Tonfisk på burk

As_Vegas

Trådstartare
Jag har ett antal burkar med tonfisk på burk (i vatten ) hemma som skulle behöva ätas upp. När jag googlade på recept så innehöll i princip alla en massa tomater, och jag är inte förtjust i tomater.
Så, vad har ni för bra recept som innehåller burktonfisk men inte tomater?
Det får heller inte krävas någon ugn.

Jag har ett antal burkar med tonfisk på burk (i vatten ) hemma som skulle behöva ätas upp. När jag googlade på recept så innehöll i princip alla en massa tomater, och jag är inte förtjust i tomater.

Tonfisksallad!

Fräs rejlt med purjo, och krydda med salt och italiensk salladskrydda. Rör i en burk tonfisk (pressa ur vattnet först) och lagom mycket creme fraiche. Häll allt över pasta och rör om.
Smaskens.

(Rätten uppfanns i ett nödläge när kylen var tom och blev en favorit i familjen).

Placera den avrunna tonfisken i en skål, varva med finskivad purjo/salladslök. häll över lite limekoncentrat samt dragon.o blanda. Tillsätt kapris o rör om allt tillsamans med en burk creme fraiche.
Toppa gärna med finhackad bladpersilja samt säsongens örtkryddor.

Vi brukar äta tonfisk med ris och citronsås (vi gör pås-Holllandaise och smaksätter med rejält med extra citron - för att det är enklast så... )

Tonfisksallad är ju givet! Görs på

Tonfisk
Romansallat
Kokta ägg i klyftor
Kall kokt skivad färskpotatis
En stor laddning dressing (olivolja, citronsaft, dijonsenap, salt och peppar).

Min dotter älskar tonfisk och kikärtor med olivolja, jag vill ha lite av valfri lök i oxå :) dotter saltar, jag salt och peppar

Senast ändrad av en moderator:
Bakad potatis med tonfiskröra.

Jag brukar ta en burk tonfisk, en burk creme fraiche, paprika, rödlök och lite majo, salt och vitpeppar.

Fräs rejlt med purjo, och krydda med salt och italiensk salladskrydda. Rör i en burk tonfisk (pressa ur vattnet först) och lagom mycket creme fraiche. Häll allt över pasta och rör om.
Smaskens.

(Rätten uppfanns i ett nödläge när kylen var tom och blev en favorit i familjen).

Åh va gott det lät! Dessutom har jag redan allt hemma!

Placera den avrunna tonfisken i en skål, varva med finskivad purjo/salladslök. häll över lite limekoncentrat samt dragon.o blanda. Tillsätt kapris o rör om allt tillsamans med en burk creme fraiche.
Toppa gärna med finhackad bladpersilja samt säsongens örtkryddor.

Ska det vara kallt eller?
Vad har du till?

Jag brukar blanda en tonfiskburk med en burk creme fraiche, en burk majs och krydda med örtsalt (örtsaltet är viktigt ;) ). Ska stå en stund i kylen och äts sen med pasta. Väldigt enkelt men gott!

Man kan också göra en typ "pudding" genom att blanda "överbliven" risgrynsgröt med tonfisk + ett ägg och grädda i ugnen tills det fått fin färg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 722
Senast: Palermo
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 870
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka