Torr snoppis

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min pålle har "torr" snoppis, ser liksom ut som väldigt torra läppar ungefär, lös hud och så.
Bör man göra nånting åt det eller bara låta det vara?
Är ju rätt vanligt att de ser ut så, har inte sett så många "lena" hästsnoppar.

Sv: Torr snoppis

Jag hade tvättat den. Han kan ju inte göra det själv, och det är ju viktigt med hygienen även för dem. :angel:

ah, tvättar den med svamp och vatten..
men ska man smörja med ngt mjukgörande lr nåt?
det ser ju inge mys ut liksom..

Jag hade tvättat den. Han kan ju inte göra det själv, och det är ju viktigt med hygienen även för dem. :angel:

*kl*

Hur gör man när man tvättar snoppen på en häst? Dum fråga kanske men frågar man inte så får man inte veta...

*kl*

Hur gör man när man tvättar snoppen på en häst? Dum fråga kanske men frågar man inte så får man inte veta...

Absolut ingen dum fråga.

Man får ta tillfället i akt och "ta tag i den" när de har den ute.
Jag hade en foderhäst ett tag och han luftade aldrig sin, så jag fick kittla honom vid det området, och då åkte den ner. :rofl:
Sen kan man ta en spann med vatten och en svamp för att tvätta den ren.

ah, tvättar den med svamp och vatten..
men ska man smörja med ngt mjukgörande lr nåt?
det ser ju inge mys ut liksom..

Ja men dåså.
Det finns ju helt ofarliga lotions för hästar som är mjukgörande. Jag använder en aloevera sort till min hästs torra områden. Så som mungipa och dylikt. I den krämen finns det nämligen inga "onaturliga" ämnen, och därför skulle jag kunna tänka mig att du kan använda den till hans snopp också.
Kan skicka ett pm imorgon förmiddag när jag kollat upp exakt vad den heter.

tänk på att aloe vera (sstavning?) räknas som doping preparat så ska du tävla så får du inte använda det.

Det kan väl ändå inta vara doping om det inte är något som förtärs?
Man äter det ju inte precis. :angel:

salvan går ju in i huden och följer med blodet runt i kroppen... antagligen så är det så att det inte har någon effekt, men att det helt enkelt synns om man tar doping prov, och om det ger utslag så gör det, det spelar ingen roll hur lite det är (konstigt nog?).

det var ett himla tjat om det för ca 1 år sen... men du kan ju starta en ny tråd på tävling eller nåt och fråga vad andra tror...

Okej, alltid lär man sig något nytt.
Men TS, ska du tävla inom det närmaste? Bara för att vara på den säkra sidan.

Men jiisus, låt dem ha sina snoppar ifred!! Tror inte att hästar har något större behov av att få sina snoppar tvättade - tycker att det är till att förmänskliga djuren.

Skulle det föreligga misstanke om sjukdom - kontakta veterinär för rådgivning om ev behandling.

det är klart att man måste tvätta dem!!
vi borstar ju dem i övrigt och så, skulle inte det behövas menar du?

Håller helt med. Det låter faktiskt löjligt i mina öron att hålla på med sånt. Har haft häst i många år och aldrig hållt på med sånt. Det har heller aldrig varit några problem med några infektioner.

Håller helt med. Det låter faktiskt löjligt i mina öron att hålla på med sånt. Har haft häst i många år och aldrig hållt på med sånt. Det har heller aldrig varit några problem med några infektioner.

Men det är ju upp till var och en eller hur?
Man får lov att tycka det är löjligt, men det för mig låter bara som ren lathet.

Jag smörjer insidan av låret på min valack med solrosolja så brukar han smörja sig själv så att säga ,Det är lättast att smörja bort smeg med vegetabilisk olja .

Men snälla :eek: Hur naturligt är det att hålla på och tvätta snoppen på hästarna?! Håller med Jeeves, låt dem ha den ifred. Det är helt normalt att de har "flagor" på den.

Om man börjar tvätta den och hålla på och smörja så stör man den naturliga reningsprocessen som hästar har.

Sen är det såklart en helt annan sak om det börjar lukta illa-då kanske man ska kolla upp om det är något fel.

Aldrig, aldrig, aldrig hålla på och pilla i skapet om det inte är på veterinärens inrådan och man har fått tydliga instruktioner och det faktiskt är ett problem (som infektion t ex).

Får de in vår bakterieflora där kan bli allt annat än roligt.

Betäckande hingstar är en anna femma, men vad gäller vår valack passar jag ibland på att pilla en eller annan flaga när han har den ute. Aldrig vatten eller fukt, perfekt grogrund för bakterier och annat guck.

Som tidigare nämnts är de torra flagorna hästens eget reningssystem, för att det ska fungerar ska det vara - just det! - torrt. Att hjälpa till att plocka av lite om hästen inte blir vansinnig tycker jag är OK, men att joxa med vatten och svamp, fukt och äckel - nej tack.

Jag tycker det är en självklarhet att man ska hjälpa hästen att hålla rent! Vad jag förstått är det mest valacker som behöver hjälp med detta. Anledningen till detta, om jag minns rätt, är för att dom inte "skyltar" med den som en hingst gör. Utan den hålls mest inne och på så vis stannar ev smuts kvar där och bildar bakterier.
Det är helt klart inget mysigt jobb och dessutom luktar det helvete, men det hör till som hästägare att hålla koll.

Jag hade en varmblodsvalack en gång som jag fick lov att hjälpa. Jag märkte på honom att han började kissa bara lite grann åt gången, han drack inte lika mycket, det blev mindre och mindre att mocka. Då förtod jag att nått va fel!
Jag skaffade ett par handskar, typ sådana genomskinliga som doktorer har, ställde hästen i gången och duschade honom, det va knepet för att få honom att slappna av och "fälla" ut den. Då tog jag tag i den spolade vatten, använde lactasyd tvål och gjorde rent. Det är viktigt att man känner efter inne i hålan också! Där hittade jag hur mycket äckel som helst.:crazy: Det va som svart smet och luktade as! Hur som helst, efter rengöringen blev han som vanligt igen. :)

Så jag tycker absolut att man ska hjälpa hästen att hålla efter!

Aldrig, aldrig, aldrig hålla på och pilla i skapet om det inte är på veterinärens inrådan och man har fått tydliga instruktioner och det faktiskt är ett problem (som infektion t ex).

Får de in vår bakterieflora där kan bli allt annat än roligt.

Betäckande hingstar är en anna femma, men vad gäller vår valack passar jag ibland på att pilla en eller annan flaga när han har den ute. Aldrig vatten eller fukt, perfekt grogrund för bakterier och annat guck.

Som tidigare nämnts är de torra flagorna hästens eget reningssystem, för att det ska fungerar ska det vara - just det! - torrt. Att hjälpa till att plocka av lite om hästen inte blir vansinnig tycker jag är OK, men att joxa med vatten och svamp, fukt och äckel - nej tack.

jag har hört att man inte ska pilla bort det att det är ett slags skydd mot infektioner osv

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka