Tömkörning som alternativ till dressyrridning

Sv: Tömkörning som alternativ till dressyrridning

Delvis KL,

Jag skulle verkligen behöva gå en kurs, för min kuse skulle må bra av att tömköras så han fick bygga muskler utan min vikt. Tyvärr svårt att hitta ngn bra hjälp här nere i söder...

Iaf, det jag tycker är jättesvårt är att hitta en tömsättning som fungerar! Min häst vill gärna släppa ryggen och paddla på, så jag behöver få honom i lägre form där ryggen kommer upp (utan att han hamnar på bogarna såklart). Samtidigt vill jag ju ha tömmarna lika på båda sidor så att jag kan använda hela banan i båda varven - så det inte bara blir dubbellongering.
Några tips?

Mvh Tillis

Om du använder bommar, kommer han inte upp mer med ryggen då? Jag har också lika tömsättning på båda sidor då jag byter varv ofta.

Sidvärts har jag inte gjort med nuvarande häst på töm, jag vet inte riktigt hur jag ska rama in då han är lite sned och behöver mer stöd än jag får till.

Hade en annan tidigare som gjorde skänkelvikning och skitfina skolor på töm - trodde i min högfärd att det var jag som var så duktig då... men har ödmjukt fått erkänna min okunskap. :o :D

Cavaletti tycker jag hjälper mycket, iom att jag kan hålla honom rak och komma åt den svaga sidan, han höjer ryggen, länger/kortar, och blir både mer välkoordinerad och starkare. Kan även böja och övertala honom att trampa på med det svaga bakbenet i alla gångarter. Vilket märks tydligt uppsuttet sedan.

Angående galopp så får ni ta det i det tempo som funkar, tycker annars att just galoppbommar är bra för stressiga hästar. De får hjälp med takten, men blir den bara skärrad är det bättre att hålla sig i trav ett tag.

Har tömkört Ninja idag och oj vad pigg hon blir av det, men så kul det börjar bli. Vi lyckades med galoppen idag, först en volt på kanske 12-15 m och sen även i ganska samlad galopp längs långsidan med mig småspringande efteråt. Kommer ha träninsvärk imorgon säkert.

Några missöden blev det innan vi kom till ordentligt arbete. Jag har ju tömkört en del i skänkelvikning och nu är hon väldigt med på noterna. Provade även lite öppna, lite knepigt att få till rätt böjning där.

Jag har nästan aldrig tömmarna lika på båda sidorna, möjligen alldeles i slutet av passet när jag "kört igenom" hästen och kan finlira.

I början longerar jag så att den får springa fritt, sedan burkar jag köra med vanlig rak yttertöm och ledande innertöm. Därefter sätter jag graman på yttertömmen och fortsätter med ledande innertöm, men då måste jag ha fått igång ryggen först, annars är gramansättningen bara till hinder och hästen jobbar inte alls som jag vill. Givetvis byter jag varv några gånger men då ändrar jag tömsättningen tiln det nya varvet bara.

Jag tycker det fungerar bra att göra såhär, då har jag koll på yttersidan men kan snabbt lätta och leda i innertömmen när jag vill. Det enda bökiga är att få till det med piskan samtidigt, det är fortfarande krångligt speciellt i höger varv :crazy:

Ungefär som du gör har jag också gjort hittills med min häst, men tycker mest att jag fastnar i ngn sorts dubbellongering. Jag skulle vilja köra i serpentiner, flytta sidvärts åt båda håll osv, men blir på detta sätt lite "låst" tycker jag.

Jag har också stort problem att få hästen till jobb med ryggen. Vi har precis fått bommar, så jag ska börja lite mer med det nu med förhoppning att det ska få igång ryggen. Tycker att han blir bättre efter en stunds galopp, så nu sista gångerna har jag bara joggat honom några varv i trav (efter en längre stunds skrittarbete såklart) och sedan har han fått galoppera i fri form innan travarbetet.

Funderar på ngn form av goghue eller gummisnodd och sedan ha tömmarna utan inspänning så att säga, men det känns bökigt och tar ju liksom bort finessen lite...

Jag har tömkört en del med min pålle. Har gått 2 kurser för A.E. Men jag får inte till det. Det funkar bra med skritt o trav, volter, övergångar å så, men kommer vi till lite mer avancerat så e han som en åsna. A,E visade mig hur vi skulle börja med sidvärtsförelser, men han fick inte igenom ngt gensvar ifrån hästen, så vi gav upp mer eller mindre o gick vidare med grunderna. Hur gör jag för att få honom att förstå att han ska gå åt sidan när man tömkör. Under ryttare så kan han det, men när jag kommer på marken så blir det bara pannkaka och vi bara missförstår varann.

Jag är nog tyvärr fel person att svara på det, för jag vet knappt vad eller hur jag gör för att få hästen att flytta sidvärtes.
Dock så lyckas det oftast ganska bra - i skritt alltså, ej försökt i trav. Jag misstänker att hästen tömkörts mkt i sitt tidigare liv och lyckas förstå mina taffliga hjälper då och då. :o
Med andra ord - mer tur än skicklighet från min sida!

Jag kan tipsa dig som bor i "rätt landsända" om att åka ner till Flyinge på en av deras tömkörningskurser.
Bo Jenå brukar hålla i någon varje år, men nu har det blivit mindre sedan han blivit förbundskapten tyvärr. Tror kanske Marie Kahrle ersätter?
Den tömkörning Flyinge med personal lär ut upplever jag vara lite mer dressyrfokuserad än andra varianter jag provat på.
Göran Lindstrand var verkligen super, Bosse är toppenduktig och jag kan även rekommendera Markus Lundholm som numera är vid Strömsholm tror jag (tidigare Flyinge)? KG Svensson har jag aldrig provat själv, men hör många prata positivt om.

Det kan vara lite svårt att ställa om mellan AE och Flyinge, om man är van vid det ena.

Ok, det ska jag kolla upp, tack så jättemycket :)

kl
Har köpt en begagnad Globus gjord nu och den sitter ju så mycket bättre på hästen än den jag hade i terylene från Hööks. Gick riktigt bra sist jag tömkörde.

Jag har spänt "plaststrippor" från tömring till tömring till tömring på sidorna så att jag kan dra tömmen i dessa också och inte bara i själva ringarna. Övre mellanläget fungerar ganska bra många gånger när översta ringarna blir "för mycket". Tömmarna går tyngre där än i ringarna men tycker det funkar OK ändå när man jobbar runt hela banan, enbart för voltarbete går nog sämre.

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 263
Senast: Luff
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 940
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 188
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar