Tömkörning

K

Kryptonit

Har funderat ett tag på att börja tömköra min fjordkille, men undrar vilken utrustning som behövs? Räcker det med en sele & tömmar?

Mamma känner en kompis som kan det där med körning (tömkörning)
men iaf.. Skulle vilja ha några snabba svar här i stället.

Och ar hittar man de billigaste / prisvärda körutr?

Sv: Tömkörning

Det beror ju på vad målet med tömkörningen är.
Ska du skola hästen så funkar en tömkörningsgjord med många ringar bäst. Ska du tömköra för inkörning kan du ha selen.

Ok tänkte tömköra istället för att bara rida, hitta på lite annat och sysselsätta pållen med :)

Om du endast ska tömköra, ej köra, bör du använda en tömkörningsgjord. Globus och Chetack säljer bra gjordar med många ringar, oftast inkl svanskappa. Kostar typ 1000-1500 kr.
tomkorningsgjord_globus.jpg

Tömmar som är minst 16 m är att föredra.
Lycka till.

Hakar på denna tråden ang tömkörningsgjord. Tycker Globus och Chetaks ser väldigt smala ut runt manken ? Är det bara en synvilla? Har inte sett någon av dem i verkligheten. Finns det någon som inte har järn? Hur funkar dessa? Har en vanlig billig gjord med ringar men skulle vilja ha en bättre, som ligger bra . Gärna läder men även syntet går bra om den har bra passform.

Vem säljer dessa tömkörningsgjordar????
Finns det nån på nätet? Chetack exempelvis..
:bump:

Kolla i det andra körforumet här ovan. Där var det en fråga om tömkörningsgjord, som jag svarade på häromdagen. Har använt min billiga travseletömkörningsgjord med fyra ringar och styv däckel i många år och gillar den skarpt. På mina fjordingar i Katrineholm;)

det ligger ju ingen vikt på dem, så de behöver inte vara breda. De är lika breda som en travdäckel.
Ibland passar inte de med järn till väldigt breda hästar som ex fjording eller nordsvensk. då kan en med läderputor ligga bättre. Jag har en sån från tärnsjö, men den är gammal. Den har 6 ringar.

Viktigast är att man har stående ringar och ju fler ju bättre. Viktigt är även tömmarna, det är där känslan sitter. smala smidiga lädertömmar till damhänder, minst 16 meter. Tärnsjös rekommenderas, men jag tycker Globus har några helt ok. De i råläder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka