstorrfoder" genom åren och Acana är det som hundarna gillar allra bäst.
De har superbra päls (blank och välmående) och trampdynor, håller sig i perfekt hull och har glada magar. Och så äter de utan att blinka. :)

(Vi har även hamburgare från VoH i frysen att festa till det med ibland, och de får rått kött både med och utan ben ganska ofta.)

Har provat en cirka 6 kg-säck med Acana och flertalet prova på-påsar till mina dvärgschnauzrar men tyckte att båda bajsade alldeles för stora korvar för ett så pass "bra" foder. Dessutom kommer det långt ifrån och innehåller i många fall kyckling som jag ej vill ge och då har det gått bort.

Men det är ju väldigt individuellt vad som fungerar på vilka hundar. Min uppfödares hundar har aldrig bajsat så lite som på Magnusson meat and biscuit till exempel (verkligen små harkluttar) medan de bajsar mer normalt på andra "bättre" foder.

Man kan få i sig fibrer på annat sätt än med spannmål :)
Hundar som äter mkt spannmål bajsar ofta väldigt stora och "luftiga" högar, hundar som äter köttbaserad mat bajsar ofta lagom små lagom hårda högar. Jag tycker verkligen inte de där stora och luftiga högarna ser hälsosamma ut.
Så kan en del hundar påverkas men alla gör inte det. Min gamle hane får vattendiarrée av foder utan fullkornsvete (allt från ris till utan kolhydrater samt dietfoder). Det kan fungera om det finns havre i istället. Hundar är olika och av den anledningen tycker jag att det är svårt att råda hundägare att ge ett specifikt foder.
Hade jag lyssnat på er hade min gamle hane aldrig blivit bra. Nu äter han Magnusson M&B och är jäätefin i magen och bajsar små hårda lortar.

Så kan en del hundar påverkas men alla gör inte det. Min gamle hane får vattendiarrée av foder utan fullkornsvete (allt från ris till utan kolhydrater samt dietfoder). Det kan fungera om det finns havre i istället. Hundar är olika och av den anledningen tycker jag att det är svårt att råda hundägare att ge ett specifikt foder.
Hade jag lyssnat på er hade min gamle hane aldrig blivit bra. Nu äter han Magnusson M&B och är jäätefin i magen och bajsar små hårda lortar.
Du kanske inte märkte det men jag skrev "ofta". Har aldrig påstått att alla funkar på samma sätt.

Du kanske inte märkte det men jag skrev "ofta". Har aldrig påstått att alla funkar på samma sätt.
Vad jag vänder mig mot är att så fort det rekommenderas foder så ska det vara utan spannmål och/eller råfoder. Det är långt från det bästa för många hundar. Ett breddat perspektiv tror jag är lättsammare för många. Min unge hane tex mår absolut inte bra på råfoder utan bäst på ett torrfoder med ris i. Gammelhunden som sagt med vete och våra två andra kan äta vad som helst i stort (järnmagar). Det enda som våra hundar reagerat på är Acana som gamlingen fick nässelutslag av och Four Friends som samtliga utom gamlingen (som inte åt det) fick maginfektion av och unghanen också fick en allmän infektion av.

Vad jag vänder mig mot är att så fort det rekommenderas foder så ska det vara utan spannmål och/eller råfoder. Det är långt från det bästa för många hundar. Ett breddat perspektiv tror jag är lättsammare för många. Min unge hane tex mår absolut inte bra på råfoder utan bäst på ett torrfoder med ris i. Gammelhunden som sagt med vete och våra två andra kan äta vad som helst i stort (järnmagar). Det enda som våra hundar reagerat på är Acana som gamlingen fick nässelutslag av och Four Friends som samtliga utom gamlingen (som inte åt det) fick maginfektion av och unghanen också fick en allmän infektion av.
Jag tror att folk överlag rekommenderar foder de själva har positiva erfarenheter av. Att många rekommenderar spannmålsfritt är väl helt enkelt för att många upplever att det funkar väldigt bra.

En reflektion om att bara ge kött/barfa/förkasta torrfoder:

Mina hundar tycker om kött och att gnaga på ben. Men de äter även bär som de plockar själva, och frukt, grönsaker, gröt/nötter/gryn/bröd och ost som de kommer över.

Billy väljer pizzasallad framför vilken köttbulle som helst, till exempel.

Mina hundar äter också allt möjligt vegetariskt. De har länsat mina bärbuskar och käkar äpplen som ramlar ner från träden. Får de chansen äter de gärna upp hönsfodret som läcker från silon och Camaro har mer än en gång satt i sig en massa vete som legat på tork. Det brukar dock inte vara det bästa för magen direkt..

Acana funkar jättebra för våra hundar. Tidigare hade vi Magnussons Meat & Biscuit, som också funkade väldigt bra.

Acana funkar jättebra för våra hundar. Tidigare hade vi Magnussons Meat & Biscuit, som också funkade väldigt bra.

Acana känns lite trist då det kommer så långt härifrån... :(
Vågar man köpa en större säck av ngt foder utan att ha provat?
I och med att man ska beställa vill man ju gärna beställa mkt åt gången...

Hur resonerar ni ang valpfoder eller ej till unghundar runt 1 år?

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 579
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 042
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag har inte möjlighet att Barfa/ge färskfoder till min hund nu då jag inte har plats för en större frys, ska flytta till hösten och då...
2
Svar
32
· Visningar
11 345
Senast: Lona
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 530
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar