Sv: Tömkörning som alternativ till dressyrridning
Jag tömkör ganska mycket med ponnyn jag håller på med, ägaren också. Dels för att vi kör ibland, främst ägaren som dressyrkör, men även för att han är lite liten för oss att bara utbilda uppifrån.
Från början var min tanke att det skulle gå att utbilda ponnyn hela vägen upp genom att bara träna från marken men har fått inse att med den här ponnyn går det faktiskt inte. Jag tror att för de flesta hästar går det inte, då ska man vara riktigt överjävligt duktig på att jobba på backen eller ha en väldigt "lätt" häst. Tycker man ska ha det i tanken när man tömkör, att det nog inte går att få igenom allt från backen och att om man bara tömkör under en längre period får man nog räkna med att hästen behöver tas igenom lite när man väl kliver på igen.
Men man får ju göra så gott man kan! Att träna för AE är visserligen dyrt men väldigt givande. Han är också väldigt bra på att se en Häst och inte stirra sig blind på ras eller liknande. Man visar vad man gör, talar om vad man vill göra och så förklarar han hur man gör det. Om du vill se film från en träning med honom kan jag pma. Har även tömkört en gång för en bekant som är A-tränare i körning och det var också otroligt givande. Bra tränare som verkligen har koll på tömkörning är guld värt!
Angående övningar som är bra så gör jag samma saker från backen som uppsuttet och försöker variera mig hela tiden, inte gå varv på varv med öppnor längs långsidan ex. Vi gör skänkelvikningar, öppna, sluta, bakdelsvändningar, cavalettibommar, små hinder, övergångar, tempoväxlingar... Allt man kan komma på som hästen kan.
En mycket nyttig övning är också att när man gör skänkelvikning inte bara flytta hästen mot sargen utan även att flytta den undan yttertömmen Från sargen.
En annan sak som är lätt att missa och otroligt nyttig är att träna på att vända genom volten korrekt. Dvs hästen ska spåra hela vägen, bågarna ska vara jämna och man byter varv och böjning på mitten. Skitsvårt
Det är vansinnigt roligt att tömköra, så länge man hanterar tömkörningen likadant som ridningen. Det är inte särskilt roligt att springa bakom hästen på volter och fyrkant i 40 min
Eller det som många svenskar kallar tömkörning men som i utlandet kallas doublelounge, dvs man centrifugerar hästen på töm i ändlösa cirklar. Booring, då kan man lika gärna släppa hästen lös och låta den springa själv
Lycka till och ha så kul!