Torr päls?

N

Nobelis

Min ponny är väldigt torr i pälsen.
Beror de på något särskilt eller e de bara som med oss att de kan va vädret,,,, han har aldrig vart så här tidigare.

Kan man göra något för att de sk bli bättre??
Han fäller å tycker inte de e roligt så nu när han får enkel stötar av att jag borstar e de inte mer populärt kan jag säga :smirk:
Mvh

Sv: Torr päls?

Är du säker på att det är pälsen som är anledningen till stötarna?
Det kan annars bero på materialet i borstar, dina skor eller kläder.
Om det är pälsen så kan det funka med lite olja i fodret eller en B-vitamin kur på ett par veckor, vilket verkar lämpligt eftersom din häst fäller nu. Kiselgur har jag också märkt är positivt för pälsen. Finns andra här som är mer kunniga än jag på det här, men mitt tips är att kolla kläderna först och sen B-vit.

Hej hej
Ja jag är säker på att de är pälsen eftersom jag har samma kläder i stallet som jag hade innan detta började.
B vitamin har han fått ett tag pga fällningen och olja kan jag tyvär inte ge honom för han blir rinnig i magen av de och de spelar ingen roll hur sakta jag vänjer in de eller hur lite han får de rinner ändå.

Men kiselgur har jag alldrig hörtytalas om,
Vad är de?
Var köper man de?
Tavk för ditt svar
Mvh

Ja, olja kan ju tyvärr funka så på en del hästar.. Och inte kläder och får redan B-vit, hmm ja du.. Jag skulle nog testa Kiselgur då. Är ett tillskottsfoder, finns lite överallt, superdrygt och superbilligt. Man ser resultat rätt snabbt, min ena hästs man växte över 1 dm på en månad, hade innan det haft samma längd i 3 år (travare). Hovarna blir dessutom mycket bättre, kostar ca 140 spänn och räcker i 2-3 månader. 1 mått om dagen tillsammans med kraftfodret bara. Tycker att det är rätt många hästar på jobbet som är lite småstatiska i pälsen nu, kanske är vädret... Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 404
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 308
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 709
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en valack på nio år, som den här vintern ser och känns förjävlig ut i pälsen! :( Senaste vintrarna har han haft en enormt tjock...
Svar
6
· Visningar
3 636
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka