Torrfoder, vilket är bäst?

Emor

Trådstartare
Ja, vilket torrfoder är eg bäst?

Nya hunden är bara van torrfoder, men det han gått på fungerar inget vidare. Mina hundar har tidigare ätit färskfoder, men den nya vet inte hur man gör ens med ett ben. Han vägrar färskfoder, och olika andra råa goa grejer.

Nu är han förvisso färsk hemma hos oss, men eftersom att frysmöjligheterna är sådär, och maken hatat färskfodret i alla år är jag beredd att ge torrfodret en chans. Men vilket ska man köpa? Idag går han på magnussons, men det är korvar (om jag har tur) och löst 6-8 ggr per dag... Det har jag inte riktigt lust med.

Standart? Acana agility har jag också tittat på. Vilka finns det mer som är bra? Hunden är helt ok i hull och muskler, kunde varit lite mer av bägge. Pälsen är idag ganska torr och trampdynorna är trista.

Sv: Torrfoder, vilket är bäst?

Fodax har ju nån sorts frystorkad modell, verkar vara nåt mittemellan fäskt och torrt.

Annars är det ju skitsvårt att säga vad om är bäst för just den hunden.

Jag vägrar torrfoder, hunden får helt enkelt vänja sig, vilket dom gör. Vissa kan man behöva blanda torrt med kött/färskt i början tex.

Men om du måste ge torrfoder så köp iaf ett spannmålsfritt, tex Taste of the wild tror jag är spannmålsfritt.

Ibland så kan jag fundera på det där, varför just hundmat ska vara spannmålsfritt?

Ser de även i många annonser för hundmat, att det är spannmålsfritt, istället så har man ju lagt dit nåt annat. Förslagsvis nån grönsak, men vad är det som säger att det är så mycket bättre för en hundmage med majs istället?

Darfor att det ar mycket vanligt att hundar ar overkansliga for spannmal?

Jag kan ju inte Svenska marken, men Orijen och Acana har bra producter.

ZiwiPeak. Det är lufttorkat och fritt från spannmål och konserveringsmedel. Jag fick en säck av en bekant då hennes hund gick upp för mycket av det. Mina hundar fullkomligt älskade det! De bajsade mindre på det fodret än vad de gör på sitt vanliga färskfoder.

Standart har jag varit nöjd med. Nu fodrar jag bara med färskfoder, men förut varvade jag.

Inga konstiga ingridienser, det är tillverkat i sverige och råvarorna är svenska (förutom riset då, och jag har för mig att hjort i mildvarianten är från NS; men det står på hemsidan)
+ är att det är bra pris på det.

Ibland så kan jag fundera på det där, varför just hundmat ska vara spannmålsfritt?

Ser de även i många annonser för hundmat, att det är spannmålsfritt, istället så har man ju lagt dit nåt annat. Förslagsvis nån grönsak, men vad är det som säger att det är så mycket bättre för en hundmage med majs istället?

Jag vill inte ha majs och sån skit i fodret heller, men det finns väl något torrfoder som är fritt från sådant också? Fast något måste dom ju nästan ha i för att få till konsistens och grejer.

Jag är noggrann med vad jag själv äter och ser det som självklart att inte stoppa i hundarna kass mat heller, därför barfar vi våra så jag vet precis vad dom får i sig.

Men att tvinga både hunden och maken, och behöva köpa en extra frys för ändamålet känns inte riktigt aktuellt just nu. Jag personligen föredrar färskfoder, men inte just nu.

Ska kolla in era förslag, acana och standart hade jag ju varit inne på själv, men ziwipeak t ex har jag inte hört talas om. Taste of the wild provade jag att ha till gammhunden, när vi var ute och vandrade, och han tyckte det var pest... Så det är inte det första jag tänker prova att köpa. (eftersom att denna också är lite kräsen, precis som gammeln.)

Tack för tips!

Vi fodrar med Robur lamb&rice, och tycker det funkar toppen. Hunden är jättefin i päls och hull, och äter det gärna.

Min kräsna fjant gillar sitt Taste of the wild, iofs så har han valpvarianten eftersom jag inte vågade byta från något som han gillar, och vuxenvarianten har så stora bitar för en liten hund som saknar endel tänder, extra gott tycker han det iofs är med laxolja i

Majs är är ett spannmål. Spannmål är väldigt kolhydratrikt till skillnad från de flesta grönsaker som vanligen har ett lågt kolhydratinnehåll. Hundar är primärt fettmetaboliserare och hårt arbetande hundar kan ha svårt att tillgodogöra sig energi från spannmål. Det finns även forskning som tyder på att mycket kolhydrater i fodret orsakar kramp hos kapplöpningshundar (se t.ex. Mark Bloomberg vid Canine Sports Medicine Centre, Universitetet i Florida).

Jag kan inte säga vad som är bäst rent allmänt men vi är nöjda med Standardt. Svensk köttråvara är ett viktigt kriterium för mig.

Åkej, alltså nu tänkte jag mig majs som en grönsak. Det är väl i och för sig nåt sorts gräs.

Såg en annons om hundfoder där man ersatt spannmål med just majs, alltså där jag uppfattade spannmål som vete.
Typ: "Inget vete i vår hundfoder, minsann."

Det är det jag funderar på, varför just vete, fast det är kanske inte det man räknar som spannmål, skulle vara så farligt för hund. Eller att just alla andra alternativ skulle vara bättre.

Min tanke är att det går ju trender i allt, många trender tror jag att producenterna ligger bakom. Typ, nu ska vi se till att allt hundfoder inte innehåller vete, utan grönsaker. Alltså jag är lite inne på att hundmatsproducenterna styr vad som är korrekt för en hund att äta. Att fixa en studie så den pekar åt "rätt" håll är ju en baggis.

Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt, utan jag är bara skeptisk till alla dessa trender, varifrån de egentligen kommer.

Jag kan möjligen tänka mig att ett sådant foder marknadsförs som glutenfritt. Att säga att det är spannmålsfritt när det innehåller majs är ju vilseledande.

Vilket foder är det du pratar om?

Jag har min, mycket kräsna, tik på Carrier Grain Free Lamb. Hon har bara gått på det ett kort tag men jag har hört mycket gott om Carrier. Och framför allt så äter hon det!

Jag generaliserar, sladdade förbi en annons i senaste Hundsport, där det stod nåt åt det hållet.

Vad jag är ute efter är trender, för tjugo år sedan hörde du aldrig talas om allgeri bland hundar i den utsträckning du gör nu, alltså foderallergi.

Det är mycket möjligt att det handlar om att forskningen kommit längre osv. Det är bara det att jag är skeptist till mycket och jag är övertygad om att stora foderproducenter i princip kan bestämma vad som gäller överlag för våra hundar.

<snip>
Vad jag är ute efter är trender, för tjugo år sedan hörde du aldrig talas om allgeri bland hundar i den utsträckning du gör nu, alltså foderallergi.

Det är mycket möjligt att det handlar om att forskningen kommit längre osv. Det är bara det att jag är skeptist till mycket och jag är övertygad om att stora foderproducenter i princip kan bestämma vad som gäller överlag för våra hundar.

Sant. Men for 20, eller atminstone 35 (nar vi bodde i Sverige) ar sedan gick ocksa manga hundar omkring med dalig mage och slappte sig/hade diarrhea (diarre?) och madde daligt.
Min stora rottis kan visst ata sadeslag (inclusive majs) men hon blir tillrackligt dalig i magen for att resa sig och ga runt innan hon lagger sig igen nar hon har som mest gas. Nar jag ar sa bubblig i magen har jag magknip, hennes beteende gor att jag misstanker att hon ocksa har det. Sa aven om man inte tar den ackliga lukten:yuck: i beaktande sa ar sadesfritt mycket battre for hennes allmana halsa da hon inte alls slapper sig nar hon ater sadesfri mat.

Jag är inne på din tankegång. Finns det verkligen belägg för att spannmålsallergi är så vanligt hos hund? För hundra år sedan och ännu längre tillbaka utfodrades ofta hundar till stor del med gröt. I England fick jakthundarna en blandning av havregröt och hästkött, i en svensk bok från 1921 finns rekommendationen att inte koka gröten med vatten utan med mjölk eller ännu heller buljong för att få den mer näringsrik, och helst ska man tillsätta några små köttbitar också... Ett utmärkt alternativ till gröten är att baka hårda brödkakor där man tillsatt benmjöl till degen, och sedan serverar man dessa kakor uppblötta i mjölk till hunden.

Jag tror att det var tämligen ovanligt att svenska tamhundar levde på en spannmålsfri diet tidigare och ännu mer ovanligt att de endast fick animalisk föda. Sedan kan man ju ifrågasätta om den mat de fick var särskilt bra i andra avseenden, men jag har svårt att tänka mig att en stor andel av hundpopulationen för 100 år sedan och tidigare var allergihundar med kassa magar - då skulle de inte kunnat sköta sina jobb och inte avlats vidare på.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig... 2
Svar
38
· Visningar
2 629
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar... 2
Svar
34
· Visningar
7 118
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag har inte möjlighet att Barfa/ge färskfoder till min hund nu då jag inte har plats för en större frys, ska flytta till hösten och då... 2
Svar
32
· Visningar
11 369
Senast: Lona
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 658
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka