Torr snoppis

Sv: Torr snoppis

Återigen - sluta förmänskliga hästarna! Det du tycker är äckligt och luktar as, som du uttrycker det, är inget som är onaturligt för hästen. Det är precis som med hundar, folk har problem med att de måste skölja och tvätta snopparna på hundarna också - i 9 fall av 10 BÖRJAR problemen med infektioner EFTER att de har varit där och pillat o tvättat!

Handlar det, som sagt, om något sjukligt tillstånd så låt en veterinär ställa den diagnosen, inte hästägaren själv!

När det är vansinnigt mycket brukar jag hjälpa till, men det är ungefär 1 gång om året. Ofta om vi har sederat på kliniken, vi gör vid tänderna årligen.

Annars tycker jag de sköter detta bäst själv, hästarna. Har haft en valack som fick en riktigt äcklig sörja i skapet, just för att förra ägaren skulle på och pilla inför besiktningen.

alltså det finns ju en andledning till att det finns där som me allt annat.det är där som skydd.
att hålla på och pilla och så ökar bara risken för infektion och irriationer.
låt det va det är bra att det luktar illa det ska det så är det för alla till och med människor.

Min första valack hade jag i 10 år, tvättade aldrig rent och han hade aldrig några problem!Nuvarande har jag haft i 2 år och samma sak där, tvättar inte!! När han har den ute kan jag plocka av någon flaga, annars låter jag det vara.

Verkar din häst ha problem skulle jag kontakta veterinär, annars skulle jag låta det vara!

På mina odjur...tar jag bort lite flagnor och sånt...tvättar 1 gång om året.

Återigen - sluta förmänskliga hästarna! Det du tycker är äckligt och luktar as, som du uttrycker det, är inget som är onaturligt för hästen. Det är precis som med hundar, folk har problem med att de måste skölja och tvätta snopparna på hundarna också - i 9 fall av 10 BÖRJAR problemen med infektioner EFTER att de har varit där och pillat o tvättat!

Jag håller också med om att man inte ska vara där och pilla i onödan, men de KAN faktiskt få in skit där, och får de svårt att kissa, blir svullna och det börjar lukta, så är det väl ändå helt befogat att gå in och tvätta. Återkommer problemet så får man kontakta veterinär, men att som första åtgärd prova tvätt är för mig självklart.

Min gamla häst hade stora problem med kisseriet, dock inte "smutsrelaterat", men vad gjorde veterinären på kliniken som första åtgärd när vi kom dit? Tvättade och gjorde rent. Sen skulle vi avvakta. För att se om det inte var just ett problem som orsakats av att det blivit ovanligt smutsigt.

Där jag tidigare arbetade fick jag en gång den roliga uppgiften att rengöra skapet på en valack som just svullnat upp och luktade apa. Min tränare/arbetsgivare sa att hon råkat ut för det förut, även om det inte var så jättevanligt, att valacker behövde rengöras. Vi tvättade honom, och svullnaden och stanken försvann och återkom inte på de åren jag kände den hästen.

Vanliga flagor och "torrhet" är inget som jag skulle ge mig på och tvätta för, dock.

KL

Om hästarna går ute alltid så brukar det inte vara någon fara. Men så fort vi stallar in hästarna på t ex halm så kommer damm och andra partiklar att smutsa ner på ett sätt som inte är naturligt för hästen. Man ska naturligvis inte vara där och pilla i tid och otid men är det svart och sörjigt så får man tvätta rent.

Jag har haft hästar i 30 år och under den tiden har jag inte tvättat en enda snopp!!!???

Har heller aldrig hört talas om någon annan heller som hållt på "där under" och tvättat och smörjt:confused:

finn smånga delade meningar om detta.
men jag tycker iaf (andra får tycka som de vill) att man inte ska tvätta med vatten, som tidigare nämt så blir det fuktigt då pojkarna inte vill ha snoppen ut tills den torkat helt :crazy:
men sen är det inte naturlig för hästar att vara valacker, vilket ofta (inte alltid) leder till mindr öm..-..hur ska ja formulera mig...uppvisande?...
för hingstar och vissa valacker brukar visa upp sig ellet stå o "träna" o då luftar det snoppen o får samtidigt bort lite flagor...
så jag tkr att om pojken har snoppen ut kan man "borsta" av lite med handen för att få bort lite, men inte hålla på o dra o slita eller tvätta med vatten...
men det e ju bara vad jag tycker...o har hittills inte haft någon vet. som misstyckt...
Lycka till

Vi var med en valack på klinik för några år sen då han hade problem med kisseriet.

Vi fick där tvätta med Hibiskrubb (stavning?) och fick rådet att tvätta efter några dagar igen hemma.

Efter det var det inga problem med kisseriet.

Men vi har aldrig innan eller efter det "hjälpt" någon häst med snopphygien.......

Min mor tvättade skapet på min tävlingsponny en period. Trams tyckte jag - men trodde inte att det var skadligt utan lät henne hålla på. Sedan fick han en infektion med en tämligen resitent bakterie i skapet... Slump?
Inget mer tvättande efter behandlingen - och inga fler infektioner tack och lov.

Jag tycker att man ska låta snoppen vara! Det är inte naturligt att tvätta den, jag har aldrig tvättat någon iaf.
Om man inte har något problem med den så ska man låta den vara, om inte vererinären sagt något annat då.

Jag tror inte det är bra att hålla på att rengöra för ofta, men samtidigt som skrivits, så kan ju faktiskt hästarna få problem också om det blir för mycket smuts & skit.

Jag brukar passa på att göra lite rent -det värsta, när tänderna raspas(fått lugnande) & hästarna naturligt har snoppen ute och inte bryr sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka