Tonåringar...

millus

Trådstartare
När ni var i tonåren:

• Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar
  • När fick ni börja sova hos pojkvänner
  • När erkände ni att ni rökte?
  • När var er första fylla?

Sv: Tonåringar...

Nu är det ju inte så längesen jag va i tonåren men:

- Vardagar 22-23, fredagar/helger senast kl. 1 skulle jag vara hemma iaf, när jag blev lite äldre tonåring så kunde det bli senare. Det va ok. Bara päronen visste vart jag var och det gick att nå mig på mobilen.
- Har inte haft någon seriös pojkvän i tonåren så jag skippar den frågan, däremot har jag sovit över hos mina killkompisar, (övre tonår)
- Aldrig :p
- Första fyllan... hm, jag gick nog i 9:an eller nåt.

När ni var i tonåren:

Tonåren sträcker ju sig från 13 till 19 och de flesta har nog inte samma gränser hela tiden.:D
När jag var 19 fick jag vara ute precis hur länge jag ville. Vid 16 var det nog lagom runt midnatt om det var skola dagen efter, annars framåt 01-02.
Sova hos pojkvänner har aldrig varit aktuellt och kommer förmodligen inte att bli det heller. (tips: alla på Bukefalos är inte kvinnor)
Sova hos flickvän däremot... där brukar ju gränsen dras av flickans föräldrar, men i mitt första seriösa förhållande var tjejen 17 och det var inga problem.
Rökt har jag aldrig gjort.
Fylla... 15 om jag minns rätt. Rätt glest mellan berusningarna sedan, fram till 17.

När jag började va ute på kvällarna, så länge jag ville bara de visste vart. Hände väldigt sällan då jag hellre var i stallet tidigt på morgonen ;)
    Hade ingen pojkvän förs jag börja på gymnasiet, och de på annan ort. Var 15 år när jag börja gymnasiet och bodde på elevhem.
    Har aldrig rökt, faktisk inte ens provat att röka eller snusa, räcker ju å känna lukten *blä* och jag fick mitt körkort betalt, en deal jag å pappa hade.
    Drack 1a ggr valborg i åk.7 :o 2 veckor innan jag fyllde 16år fick pappa hämta mig ur fyllecell :o

- Jag fick vara ute så länge jag ville, å andra sidan var jag i stallet varje dag och hade ofta jourer på helgerna (mocka, fodra, in och utsläpp av 16 ridskolehästar och 10-12 privata, ensam :crazy:) så jag var rätt lugn fram till gymnasiet.
Men jag hörde aldrig någon senast-hemma-tid, jag kom hem när jag hade haft kul klart :D

-Inte aktuellt under högstadiet, på gymnasiet gjorde jag som jag ville, inte för att det betyder att jag rände runt. Jag var fortfarande i stallet på gymnasiet, var det inte ovan nämnda ridskola så var det andra stallet tre mil ut i skogen.

-Aldrig ;) Mamma kom på det själv och jag fick skäll -men hon kom inte på det förens jag var 18 så hon la sig inte i det så mycket.
Hade inte slutat då oavsett om hon hade gett mig utegångsförbud eller så, och stallförbud är lite svårt då mina föräldrar inte vet ett barr om hästar utan har skjutsat och betalat tills jag fick moppe/senare körkort och blev mobilare.

-Minns inte. Inte så tidigt iallafall.

Summa summarum har jag haft en rätt fri uppväxt med få regler hit och dit, men å andra sidan har jag inte behövt regler heller på det viset då jag inte sprang ute så mycket, man gör inte gärna det när man ska upp och fodra klockan sex morgonen efter ;)
Så har jag väl velat gjort något så har jag fått det, mina föräldrar har haft förtroende för mig och jag kan inte säja att jag gjort dem besvikna på det viset mer än rökningen kanske :angel:
Jag har heller inte umgåtts med partypeople under min uppväxt, hästtjejjer och esteter snarare.
Lite skillnad kanske.

Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar?
Som sagt var det ju skillnad när man var 13 mot 19, när jag var 13 var det 22 på vardagar och kanske 12-01 om det inte var skola dagen efter, när jag började gymnasiet var jag ute så länge jag ville.

När fick ni börja sova hos pojkvänner?
Jag gjorde det när jag var 14 och de hindrade mig inte (mamma hjälpte mig att skaffa p-piller dock ;)). Innan ville jag inte göra det själv så då var det inga problem.

När erkände ni att ni rökte?
Röker inte, utom på fest och har gjort det sedan jag var 15. Mina föräldrar fick dock veta det förra året (är 22 nu) :angel:.

När var er första fylla?
Någon gång i sjuan (då är man väl typ 13?). Har i princip alltid kunnat hantera det, min värsta mardröm var alltid att bli hämtad av föräldrarna stenfull (har aldrig hänt, däremot har väl mitt ex fått släpa på mig ett par ggr :p). Mellan 14-16 år drack jag nog minst en gång varje helg, oftast två, sedan gjorde jag tvärtom mot de flesta andra och lugnade ner mig, nuförtiden dricker jag kanske varannan månad och sällan så att jag blir full.

Jag har nog inte haft så väldigt mycket regler alls när jag tänker efter :o.

Till sista bussen när jag var runt 15.
Sen flyttade jag hemigfrån till internatskola när 15½ och då hade ju föräldrna ingen koll alls.
Jag var 15 vid min första fylla och blev av med oskulden vid 16.

När ni var i tonåren:

1. De hämta alltid mig så mellan 10-01 typ, bodde på landet utan kollektivtrafik och de vill nog se vilket skick man va i, ofta turades vi om med en annan kompis mamma.

2. När jag var 15 så fick han sova hos mig och när jag var 16 så fick jag sova borta efter det, men endast om jag hade stadig pojkvän.

3. Provade när jag var 14 men det var inget för mig så jag erkände att jag provat men sen vart det inget mera så de var nöjda.

4. 13 på en klassfest.

//

1. Eftersom jag inte var intresserad av fester och liknande, blev det aldrig aktuellt med någon tidsgräns :P
2. Tja, skaffade min första när jag var 17, så svaret blir väl 17.
3. Har aldrig ens testat att röka.
4. Hum, när jag fyllde... asch, minns inte, 16 kanske? Storasyster hade roligt med att hälla i mig dricka :P

Trista svar kanske, var/är en stillsam person och hade aldrig nån typisk tonårsperiod med trots och grejer.

När ni var i tonåren:
Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar
Egentligen vid 21/22, men jag brydde mig inte så mkt, kom hem när jag ville i princip, mina föräldrar gav upp att få mig hem vid rätt tidpunkt.
När fick ni börja sova hos pojkvänner
Fick ju min första vid 15års åldern, då började jag sova hos han, det enda jag fick lova var att inte strunta i skolan dagen efter om det var på en vardag, jag gick till skolan dagen efter så det var inga problem.
Har ju inte rökt någon gång, men jag snusar nu, började när jag var 19 så det gjorde ändå inget..
När var er första fylla?
När jag var 13 år.. mamma och pappa visste inget och de märkte inget heller.

Jag är uppvuxen i en liten by i norrland med ca 100 invånare. Nästan bara gamlingar, vi var bara 2 barnfamiljer. Därför spenderades de flesta kvällarna hos hästarna jag hade med granntjejen. :love: (minns med varmt minne)

[*]Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar
Ingen tidsgräns - man kunde ju inte ta sig nånstans för egen maskin! :D Därför blev det stallet eller till grannbyn som var cykel/moppeavstånd bort. Då kör man helst själv inte mitt i natten utan då sover man över. = gränser behövdes inte.

[*]När fick ni börja sova hos pojkvänner
Hade ingen pojkvän... förrän första året i gymnasiet och då bodde jag 4 mil bort i "stan" på elevhem, hem varannan vecka. = ingen som höll koll på var jag sov. Fast på gymnasiet kanske man inte e tonåring. :smirk: På vårterminen i ettan flyttade jag till lägenhetskollektiv, då deklarerade man nog sig själv som vuxen fastän jag bara var 16 år. Det blir ju så av sig själv så att säga, tror man växer ganska mycket av att flytta hemifrån när man börjar gymnasiet också.

[*]När erkände ni att ni rökte?
Jag rökte varje dag i skolan en termin i 8:an och snusade den andra. Efter detta har jag fram tills idag feströkt LITE, erkände feströkningen när jag var typ 20-25...... Ingen av mina föräldrar röker eller snusar.

[*]När var er första fylla?
Hmmm 13 tror jag.

Har haft en mycket bra uppväxt! :banana: :) Är 29 år idag.

Senast ändrad:

[*]Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar
hade inga fasta tider, det berodde mkt från situation till situation, där den viktigaste faktorn främst var ifall jag kunde ta mig hem (dvs. fick jag skjuts eller var dom tvungna att hämta mig) eller inte. var dock väldigt lugn, var aldrig ute så sent, och blev det sent fick jag sova hos en kompis istället.

[*]När fick ni börja sova hos pojkvänner
min första pojkvän fick jag när jag var nästan 19, och då hade iaf inte mina föräldrar nåt att säga om att sova över.. hade jag velat innan dess kan ajg tänka mig att dom gått med på det när jag väl gick på gymnasiet...

[*]När erkände ni att ni rökte?
har aldrig rökt "regelbundet". för nåt halvår sen(är 22) pratade jag och mamma om rökning och då nämnde jag att jag rökt nångång på fest etc, men jag provade nog aldrig före 18 års ålder ivf.

[*]När var er första fylla?
när jag var 16.

Ojoj, det var mååånga år sen det... :angel: men jag ska försöka svara:

Jag var en lugn och skötsam tonåring så fram tills jag var 15 fanns inte ens "problemet" att jag var ute sent på kvällar. From 16 började jag gå ut på disco och då fick jag vara ute tills bussen gick hem (så är det när man bor i en liten håla). Så jag var hemma vid senast halv två på natten de gånger jag var ute. Jag hade nog aldrig några direkta "förhållningsorder" utan skötte det där själv så att säga.

"Fick"? Det existerade heller inte några större diskussioner om den saken när jag var tonåring. Första gången sov en pojkvän hos mig och då var jag 16. Då frågade jag mamma först om han fick sova över (han bodde långt bort så det var en "praktisk" fråga i mång och mycket). Mamma sa ja och gav mig lite små "tips" om att vara försiktig och skydda mig. Piiiinsamt tyckte jag som ju INTE skulle ha sex (vilket jag heller inte hade med honom).

Jag rökte min första festcigg som 22åring så det behövdes aldrig "erkännas" ;)

När var er första fylla?
När jag fyllt 18 år.

När jag var 21 sade min mor till mig att "jag skulle vara hemma senast 22!" Fanns inte på världskartan... Innan dess skulle de prompt hämta om jag var ute någon enstaka kväll och morsan ringde jämt och ständigt. Jag tilläts inte gå 500 m. själv efter mörkrets inbrott. Konsekvens: Jag blev mycket innesittande eftersom morsan hade en tendens att skämma ut mig inför alla jag kände.

Jag gjorde det när jag var 16, vad mina föräldrar tyckte brydde jag mig ärligt talat inte om.

Jag berättade när jag var 22 att jag rökte cigarr ibland.

När var er första fylla?
Jag var 21.

Jag hade nog ingen speciell tid, men det kom sig väl delvis av att mitt intresse för att vara ute och festa var minimalt.

Pja, jag vet inte så noga.

Jag har aldrig rökt, inte ens provat minsta lilla.

När var er första fylla?
Har nog aldrig haft någon "fylla", men första gången jag drack mer än ett glas vin vid samma tillfälle var jag 21 ("fyllor" har aldrig intresserat mig).

* Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar
- Jag hade nog inga tider att passa. Kom hem när jag kände för det.

* När fick ni börja sova hos pojkvänner?
- Var nog 13.

* När erkände ni att ni rökte?
- När jag var 24 och hade rökt i 10 år. :angel:

* När var er första fylla?
- Var nog 13.

Jag flyttade hemifrån innan jag fyllt 17. Bodde då i en stad 4 mil bort utan telefon.

*Hur länge fick ni vara ute för era föräldrar
Det minns jag inte. Från det att jag fyllde 16 bestämde jag nog själv över mina tider i alla fall. Hade jag inte skött det förnuftigt så hade jag nog fått hålltider.

*När fick ni börja sova hos pojkvänner
Också när jag var 16.

*När erkände ni att ni rökte?
Jag feströkte från det att jag var 15 eller nåt, men rätt sällan. Sen rökte jag en period när jag var 17-18 år. Tror inte mamma visste nåt då, men hade hon frågat hade jag varit ärlig. Rökte inte mycket, och aldrig hemma.

*När var er första fylla?
Första RIKTIGA fyllan hade jag när jag var 16 tror jag. Men jag har aldrig varit så full att jag varit helt borta, utan ändå haft någon form av gräns. Har kunnat ta mig hem själv och sånt.

Jag flyttade hemifrån när jag var 15 ...
Jag tjänade mitt eget uppehälle och skötte jobb och ekonomi det var vad mina föräldrar hade som krav på mig.
När jag fixade det fick jag fixa resten också.

Efter skolan skulle jag göra mina läxor, sen fick jag gå ut med kompisar. oftast så var jag i stallet istället, men längs var till 20,30-21,00 om jjag inte missminner mig.
Första gången var jag nog 15 skulle nog fylla 16. Men mor hon var orolig.
Har aldrig behövt erkänna det. Har aldrig gjort!
När var er första fylla?
Jag var nog 16 och mamma var lyckligt ovetande.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 286
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
532
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama