L
loch
Sv: Tömkörning- hur viktigt för körhästen?
Är det viktigt att tömkörningen sker på ridbana?
Som jag försökt förklara så "dör" hästen på banan och roar sig med annat vilket mest leder till många och onödiga konflikter. Tömkörning på väg eller i naturen ger henne en fin framåtbjudning och lyhördhet på mig, vi gör fina volter och sidvärtesarbeten, ökningar och samlingar, halter och ryggningar.
En del av problematiken här kan kanske vara våra olika sätt att se på körning och därav olika val av hästras med medföljande olika temperament och personligheter...?
Jag tycker att det är lärorikt att läsa och lära av alla olika åsikter, men jag är av den fasta övertygelsen att alla hästar inte är stöpta i samma form och att vi kuskar måste anpassa oss efter den hästen vi arbetar med för att plocka fram det bästa hos varje häst!
Om man läser dessa diskutioner som har blivit i detta tydligen heta ämne så är det en hel del som inte "förstår" vitssen o fördelarna med tömkörning o inte häller se att det ger hästen väldigt mycke i både muskler smidighet o annat. Sedan finns det ju en del som ser detta o annser att det är viktigt! När jag har kurser o utbildning i bla detta heta ämne så är det ju ofta man hör liknande debatter o när men börgar reda ut var problemet är så slutar slutsattsen nästan alltid i det samma; Jag orkar inte hålla på o tömköra det är ju lättare att sitta på vagnen o åka då slipper man ju jobba för att det ska hända något! Jag börgar fundera på om det är lika dant i denna tråd????
Är det viktigt att tömkörningen sker på ridbana?
Som jag försökt förklara så "dör" hästen på banan och roar sig med annat vilket mest leder till många och onödiga konflikter. Tömkörning på väg eller i naturen ger henne en fin framåtbjudning och lyhördhet på mig, vi gör fina volter och sidvärtesarbeten, ökningar och samlingar, halter och ryggningar.
En del av problematiken här kan kanske vara våra olika sätt att se på körning och därav olika val av hästras med medföljande olika temperament och personligheter...?
Jag tycker att det är lärorikt att läsa och lära av alla olika åsikter, men jag är av den fasta övertygelsen att alla hästar inte är stöpta i samma form och att vi kuskar måste anpassa oss efter den hästen vi arbetar med för att plocka fram det bästa hos varje häst!