Tornesch-avkommor

Cherarriduracell

Trådstartare
Har ni träffat på några hästar efter Tornesch? Hur har de varit i psyket? Exteriört? Ridmässigt? Talanger? Några gemensamma nämnare? Vad har de haft på mödernet?
 
Jag känner egentligen bara till 1. Trevlig valack som tävlat hoppning upp till lätt klass. Även lite fälttävlan. Trevligt temperament och fin att rida. Han har Ralmé Z som morfar. Mamman har lämnat svår klass hästar.
 
Jag känner till en. Sto, ue Almeto Z. Snäll, men otroligt temperamentsfull och mycket eget humör, samarbetsvillig, hoppade allt, men skadad nästan hela sin levnadstid (togs bort som 7 åring), dvs dålig hållbarhet. Snäll när hon var igång, kunde vara ett mindre helvete som konvalesent.
 
Har ni träffat på några hästar efter Tornesch? Hur har de varit i psyket? Exteriört? Ridmässigt? Talanger? Några gemensamma nämnare? Vad har de haft på mödernet?


Eftersom jag jobbar med unghästutbildning så har jag kommit i kontakt med många Tornesch avkommor genom åren. Överlag är de mycket bra tävlingshästar, orädda, hoppar allt, bra temperament men med mycket humör och egen vilja. Starka i psyket som är till en fördel om man vill ha tävlingshästar på högst nivån men inga hästar jag skulle rekommendera till amatörer.
 
Vilken sorts skador? Jag gissar att det inte bara var otursskador a la spark i hagen iom att du påtalar dålig hållbarhet, vilken del av kroppen var vek? eller var det liksom generellt?

Artros tror jag, och hon hade mycket raka kotor, men det kommer sannolikt från mamman.
@Emsan : din beskrivning stämmer även in på den hästen jag kände.
 
Har ni träffat på några hästar efter Tornesch? Hur har de varit i psyket? Exteriört? Ridmässigt? Talanger? Några gemensamma nämnare? Vad har de haft på mödernet?

Mitt sto har en avkomma efter Tornesch.
Hon är e.Haarlem - Voltaire - Nimmerdor och en mkt bestämd dam med egna åsikter om allt.

Avkomman tävlar i hoppning upp till 130 cm och är enligt mig både vacker och av god modell. (mamman är lite lågställd av den gamla halvblodstypen). Nuvarande ägaren är mkt nöjd med honom.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 956
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 673
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp