Torka andras barn efter toabesök

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Coffeaclub

Jag har funderat lite över en sak... Föräldrar till barn som inte kan torka sig själv efter att de bajsat eller kissat, ser dom det som en självklarhet att jag ska göra det på deras barn om de kommer och leker med mina barn? När min son var i den åldern och han skulle på kalas själv, eller leka med nån så såg jag till att han hade gjort sina behov innan (om det gick) t ex kalas. När han var såpass liten typ 4 år lämnade jag inte honom själv hos nån jag inte kände så väl. Kommer att göra exakt samma sak när min dotter blir i den ålder.

Bara för att jag har barn här och leker en liten stund, så innebär väl inte det att jag måste torka dem i ändan, eller? Tycker att det är jätteäckligt på barn som inte är mina egna. Eller är det en självklarhet att man gör det, som jag måste lära mig att leva med dom gångerna det händer?

Min son hade en tjej här och lekte idag. Först blev hon kissnödig. Då bad hon min son att hämta sin mamma eftersom hon inte kunde torka sig själv. Fy fan, tänkte jag, men fick härda ut. En kvart senare hade hon skitit. "FÄRDIG!" hörde jag bara. Jag höll på att kräkas. Skitlukten sitter fortfarande kvar i näsan. Upplyser man iaf inte om att barnet inte kan torka sig själv när man lämnar det?
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

För mej är det självklart att torka någon annans barn i baken.... Va skulle ungen annars göra? Tjejen i detta fall sket ju för att hon var nödig, och inte för att vara dum med dej;)

Min son har aldrig skitit på befallning, och skulle jag vänta till det var "nygjort" för att han skulle få leka med sina komisar skulle vi nog fått ett smärre trauma runt skitsaker, helt i onödan:angel:

MEN.... visst är det bra om barnen lär sig sköta sina toalettbesök utan vuxnas inblandning så fort som möjligt, de är inte kul om dom inte fixar det när dom börjar skolan.

* Jenny *
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Hur gammal var den tjejen?

Jag har inte lämnat min son ensam hos någon kompis än, tycker han är för liten (4 år). Han kan inte torka sig själv, och jag tycker inte det är självklart att kompisens mamma eller pappa ska göra det åt honom.

Själv har jag både torkat och bytt blöja på kompisar till sonen, men det var nog inte planert från föräldrarnas sida, då ungarna var ensamma här i 15-45 min...
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Självklart hjälper jag elins kompisar, de är ju barn?! Elin kan inte torka sig själv än, när hon har bajsat. Det är inte så lätt att nå... Och hennes kompisar är det samma sak för, och ja hon är fyra och har varit hemma hos kompisar själv ibland, ibland har jag varit med men kanske suttit och ammat och då har den andra mamman utan diskussion torkat, och samma för mig.
Och visst ser jag till att Elin går på toa innan vi åker, men för den sakens skull kan man ju bli både kissnödig och bajsnödig hos kompisen...
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Föräldrar till barn som inte kan torka sig själv efter att de bajsat eller kissat, ser dom det som en självklarhet att jag ska göra det på deras barn om de kommer och leker med mina barn?

Jag har alltid sett sådant som självklart.
Både att mina barn får toalettservice när de är hos kompisar och att jag ger toalettservice till barnens kompisar.
Jag har aldrig ens tänkt tanken att det inte skulle vara så.

Jag har 3 barn så jag har ju praktiserat detta en hel del.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Som förskolepersonal är det en självklarhet för mig att torka andras barn i rumpan! :p
Jag har inga problem att göra det med barnens kompisar heller så läng de inte är 12 år!;)
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Svarar alla:

Naturligtvis kan man ju inte få ungar att kissa eller bajsa på befallning. De funkar ju inte på mina heller, så det är ju inget man kan kvräva att föräldrarna ska se till. Men man kan ju åtminstone fråga barnet innan så att de blir påminda, mina barn brukar kunna trycka ut sen skvätt iaf, så var det inte i detta fallet.

Personligen skulle jag inte lämna mina barn hos någon (som vi inte känner väldigt väl, så att jag kan fråga om det är ok med toaservice), om de inte kan torka sig själva. Jag var iofs nästan alltid med när min son var och lekte med nån innan han kunde sköta toabesöken själv. Har även haft föräldrar som varit med sina barn här när de var mindre. Varför är det självklart att jag ska torka andras barn i rumpan bara för att de är här och leker med mina barn? Och naturligtvis fattar jag att barnet inte klarar sig själv eller vill vara elak mot mig. Ansvaret ligger ju på barnets föräldrar. Då tycker jag att de får vara med här och ta en kopp medan barnen leker.

Eftersom det verkar vara en självklarhet med toaservice, så får väl kräkmagade jag se till att barnen som ska lämnas här själva klarar att sköta toabesök själva, i annat fall får föräldrarna vara med. Men upplyser man iaf inte om att barnet inte klarar sig självt.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Hur gammal var den tjejen?

Jag har inte lämnat min son ensam hos någon kompis än, tycker han är för liten (4 år). Han kan inte torka sig själv, och jag tycker inte det är självklart att kompisens mamma eller pappa ska göra det åt honom.

Själv har jag både torkat och bytt blöja på kompisar till sonen, men det var nog inte planert från föräldrarnas sida, då ungarna var ensamma här i 15-45 min...

Vet inte riktigt hur gammal hon är runt 4-5 tror jag. Känner dem knappt.

Skönt att höra att det finns nån mer som tänker som jag. Då är det iaf inte bara jag som é löjlig.. ;)
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Att inte låta barnen leka utan att föräldrarna är med i 4-5 års åldern bara för att de ev behöver gå på toa är väl ändå att gå till överdrift. Iofs kunde mina barn sköta sånt själva när de var i den ålden, men jag har absolut inga problem med en hjälpande hand om det skulle behövas.
När mina barn var i den åldern lekte de ofta och mycket med kompisar, och skulle jag då haft kompisens föräldrar här också, då skulle jag ju inte få mycket gjort här hemma. Visst kan det vara skoj att prata en stund över en kopp kaffe, men hela dagarna - nä då torkar jag nog hellre kompisen efter toabesök vid behov.

Ps. ett tips från en som arbetar inom åldringsvården: andas genom munnen, då sitter ingen skitlukt kvar i näsan :banana:
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jobbar ofta som vikarie på dagis. Det är själv klart att jag hjälper de att torka sig om de har varit på toaletten, emn det är ju en annan sak på dagis. Men när jag har barn hemma hos mig eller passar barn behöver man ibland torka dem och ibland byta blöja.
De första gångerna tycker jag detta var väldigt äckligt (speciellt bajsblöjor) och jag klöktest varje gång de första gångerna. Men nu går det hur bra som helst. inga som helt problem och en självklarthet.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Kanske det är att överdriva lite, men jag tycker faktiskt att det är fruktansvärt äckligt. Har själv jobbat inom äldrevården, så jag vet vilka "knep" man kan ta till. Inget funkade för mig iaf. Andades jag genom munnen, så smakade det skit ist.. :crazy: säkert bara inbillning, men då var jag ju iaf tvungen att göra det för att få pengar till mat och tak över huvudet.

Som tur är så har vi inte barn springandes här hela dagarna, så vid de tillfällena barnen har kompisar (som inte fixar toagrejen själv) hemma, kan jag ta mig tiden att dricka kaffe med föräldern.

Jag vet att jag i mångas öron säkert låter jättelöjlig, men för mig känns det faktist inte självklart att behöva hjälpa andras barn på toa och jag tycker det är rätt jobbigt, jag tar ju inte för givet att folk ska hjälpa mina barn. Vi de tillfällena jag har insett att jag blivit tvungen att göra det, har jag fått rysningar och det vänder sig i magen på mig.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jobbar man med barnen så är det ju en sak. Har man erbjudit sig att passa nåns barn, så får man ju räkna med det. Men när en förälder kommer hem till oss med ett barn som vill leka med nåt av våra barn, lämnar det och säger att dom kommer om en stund, är det så himla ok då? Det är ju liksom inte direkt självvalt, man frågar ju inte "jaha, och kan h*n gå på toa själv" "för isf är det ok att du lämnar barnet" Att fråga och att upplysa den man lämnar barnet hos är väl ingen dum idé?
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Men när en förälder kommer hem till oss med ett barn som vill leka med nåt av våra barn, lämnar det och säger att dom kommer om en stund, är det så himla ok då?

Om det passar att de kommer och leker så är det ju helt okej.
Inte vill jag ha föräldern drällande här under tiden inte.
Och den har säkert annat att göra än att drälla här.
Jag har alltid tyckt att detta är självklart.
Genom alla år med alla kamrater som har passerat.

Du gör mig väldigt - fövånad.
Jag har aldrig någonsin tänkt i dessa banor faktiskt.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Om det passar att de kommer och leker så är det ju helt okej.
Inte vill jag ha föräldern drällande här under tiden inte.
Och den har säkert annat att göra än att drälla här.
Jag har alltid tyckt att detta är självklart.
Genom alla år med alla kamrater som har passerat.

Du gör mig väldigt - fövånad.
Jag har aldrig någonsin tänkt i dessa banor faktiskt.

Jo, naturligtvis vill jag ju inte att det ska hindra att barn kommer hem och leker, om det nu passar förstås. Men eftersom varken jag eller min sambo ser detta som en självklarhet, så är det klart att man undrar hur andra kan se det som så självklart. Vi är ju alla olika, så det som är självklart för en person kanske inte är det för nån annan.

För vissa är det självklart att t ex ha huset fullt i andras ungar och det tillhör liksom vardagen på nåt sätt, men så är inte vi uppvuxna och därför har det inte blivit så i vår familj heller.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Om det passar att de kommer och leker så är det ju helt okej.
Inte vill jag ha föräldern drällande här under tiden inte.
Och den har säkert annat att göra än att drälla här.
Jag har alltid tyckt att detta är självklart.
Genom alla år med alla kamrater som har passerat.

Du gör mig väldigt - fövånad.
Jag har aldrig någonsin tänkt i dessa banor faktiskt.

Ja dessutom om har föräldern med så måste man ju fika och snacka skit med dom också är hela dagen förstörd, nej då torkar jag hellre barn i rumpan det tar bara nån sekund.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Oj vad förvånad jag blev, jag har aldrig tänkt på saken förut utan naturligtvis torkat barn som varit på besök och aldrig någonsin funderat på att mina barn inte skulle få hjälp med toabesök borta.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jag ser det som självklart att ge andras barn toalettservice om inte deras föräldrar är närvarande. Förväntar mig detsamma för mina barn. Är det fler saker du tycker är äckligt med andras barn?
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jag blir lite ledsen när jag läser det du skriver o undrar precis som ovanstående; finns det nåt mer du tycker är obehagligt när det gäller andras barn? Jag har haft många barn hos mig genom åren o har låtit mina barn leka hos andra själv sen de var ca 3 år. (Givetvis hos folk som känner mig o mitt barn väl!) Jag har aldrig slagits av tanken att mina barn inte skulle få hjälp med toabesök om de har behov av det...:crazy:
Anser du att barns toamognad är det som ska avgöra när barn får leka med varandra utan förälders närvaro. Kan ju inte direkt ge laxermedel innan man åker...
Har arbetat både inom åldringsvården o barnomsorgen så jag har ganska mycket "skiterfarenhet", men har aldrig tvekat en sekund varken med att torka bajs eller spyor! Är väl inte så man jublar precis men det ska ju göras!:p
Men det var intressant att du tog upp det, jag har som sagt aldrig reflekterat över "problemet"!
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Men hur kan det vara ett problem?:confused:

Du måste ju tänka på UNGEN! Vem ska torka om du inte gör det? Jag tycker att det är urtaskigt att ens tänka tanken:cry:
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Fick hjälpa min brors ena barn i somras, jag tyckte verkligen att det var döäckligt :eek: ...
MEN jag tar hellre och torkar ungarna i rumpan än å har föräldrarna sittandes i flera timmar.
För tillfället har vi inget val då vi inte är jättebekanta med sonens lekkompisar.. men när den dagen kommer ska det bli lite skönt, för nu blir man ju sittandes upp till tre timmar i soffan, timmar som barnen leker för sig själv, som jag alltså har kunnat få annat gjort.

Sonen har ju blöja än när han bajsar, skulle inte begära att någon bytte den på honom, så han kan inte leka själv om han inte har lärt sig bajsa själv, å andra sidan så kan han hålla sig i tre dygn typ om han måste, så du skulle ju kunna låna min grabb :idea: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 089
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 017
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp