Tömkörning som alternativ till dressyrridning

sassiball

Trådstartare
Är det någon som brukar göra det regelbundet? Min häst har problem med sadelstadsknutor (behandlad på klinik bl a) och nu ser de lite större ut igen. Jag är inte så sugen på att ställa av henne nu när vi är på g utan letar efter alternativ och funderar lite på tömkörning. Finns det några övningar som är bra?

Jag vill ju helst att det ska vara både lösgörande och stärkande och inte bara som ren motion. :)

Sv: Tömkörning som alternativ till dressyrridning

Roligt att detta kom upp nu eftersom jag just blivit helt såld på detta!

Har tömkört min häst tof i 5 år men har aldrig riktigt fått till det. Problemet har nog varit att jag har haft för höga förväntningar på det, och velat för mycket för fort. Senaste månaderna har det lossnat, gick en kurs för AE och gick tillbaka till grunderna. Blev mycket fokus på position och grundläggande kommunikation från marken. Nu har mycket lossnat och jag får massor av hjälp av det i ridningen. Leta kurs för AE är mitt tips helt enkelt!

Jag håller helt och hållet med JoCfin! Leta rätt på en kurs för AE!

Jag tömkör min häst 1-4 dagar i veckan och det är helt galet roligt! Efter ett tömkörningspass är hon så himla fin att rida och musklar sig riktigt fint, och sätter ryggmuskler som är svåra att sätta pga att man aldrig helt kommer undan trycket som sadeln ger.

Jag brukar börja med att tömköra i skritt runt fyrkanten, göra halter och rygga lite. Fokuserar bara på att hästen ska lyssna på mig och börjar passet helt rak. Jag vill att hästen ska spåra och ta lika stöd i båda tömmarna.
Sedan går jag in på lite volter och mjukar upp hästen i sidorna, byter varv ofta. Efter detta dubbellongerar jag, alltså jobbar hästen på töm på en volt runt mig i alla gångarter. Även här gör jag mycket övergångar, det är ju dessa som ger gymnastik.

Nu brukar jag ta ut hästen på spåret igen och det är dags att "spänna bågen". I mitt fall betyder det att jag jobbar med öppna, skänkelvikning och höjer samlingsgraden. Det beror ju på hur långt man har kommit med sin tömkörning.

Jag rekommenderar verkligen ALLA att börja tömköra! Oavsett om man har unghäst (speciellt då), tävlingshäst, skogshäst eller gammal häst.

AE är fantastisk att träna för :love: Man får ut så mycket mer än tömkörningen när man tränar för honom!

Lycka till!

Jag tömkör ganska mycket med ponnyn jag håller på med, ägaren också. Dels för att vi kör ibland, främst ägaren som dressyrkör, men även för att han är lite liten för oss att bara utbilda uppifrån.
Från början var min tanke att det skulle gå att utbilda ponnyn hela vägen upp genom att bara träna från marken men har fått inse att med den här ponnyn går det faktiskt inte. Jag tror att för de flesta hästar går det inte, då ska man vara riktigt överjävligt duktig på att jobba på backen eller ha en väldigt "lätt" häst. Tycker man ska ha det i tanken när man tömkör, att det nog inte går att få igenom allt från backen och att om man bara tömkör under en längre period får man nog räkna med att hästen behöver tas igenom lite när man väl kliver på igen.

Men man får ju göra så gott man kan! Att träna för AE är visserligen dyrt men väldigt givande. Han är också väldigt bra på att se en Häst och inte stirra sig blind på ras eller liknande. Man visar vad man gör, talar om vad man vill göra och så förklarar han hur man gör det. Om du vill se film från en träning med honom kan jag pma. Har även tömkört en gång för en bekant som är A-tränare i körning och det var också otroligt givande. Bra tränare som verkligen har koll på tömkörning är guld värt!

Angående övningar som är bra så gör jag samma saker från backen som uppsuttet och försöker variera mig hela tiden, inte gå varv på varv med öppnor längs långsidan ex. Vi gör skänkelvikningar, öppna, sluta, bakdelsvändningar, cavalettibommar, små hinder, övergångar, tempoväxlingar... Allt man kan komma på som hästen kan.
En mycket nyttig övning är också att när man gör skänkelvikning inte bara flytta hästen mot sargen utan även att flytta den undan yttertömmen Från sargen.
En annan sak som är lätt att missa och otroligt nyttig är att träna på att vända genom volten korrekt. Dvs hästen ska spåra hela vägen, bågarna ska vara jämna och man byter varv och böjning på mitten. Skitsvårt :eek:

Det är vansinnigt roligt att tömköra, så länge man hanterar tömkörningen likadant som ridningen. Det är inte särskilt roligt att springa bakom hästen på volter och fyrkant i 40 min :p Eller det som många svenskar kallar tömkörning men som i utlandet kallas doublelounge, dvs man centrifugerar hästen på töm i ändlösa cirklar. Booring, då kan man lika gärna släppa hästen lös och låta den springa själv :D Lycka till och ha så kul!

Tömkörde nu ikväll och det var riktigt kul!

Dock blev hästen först livrädd när jag började småspringa snett bakom henne så hon försökte dra en repa, fick jobba mycket i skritt först för att få henne att förstå att det inte var farligt.

Fick även till några skänkelvikningar i skritt :)

På volten i trav tränade jag på att ställa henne lite utåt eftersom jag ofta förböjer henne i ridningen och det var intressant att se hästen från marken.

Jag tömkör en del ibland. Men främst gör jag nog det ute i skogen.
Som dressyrjobb föredrar jag att longreina eller allra helst jobba hästen vid hand i träns. Då kan man inverka så mycket mer än man kan i tömkörning.

Vi har haft AE hos oss rätt mycket. Men jag tycker nog det var lite väl lite gymnasticering av hästarna. Jag vill se dem jobba mer i dressyren. Det var mer körning, även de som varit med mycket, mycket för honom. Och det inte enbart beroende på AE, utan på själva tömkörningen i sig.

Stärkande saker tycker jag är skänkelvikning, skolorna, piruetter, rygga i form etc. Tempoväxlingar är ju bra. Men för att de ska stärka korrekt ska de ju utföras korrekt, som allt annat.
Jag tror inte det stärker om man bara låter hästen ramla genom dem och hoppas på bättre nästa gång, lite överdrivet.

Min häst har känslig hud, blir hon varm och svettig under sadeln tvättar jag med hibiscrub efter ridpassen. Jag har även införskaffat en renskinsvojlock åt henne som jag använt i två månader och använder jag detta vid ridning och tvättar när hon svettats extra så blir det jättemkt bättre. Knutorna har i princip försvunnit sedan januari. Detta råder jag dig att köpa, kan PMa ett bra ställe om du vill :)

Åh tack för tipsen! Men jag har redan renskinn och tvättar ibland med hibiskrub, verkar inte hjälpa min pålle lika bra tråkigt nog.

Tömkörning är verkligen jättebra. Jag låter ett "proffs" tömköra min då och då (planen är en gång per vecka). Hästen gör snyggare sidvärtsrörelser och kortar och länger sig bättre än när jag rider :o :D
Jag väljer att lämna över till någon som kan eftersom det inte alls blir samma finess när jag tömkör själv.

Jag läste lite på hans hemsida men han verkar tyvärr inte hålla till alls i söder. Ska hålla ögonen öppna.

Anders är en riktig gud att tömköra för. Han kommer en gång i månaden till Markebäcks gård i Askersund(närke) om någon bor där i närheten.

Jag tömkörde alltid min häst minst 2ggr i veckan. Min fick inte arbeta för mkt på volt ( pga en skada) så jag gjorde alltid olika banor i ridhuset/banan med konor,markbommar, osv. Det var slalomträning, backning över markbommarna osv. Detta resulterade i att jag hade en väldigt mjuk och medgörlig häst att rida som hade en jädrans koll på sina små fossingar. Dessutom tyckte hon om att bli tömkörd så då var det mer än roligt att göra det.

Jag fick chansen att lära mig tömköra på fd sköthästen. Det är bland det mest givande jag gjort inom hästeriet. Riktigt välutbildad häst som med ägaren gjorde skolor, arbetspiruetter, tramp och byten på töm. Jag kom aldrig riktigt så långt på det halvåret vi höll på men fick till riktigt fina skolor och trampsekvenser mot slutet.

Jag vet inte om den tråden finns kvar men det fanns en riktigt bra tömkörningstråd här tidigare. Sök så kanske du hittar den. Finns mängder med bra tips i den.

Jag skulle också vilja lära mig mer i tömkörningens faktiskt svåra konst;)
Har du fått tag på någon tränare ? Vet att det anordnades för många år sedan för D.F som jag var med och tränade för. Har ingen aning om han fortfarande är aktiv. Vi är ett gäng på 3-4 st som är sugna. Vilket ridhus häromkring håller du till i ? :)

Mvh Krullidutt

Hej!

jag har faktiskt inte fått tag i någon tränare utan försökt mest själv hemma än så länge. Men det hade ju varit kul att prova för någon som kan :) jag håller väl mest till hemma men kan åka till ahla om man kunde ordna någon kurs? ska skicka iväg ett mail till någon i styrelsen så får vi se om vi får något napp!

Tömkörning är outstanding som komplement till ridning. Men mitt tips är att absolut ta hjälp av tränare eller väldigt duktig i konsten, för det är en konst. Våra tömkörs en ggr/v av en skicklig tränare och vinsten kommer i ridningen.

Instämmer i tidigare svar, AE är mycket bra.

Jag tömkör också, men för att bli nöjd med resultatet är det samma som med ridning för mig : måste vara kontinuerlig. Jag kör bäst efter två-tre dagar i rad, då har vi fått till kommunikationen och kommer till arbete.

Min häst har svårt att samla och bära i trav, och jag har tömkört mycket tempoväxlingar för att stärka, och "tuggat trav" på töm så att han kan koncentrera sig utan min vikt. Funkar bra, men kräver lite övning. Tar ner honom i låååångsam trav och låter honom gå där så länge jag vågar, och därefter ökar jag och låter honom springa ur sig, och så tillbaka till det långsamma igen. Även sidvärts har jag nött mycket i långsamt tempo.

Det bästa är om hästen accepterar piska så att man kan peta exakt där man vill när man kör utan att den går i taket. Jag petar gärna in ett ben eller upp magen, mycket effektivt.

Och för att få till fin ökning/böjning brukar jag tömköra den på liten volt och ta upp superkorta tömmar så att jag "rider" från sidan. Då får jag till jättebra tryck och scwung.

Det är ju lite klurigt att hitta rätt tömsättning, men jag byter under passets gång så att jag kommer dit jag vill, och anpassar efter individ och dagsform.

kl

Håller med om att det är roligt att tömköra, man kan komma åt och påverka på ett helt annat sätt. Tror också det är skönt för hästen att få träna utan ryttare, hitta balansen själv. Rakriktning, böjning, tempoväxlingar och övergångar är sådant som man kan påverka väldigt mycket från marken - även som glad amatör. :)

Du kan också med fördel tömköra över cavalettiserier, hästen kan höja ryggen utan att bli störd, och du får mycket muskelbyggande träning helt gratis.

Jag har använt en del bommar och cavaletti och tycker det är funkar ganska. Jag har omväxlande tömkört henne lång och låg, och sen upp i formen och försöka få henne att lägga mer vikt bak, tycker det går ganska bra. Skänkelvikningar är också något som funkar bra, tycker nästan det går bättre vid tömkörning än vid ridning.

Det som inte funkar (än) är galoppen, då blir hon lite stressad.

Sist jag tömkörde måste jag verkligen lyckats för hon kändes ovanligt mjuk och lösgjord dagen efter när jag skulle rida ett vanligt dressyrpass. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 263
Senast: Luff
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 940
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 188
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar