Tömkörning- hur viktigt för körhästen?

L

loch

Ja, som några av er sett så gick ju tömkörningen för tränare riktigt dåligt... :crazy:
Idag, i det underbara regnet, tömkörde jag Meja en sväng i ny omgivning, en väldigt stor och kuperad hage. Hon gick så fint hela tiden, både på vägen till hagen och i hagen, lyssnade på alla hjälper och gjorde inga dumheter.
Ska jag fortsätta "nöta" tömkörning på ridbanan? Vinner vi något på det? Jag tycker det är ganska trist själv och Meja tycker det är helt meningslöst att traska runt där så hon roar sig med att provocera och hitta på bus.
Vad anser ni andra?

Sv: Tömkörning- hur viktigt för körhästen?

Japp, hon måste acceptera att det är du som är ledaren och lyda dig, vad du än ber henne om och var ni än är. Hon försöker bara slippa undan det lite tunga jobbet, och hon vinner ju om du låter henne slippa....:cool:

Om du själv inte tycker det är kul så är det ju inte så konstig att hästen inte heller tycker det.
Försök inspirera dig själv, inse hur kul det är att tömköra så är det större risk att din häst uppskattar det också.

Jag skulle inte köra en häst som inte går bra att tömköra.

/M

Tömkörning på banan kräver en kusk som har fantasi och inspiration att hela tiden se tillatt hästen får en uppgift. Att bara tömköra på måfå är "waist of time".
Vägarna,skolorna och gångarterna i olika tempon gör hästen glad och motivierad.

Jag tycker det är kul med tömkörning, bra sätt att få ponnyn att lyssna på mig.
Satsar på någon form av tömkörnings tävling i år och då blir det extra roligt att träna :)
Bra sätt att lära mig själv mer också.

Hon måste ju vara ungefär 100 % säker och du ska känna dig säker med henne innan ni börjar med vagnen och så.
Ett motto som jag tycker är bra är:Skynda långsamt

Tack alla för era synpunkter!

Hon är jättekul att köra med vagn, det är inte där problemet ligger. Jag var nog otydlig när jag förklarade problemet.
Jag har tömkört henne en hel del och det fungerar bra om vi är ute i naturen för det tycker vi är kul! Men på "banan" blir det gärna en massa bus, hon tycker det är larvigt och trist att harva runt där "till ingen nytta". Hon är inte dum eller elak utan mer uttråkad och busig.
Jag har satt upp lite koner och annat när vi tränat, tömkört över cavaletti m.m. Arbetat mycket med tempoväxlingar och halter. Problemet kanske ligger hos mig?
Jag gillar att hon har framåtbjudning och är lyhörd för mina hjälper och så är hon när vi är ute, på banan släpar hon hovarna eftersig, tappar bjudningen och hittar på bus. Hon är bara tre år. Jag vill inte bråka med henne så att hon förlorar den arbetsglädje hon har. (hon kan vara busig så hon hoppar jämfota men så snart hon kommer till vagnen står hon still så vi kan spänna för och jobbar jättefint framför vagnen).
Hoppas ni förstår problemet lite bättre nu! :)

Är det förresten inte kul att ha en välskolad häst, som går att jobba på volt i form exv?

Jo, det kan det vara. Vi har såna oxå ...
är rädd för att Meja o jag är för "bonniga" för det ;) o så kan jag ju skylla på min sjukdom också :idea: (kul att den kan komma till nytta ;))
Nä men alvarligt då, Meja jobbar jättefint ute i naturen, får ett fint tramp och bjuder ner på tömmen, jobbar fint på volt och vi har börjat m sidvärtes... det är något mystiskt m ridbanor bara, det fungerar inte där!

Känner igen det...och jag nöjde mig faktiskt med att skoggsluffa och smygdressyra i skogen :)
tre år är ju en ung ålder så jag skulle nog släppa ridbanan tills hon har alla muskler som krävs för att utföra det man begär.

Men ett tips är att ta hjälp av en tränare och köra eller tömköra henne på banan/ridhus. För som någon annan sa så får hon inte bralla oavsett hur tråkigt hon tycker något är..En tränare kan ju hjälpa dig med inspirationen!

Så där var Blossom (foderhästen jag hade) också. Hon dog när hon gått mer än ett varv på en ridbana. Spelade ingen roll om det var frågan om körning, ridning, tömkörning eller longering. Spelade ingen roll om det var jag eller någon annan som jobbade henne. Spelade ingen roll (nästan) om det bara var hon på banan eller fler hästar. Hon hatade ridbanor!

Jag ville inte tvinga henne så jag gav upp det. Men jag visste ju å andra sidan att hon inte skulle vara kvar så länge hos mig så jag tyckte inte att det var mitt jobb att lära henne att det kan vara roligt på ridbanan riktigt. Vet inte om hon hade några tråkiga erfarenheter i bagaget eller vad det berodde på.

Tom jobbar rätt snällt på banan. Fast just tömkörningen gillar han inte något vidare faktiskt. Han är också ganska duktig vid vanlig körning men tömkörning har vi nog aldrig riktigt riktigt fått till. Men det blir nog bättre när vi får hjälp av tränare med den biten!

Kanske.

Jo, det kan det vara. Vi har såna oxå ...
är rädd för att Meja o jag är för "bonniga" för det ;) o så kan jag ju skylla på min sjukdom också :idea: (kul att den kan komma till nytta ;))
Nä men alvarligt då, Meja jobbar jättefint ute i naturen, får ett fint tramp och bjuder ner på tömmen, jobbar fint på volt och vi har börjat m sidvärtes... det är något mystiskt m ridbanor bara, det fungerar inte där!

Jag tror inte att hästar har såna tankar faktiskt,,,,, "att det är tråkigt bara för att det råkar vara en ridbana". Jag brukar säga till mina ridelever som försöker slinka undan dressyrarbete på banan genom att säga lika som du, att de helt enkelt får göra så att hästen upplever det som kul. Mycket beröm, godis i fickan, bara korta stunder och vara en överglad matte (för det fattar hon ju, att om du tycker att det är tråkigt och lite besvärligt så lönar det sig att konstra, för då kanske man slipper)
Jag kan gärna komma och stötta er nån dag, så kanske det går lite lättare.
Kram Nappe-matten

Hejsan
Jag jobbar med att köra in hästar o kör häst i skogen, och i jordbruket, och dom hästar som är mycket tömkörda är oftast lättare att köra in för att dom har fått god vana vid sele tömmar o inte minst hjälperna. Jag jobbar näst intill aldrig med pisk, ända gången den är med så är det när vi kör "finkörning". Jag jobbar även med hästar som skadat ryggen o andra skador som ska byggas upp i gen, det finns "inget" bättre sätt att bygga upp muskler på än med tömkörning. Den lilla tyngden som blir på ryggen är ingenting, o du får hästen att sänka huvudet o arbeta med rygg o ben i stället för att häva sig fram med huvudet.
När jag jobbar med tömkörning, så utväcklar jag detta hela tiden för att verken hästen eller jag ska få tråkigt, det är lära hästen höger, vänster halt o back. Jag har en töm på 25 meter, vilket gör att hästen kommer långt i från mig o kan sträcka ut ordentligt, jag lär dom även att vända i alla gångarter, som omväxlig tränar vi lite dresyr, fram/bak delsvändning, skänkel vikning (dock utan skänkel), i bland hoppar vi över små hinder mm mm. Det går att utväckla i prinsip hur mycket som hellst;). Dom hästar som jag har tränat på detta vis som aldrig har jobbat så här tycker det är väldigt roligt o blir då mer motagliga o lyhörda. Är mina hästar strässade en dag när vi ska jobba i skogen så tömlongerar jag dom en stund o då slappnar dom av direkt. Mitt nordsvenska sto är väldigt stel i bakdelen o henne "mjukar" jag till på detta sätt. Hoppas detta har gett dig svar o lite inseration till att fortsätta, hör av dig om du vill veta mer. / Benita

Jag tömkör aldrig på bana, skulle inte falla mig in, det är ju skittråkigt! Jag tömkör ute i skogen över stock och sten samt på grusvägarna, det tycker både hästen och jag är roligare. Man behöver inte vara på bana för att träna dressyr ;) Är hästen väl inkörd så tömkör jag nästan aldrig, om man inte ska finslipa på något men då tar jag det hellre i ridningen, ser ingen mening med att tömköra en inkörd höst annars.

Senast ändrad:

Är hästen väl inkörd så tömkör jag nästan aldrig, om man inte ska finslipa på något men då tar jag det hellre i ridningen, ser ingen mening med att tömköra en inkörd höst annars.

??? Varför???
Och om hästen inte rids då (som jag tror är fallet med TS häst)?

Man behöver inte vara på bana för att träna dressyr ;) Är hästen väl inkörd så tömkör jag nästan aldrig, om man inte ska finslipa på något men då tar jag det hellre i ridningen, ser ingen mening med att tömköra en inkörd höst annars.

Nä, eller hur! :idea: Går ju toppen att tömköra ute i naturen! :D

Känner igen det...och jag nöjde mig faktiskt med att skoggsluffa och smygdressyra i skogen :)
tre år är ju en ung ålder så jag skulle nog släppa ridbanan tills hon har alla muskler som krävs för att utföra det man begär.

Men ett tips är att ta hjälp av en tränare och köra eller tömköra henne på banan/ridhus. För som någon annan sa så får hon inte bralla oavsett hur tråkigt hon tycker något är..En tränare kan ju hjälpa dig med inspirationen!

Tack!
Brallar gör hon inte (bara vid löshoppning när hon är riktigt nöjd med sig själv) hon bara "aktiverar" sig med sånt hon tycker är kul :angel:

Nä, hon rids inte. Jag ska börja lite smått m henne till hösten i den mån kroppen (min alltså) orkar. Tanken är att hon ska få tid på sig att växa klart och muskla sig endel.
Tror jag kommer vidare med "skoltömkörning" senare, nu ska jag fokusera på framåtbjudningen och samarbetet. :cool:

Jag tömkör aldrig på bana, skulle inte falla mig in, det är ju skittråkigt! Jag tömkör ute i skogen över stock och sten samt på grusvägarna, det tycker både hästen och jag är roligare. Man behöver inte vara på bana för att träna dressyr ;) Är hästen väl inkörd så tömkör jag nästan aldrig, om man inte ska finslipa på något men då tar jag det hellre i ridningen, ser ingen mening med att tömköra en inkörd höst annars.

:rofl: jag förkastar ditt inlägg!!!

Jag ser tömkörningen som grunden i körningen. Funkar det inte från marken ska jag inte kräva att hästen klarar det med vagn o den vikten på. Jag tömkör flera dagar i veckan, dels pga att det är jätteroligt att tömköra, och för att kontakten mellan mig o hästen blir så fin varje gång, och för min kondis och för att jobba hästen i skolorna. öppna o sluta, samt rygga korrekt utan extra vikter. Det blir även en del cavaletti och ibland tom hoppning när jag tömkör. Börjar o slutar min tömköring alltid med att hä'sten får gå lös så att jag ser att det är med mig han vill vara både efter och innan träningen.
När vi vandrar hem från ridbanan , med lös harmonisk häst som lyder minsta axelryckning då är livet härligt :) den kontakten får jag inte i vagn.

Min kropp tål inte så mycket fysiskt arbete... men att arbeta sidvärtes, ryggning mm går ju bra att göra utan en ridbana. :idea:
Hoppa skulle jag inte tordas mig på när jag tömkör, känner mig lite tvehågsen bara över att träna cavaletti på töm... en körhäst ska ju inte hoppa med vagnen :cool:
Löshästträning gör vi dagligdags, det hör till vanligt hästhyfs här på gårn´och har inget med varken körning eller tömkörning att göra ;)

Ur "hästmannaskap körning" av Hans Sidbäck " Håll inte på för länge med enbart tömkörning, ca 3 gånger räcker"

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Körning Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra. Jag själv har bara kört andras...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Egonson_
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 500
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka