Tömkörningstömmar - längd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ponnytroll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 632
P

Ponnytroll

Ska köpa ett par lädertömmar till tömkörning, 14 eller 16 meter. Hästen är ca 149 cm i mkh och jag är ovan vid tömkörning. Tänker att 14 meter är lättare för mig att hålla reda på, men räcker de till i längd? 16 meter verkar ju vara vanligast, men eftersom Tärnsjö tillverkar 14 meter också måste de ju vara ett bra alternativ i vissa fall?
Nån som har koll?

Sv: Tömkörningstömmar - längd?

satsa på korta tömmar. 12m är det vanligaste och är särsklt lämpligt för en ovan. och dessutom om hästen är lite så krävs inte en så lång töm.
så köp inte 16m

Skönt att höra! Tror bara det fanns 10, 14 och 16 meter och 10 känns lite väl kort, så14 får det bli då :)

jag har inte sett i de längderna du namnger, oftast har jag sett 12 och 16..

jag skulle välja 12-14meter..

oftast är inte ridbanan/ridhuset bredare än 20meter.. max 25 meter.. och det blir alltså 10-12,5m i radie.. sedermera så vill du inte snurra på stället heller när du tömkör, man blir väldigt yr i bollen efter en stund (iaf jag).. således går man gärna i småringar innanför hästen (i samma varv givetvis).. således så skulle ett par 12meters bli ganska lagom, ungefär 10meter till häst och sedan en stump extra i handen samt från tömkörningsselen till bett.

12-14meter skulle jag säga är optimalt...

ge inte för långa tömmar och rusa inte på för fort i början om hästen är ovan.. så du inte drar tömmarna runt halsen på hästen (då den ex vänder på stället) och således får panik eller dylikt..

Tack för tips!
Jag kommer att tömköra mycket ute på vägarna också, men tror nog att 14 meter räcker bra där med, hästen är inte på något sätt bakskygg eller sparkbenägen så säkerhetsavståndet ska inte vara några problem.

Jag har själv precis beställt ett par 14 m tärnsjötömmar och mina hästar är mellan 170-178 :)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 439
Senast: JennyLz
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare... 9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 977
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025