rebeckasff

Trådstartare
Hittar ingen tråd om honom så jag startar väl en då:)

Hur ser hans avkommor ut nu? Några erfarenheter? Bilder?

Uppfödaren till mitt ena sto skulle vilja betäcka med honom nästa år.
Vad tror ni?
Tornech- Cortez- Ceylon- Furidant hade det då blivit. Hur låter det?

Jag vet inte så mycket om hingsten själv, det ända jag kan tycka att han kanske är för "burkig" för stoet i fråga. Är han det eller det bara är jag som fått det intrycket?
Vad liknar avkommorna i temprament och ridbarhet? MUN?

Senast ändrad:
Sv: Tornech

Jag känner bara en Tornesch avkomma och den är inte det minsta burkig !
jag har ingen aning om hur mamman ser ut. Men jag gillar det jag ser. Och hoppa kan den.

Kanske bara jag som fått den uppfattningen om honom. Dom har ju ganska mycket kort i sitt galleri (hingst hållaren) och snygg är han, men kan inte komma från tanken på att ju uppfattar honom som lite burkig.
Stoet i fråga "är en cortez kopia" och lite burkig, lågställd själv.
Hennes mor var dock mycket ädlare och långlinjerad än vad hon är så det ligger ju lite lättare bakom.
Hon har en avkomma, hingst 2 år, och han är kortare än stoet men minst lika grov om inte mer

Film på stoet i fråga http://www.youtube.com/watch?v=tWWHo0xffTo
Detta är andra hoppningen efter hon sattes igång efter sitt förra föl.
Som ni ser har hon en lite tråkig mun, och jag skulle vilja ha bättre bakben. Hon är lite knipt, skulle vilja att hon öppnade upp lite mer..:d

Lite dåligt ljus..
Filippa7.JPG

Filippa8.JPG

Filippa9.JPG

Jag har sett flera trevliga T. avkommor. Beträffande utseendet tycker jag många har varit åt det knotiga hållet, spec. höftbensknölarna.

Vi har en i stallet. (bl.a fullblod tredje led) Hon är drygt 170 och upplevs som stor. Hon har den tendensen till benighet, men är en mycket vacker häst, en sådan man lägger märke till. Modern sporthäst med långa ben.

Nu har hon haft problem med tänderna (de har vuxit snett när hon "ömsade" tänder, så hon hade problem ett tag med foderfickor som naturligtvis var mycket smärtsamt) detta har dock rättat sig. I ridning är hon bra i munnen.

Det är en känslig häst, som är social och tycker om människor.
Jag har gillat de avkommor jag sett!

Mun och ridbarhet tror jag är A och O på denna damen. Men samtidigt så är det kanske svårt att spåna i Ts avkommor då dom inte är så gamla än.

Nu är det ju så att avkomman ska säljas så man kanske inte behöver lägga så mycket vikt i VAD MAN SJÄLV vill ha i övrigt, men samtidigt så vill man ju att en köpare ska kunna ha så roligt som möjligt med sin blivande ridhäst så en trevlig mun och en bra ridbarhet är ju det viktigaste.

Ja när ovan nämnda häst är avslappnad och klar på sin uppgift tycker jag den har hög ridbarhet och bra register (hon är dock bara 5 och är efter i sin utbildning).
Sådär rent magkänslemässigt känns Tornesch rolig att avla på:)

Jag har fött upp en Tornesch avkomma 2008, en otroligt trevlig tjej som nu är såld med sikte på årgångschampionat.

Mamma till denna är ett riktigt "rött" sto med en stor del temperament, känslig i mun osv.

Med detta i tanken valde jag noga och letade läääänge efter rätt hingst till henne, och hittils har kombinationen visat sig fungera. Avkomman är redan nu mycket lugnare i det mesta än vad hennes mor är.

Mitt sto är e: Maistic - Uskudar Des Malais

Jag har fött upp en från första årskullen, 5 i år är dom väl.

Mamman var ett gammalt svensk halvblod med inte så enormt omodern i typen. Avkomman blev riktigt modern, långbent och med riktigt bra temperament, morsan hade lite mycket innan för pannbenet..

Jag har träffat honom själv och han var trevlig och cool.
Jag minns att det som avgjorde att jag vågade chansa på honom som 3åring var att han på hingstvisningen bara knatade in i ett fullsatt ridhus med musik och var hur cool som helst när en del äldre hingstar betedde sig som svin..

Av övriga avkommor jag sett efter honom så verkar de flesta vara bra i huvudet och av trevlig typ trots en del pansarvagnar mödernen.
Däremot, tycker jag, att de verkar i regel inte bli jätte stora så man ska nog inte lägga honom på ett litet sto eller ett som lämnar litet om det inte är det man är ute efter.

Ja, det låter ju som att ni båda har lyckats och att ni också har ston med "en höna på rymmen":p
Hahaha, detta stoet kan också snurra till det i bland, men samtidigt kan hon ej få en tillsägelse för då blir hon blockerad eller vad man ska säga.

Det jag nu tänker på (annars har ni övertygat mig bra;)) är hennes storlek.
Hon är "bara" 164 cm själv. Avkomman hon har kommer nog att landa på någon cm till men kommer ej bli en jätte E: Feliciano
Cortez KAN ju slänga in en hel del storlek, men detta stoet har ej fått det... Men sen och andra sidan är det kanske svårt att veta vad hon lämnar med tanke på att hon bara har en avkomma, lite svårt att göra statistik på det:D

Fille är väl heller inte känd för att lämna stort?

T lämnar ju inte litet men inte jätte stort heller så jag skulle nog chansat på honom och hoppats på en unge som landar runt 165-168cm.

Nu har jag inte sett min uppf sen den var under halvåret men då gissade vi på att den skulle landa på runt 168-170 som sin mor.
Vågade du lägga på Fille så hade jag absolut chansat på T!

Nu var det ju inte jag som hade det avgörande beslutet om att hon skulle gå till Fille förra gången. Jag sa faktiskt en annan hingst, men eftersom Fille började komma till åren så valdes han eftersom vi ville ha den kombinationen någon gång, så då tänkte vi att då tar vi honom första gången, den andra finns säkert kvar till hon skulle i avelsboxen på heltid. Men det finns han inte, såld till egypten...:crazy: Lite smålångt att skicka sperma från kanske:eek:

Och nej, det är inte så att jag eller uppfödaren är ut efter att få fram jätte hästar, men cirkus 165-168 är lagom tycker jag. Men om han nu inte lämnar "smått" så är det säkert inga problem att uppnå då:idea:

Syster-yster har en 3-åring efter Tornesch.
Jättetrevligt temperament, modern och högrest sporthäst.
Mamman är rent fullblod av trevlig typ, 164cm och (självklart) ädel. Avkomman landade på 169 på 3-års, och kommer nog lägga på sig några cm till innan han är färdigväxt... Så jag skulle inte oroa mig för att den blir för liten.
:)

Avkomman:
IMG_6788.JPG

IMG_6785.JPG

IMG_6815.JPG

Mamman:
IMG_6103.JPG

Ser lite ut som han har kort hals på bilden, men det har han inte, däremot en ganska rejäl manke som (antagligen) kommer från fröken fullblod.
:)

Han fick hur som helst Klass 1 på hoppning och Diplom på gångarter (!) på 3-årstestet. Tror att han kommer bli en kalasfin tävlingshäst! (är lite sotis på syrran)
;)

Ser trevlig ut!!
Grattis till diplom och klass 1:laugh:

Desstu mer jag läser om honom/och era avkommer desstu mer tror jag att det kan passa:d
2 åringen jag har här hemma efter henne är trevlig och lätt i tempramentet, kommer nog att bli någon cm större än henne.
Hoppas på att han kommer att bli en fin tävlings polle till mig:D

Mitt sto är dräktigt med Tornesch (hoppas jag :)) Hon är 165 och lätt i kroppen. Lite fullblodstyp. För mej är ett bra lynne viktigt då jag tänkt spara avkomman själv (om det blir ett sto iaf) och det blir min första egna unghäst. Och jag vill INTE att den blir 170... Är knappt 160 själv med korta korta ben :) Nästa gång stoet betäcks kan det bli LUX Z istället. Om inte detta föl charmar mej helt ;) Skulle oxå vilja se bilder på avkommor efter Tornesch.

Rider en Tornesch-avkomma nu, sedan ett par månader tillbaka. Det är en av hans första avkommor (en 04:a), men hon har haft ett föl och har inte satts igång på allvar förrän nu. Det är en OERHÖRT vacker häst med ett superpsyke. På mödernet har hon fullblod ue Ariban xx. Det lovar mycket gott. Trots att Tornesch har blivit så hypad = enormt många avkommor, så funderar vi skarpt på att välja Tornesch till ett av våra egna ston till våren. Eller Lux himself...

muskel2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 411
Senast: lizzie
·
Avel Fanns bara väldigt gamla trådar så jag gör en ny. Jag letar efter en bra fbl-hingst till mitt hoppstammade multitalang-sto, och har... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 069
Senast: KickiH
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka