Tömkörning- hur viktigt för körhästen?

Sv: Tömkörning- hur viktigt för körhästen?

Om man läser dessa diskutioner som har blivit i detta tydligen heta ämne så är det en hel del som inte "förstår" vitssen o fördelarna med tömkörning o inte häller se att det ger hästen väldigt mycke i både muskler smidighet o annat. Sedan finns det ju en del som ser detta o annser att det är viktigt! När jag har kurser o utbildning i bla detta heta ämne så är det ju ofta man hör liknande debatter o när men börgar reda ut var problemet är så slutar slutsattsen nästan alltid i det samma; Jag orkar inte hålla på o tömköra det är ju lättare att sitta på vagnen o åka då slipper man ju jobba för att det ska hända något! Jag börgar fundera på om det är lika dant i denna tråd????

Är det viktigt att tömkörningen sker på ridbana?
Som jag försökt förklara så "dör" hästen på banan och roar sig med annat vilket mest leder till många och onödiga konflikter. Tömkörning på väg eller i naturen ger henne en fin framåtbjudning och lyhördhet på mig, vi gör fina volter och sidvärtesarbeten, ökningar och samlingar, halter och ryggningar.
En del av problematiken här kan kanske vara våra olika sätt att se på körning och därav olika val av hästras med medföljande olika temperament och personligheter...?
Jag tycker att det är lärorikt att läsa och lära av alla olika åsikter, men jag är av den fasta övertygelsen att alla hästar inte är stöpta i samma form och att vi kuskar måste anpassa oss efter den hästen vi arbetar med för att plocka fram det bästa hos varje häst!

Precis! och det var det jag svarade på från början, sen har det dragit iväg till att man är okunnig och föringar tömkörningen och nu är man t.o.m. lat bara för att man inte tycker det ger något att tömköra på bana, jag förstår inte varför man inte bara kan acceptera att alla inte tycker lika, det betyder inte att man tränar sin häst på ett sämre sätt för det. Jag har lärt mig av folk som varit med i landslaget och har samma syn på tömkörning som dom (man blir som man umgås) men jag antar att dessa kuskar också är okunniga och lata och har hästar som inte får den mest optimala träningen bara för att dom inte tömkör på bana...

Men riktigt intressant blir det när en av dessa kuskar som inte tycker att tömkörning är så viktigt frågar en av sina elever vad sjutton denne har gjort med sin häst för att den har blivit så otroligt lösgjord. Eller som han uttryckte det "Inte för att den var dålig förut men det har blivit en helt annan häst".

Mirakelmedlet i detta fallet var då något så simpelt som tömkörning.

Tror många gånger att anledningen till att man inte förstår hur mycket tömkörningen gör för en häst är för att man helt enkelt aldrig kommit i kontakt med riktigt bra tömkörning. Tyvärr är det på tok för vanligt att man ser folk utöva tömkörning som är av usel kvalite.

Man skall inte tro att man kan lära sig att tömköra på några gånger. Riktig ordentlig tömkörning tar år att lära sig (jämför med tex ridning) och behövs underhållas med jämna mellanrum (jämför återigen med tex hopp/dressyr lektioner en gång i veckan).

Någon kallade mig trångsynt för att jag ansåg att tömkörning är ett oslagbart träningsätt för hästar, men frågan är vad är det som i så fall skulle vara bättre? Du kan jobba en häst i önskvärd form och utföra alla rörelser. Du kan både se och känna hur hästen ser ut och vad den gör. Men den absolut största fördelen är att du kan göra allt detta med minsta minimala belastning för hästen. Nu är ju förutsättningen att tömkörningen utförs på ett korrekt sätt. För precis som dålig ridning är skadligt för hästen så är dålig tömkörning det också.

Mvh

Tora

Igen, det är ingen som påstår att det inte är viktigt!! Jag orkar inte upprepa allt en gång till, jag accepterar att du tror att tömkörning på bana och konternueligt hela tiden (alltså efter grundutbildningen) är A&O för att få en följsam och lösgjord häst, JAG tror det inte och hoppas att du kan acceptera det.

Jag har gått flera kurser i tömkörning (eftersom tömkörning är jätte viktigt när man kör in hästar) så jag vet hur man utför det på ett korrekt sätt.

en sak bara..

tömkörning för inkörning och tömkörning för lösgjordhet och uppbyggnad (dressyr) är inte detsamma om nu någon tror det.
Jag tömkör med helt andra mål om jag kör in en ung häst.

och nussikan, var 'r din humor????? Jag hade tom en smiley framför mitt inlägg till dig...! (nu blir jenny ledsen för att du inte förstår varken smiley eller mitt ordval (förkastar) som humor)

I övrigt håller jag med de som säger att man ska tömköra sin välutbildade körhäst/dressyrhäst/hopphäst. Synd bara att inte fler anser att det ingår i veckoschemat. Sen om man gör trixen på en åker, en ridbana eller ute i skogen det gör det samma. Men jag betvivlar att man får samma resultat och allvar i det om man gör det i skogen. Var gör du en skänkelvikning eller en volt där?

Men jag betvivlar att man får samma resultat och allvar i det om man gör det i skogen. Var gör du en skänkelvikning eller en volt där?

Skänkelvikningen mellan stenen och trädet så klart! och volten i gläntan! :idea:
Nena problemas! :p

härlig inställning!

När det är inkörningstömkörning och att träna hästen att gå själv framme och styras av ett bett, då är naturen det allra bästa! unghästen förstår inte vitsen med att gå på bana, då vill de hellre gå vid människan. det är då man plötsligt står där med 8 meter intrasslad töm och en glad häst i nacken :)

Sorry, jag missade det komiska i det.

Jag säger som Ioch, mellan stenar, i gläntor, tar en sväng ut på gärdet, samlad galopp tränar jag alltid på ett litet gärde som är längs vägen i skogen, det vill jag inte göra bland stock och sten. Jag tömkör inte heller på samma sätt när jag kör in som när jag sedan använder tömkörningen för att reda ut ett problem, men jag gör det ändå "i skogen", ingen av våra hästar fattar vitsen med att tömköras på bana (inte jag heller) vare sig dom är unghästar eller äldre utbildade.

Senast ändrad:

Är det viktigt att tömkörningen sker på ridbana?
Som jag försökt förklara så "dör" hästen på banan och roar sig med annat vilket mest leder till många och onödiga konflikter. Tömkörning på väg eller i naturen ger henne en fin framåtbjudning och lyhördhet på mig, vi gör fina volter och sidvärtesarbeten, ökningar och samlingar, halter och ryggningar.
En del av problematiken här kan kanske vara våra olika sätt att se på körning och därav olika val av hästras med medföljande olika temperament och personligheter...?
Jag tycker att det är lärorikt att läsa och lära av alla olika åsikter, men jag är av den fasta övertygelsen att alla hästar inte är stöpta i samma form och att vi kuskar måste anpassa oss efter den hästen vi arbetar med för att plocka fram det bästa hos varje häst!

Nej absolut inte!!! jag menar inte på bana. Själv har jag inte ens en bana, utan är på en åker eller i skogen. Varför jag har skrivit som jag gort är för att det är väldigt bra med tömkörning sedan hur man gör det, spelar ingen roll!! Jag menar inte heller att anklaga någon för att vara lat, när man uttrycker sig som jag skrev i det förra så handlar det oftast om att dom inte kommit på hur man ska göra o därför säger så. När dom väl har hittat sitt sätt att tömköra kommer dom tillbaka o säger du hade rätt om tömkörning, det är ju både kul, nyttigt o lärorikt o går att utväckla. Sorry till er som tog det för att jag skrev så att ni trodde jag anklagade er för att vara lata det var inte så jag menade

Nej absolut inte!!! jag menar inte på bana. Själv har jag inte ens en bana, utan är på en åker eller i skogen. Varför jag har skrivit som jag gort är för att det är väldigt bra med tömkörning sedan hur man gör det, spelar ingen roll!! Jag menar inte heller att anklaga någon för att vara lat, när man uttrycker sig som jag skrev i det förra så handlar det oftast om att dom inte kommit på hur man ska göra o därför säger så. När dom väl har hittat sitt sätt att tömköra kommer dom tillbaka o säger du hade rätt om tömkörning, det är ju både kul, nyttigt o lärorikt o går att utväckla. Sorry till er som tog det för att jag skrev så att ni trodde jag anklagade er för att vara lata det var inte så jag menade

Ok, då behöver jag inte vara så dumt envis som jag brukar! :rofl:
Mitt problem är att Meja:love: (3 år, fjording) "dör" på banan, hon tycker inte det ger något...
Problemet kan ligga hos mig, men jag kan tömköra andra ponnier m gott resultat på banan... eller hos henne... *so what*
Jag jobbar på efter mitt och hennes huvud med tömkörning där det fungerar och i övrigt körning för vagn.

Tack alla för era synpunkter och svar! :bow:

När det är inkörningstömkörning och att träna hästen att gå själv framme och styras av ett bett, då är naturen det allra bästa! unghästen förstår inte vitsen med att gå på bana, då vill de hellre gå vid människan. det är då man plötsligt står där med 8 meter intrasslad töm och en glad häst i nacken :)

Förstår hästen skillnaden mellan "inkörningstömkörning" och tömkörning?
Kan det finnas en fördel att befästa körning för vagn innan man går vidare med den skolande tömkörningen?

Förstår hästen skillnaden mellan "inkörningstömkörning" och tömkörning?
Kan det finnas en fördel att befästa körning för vagn innan man går vidare med den skolande tömkörningen?

Det beror lite på vem du frågar. Frågar du tex Anders Eriksson så kommar han att svara att tömkörning är likadant vare sig det gäller "körtömkörning" eller "ridtömkörning". Frågar du Bo Genå så får du ett annat svar.

Jag tycker personligen att precis som det är skillnad i ridning och körning så finns det skillnad i den tömkörningen man utför beroende på vad man har för inriktning. Det är däremot min personliga åsikt att en ridhäst blir inte förstörd av att tömkörnas på körningsvis. Inte heller blir en körhäst förstörd av att tömköras på ridvis.

Skillnaderna är inte enorma. Målet inom båda diciplinerna är ju likadant. En lösgjord lydig häst med bärighet, takt, balans och mjukhet. Vad som däremot skiljer åt är sättet att nå dit och de redskapen man har när man utför sin diciplin.

Det är mycket svårt att förklara skillnaderna bara rakt av men för mig så var det väldigt tydligt när jag gick på diverse kurser.

Ser faktiskt ingen direkt fördel i att befästa körningen innan man börjar med den skolade körningen annat än att man inte vill tillföra för mycket nytt för en ung häst (men som sagt det är inga enorma skillnader i de båda sätten).

Mvh

Tora

Fast frågan var ju inte om det var skillnad mellan "ridtömkörning" och "körtömkörning" utan jag tror att Ioch menade om det var skillnad på den tömkörning man använder då man kör in hästen och den tömkörning man sedan använder när hästen väl är utbildad, och det tror jag t.om. Anders Eriksson skulle hålla med om att det är.

*kl*

När man tömkör inför inkörningen så är det ju mest grunder som tränas in (iaf hos oss), att hästen ska kunna höger, vänster, halt, backa och göra det på ett följsamt sätt. Man tränar ju inte öppna och sluta, skänkelvikning, ställning mm med en unghäst som man precis börjat med, då blir det nog lite väl mycket uppe i det lilla plommonet.

Den tömkörningen man sedan använder när hästen redan är inkörd är iaf för våran del för att finslipa på moment som hästen kanske redan kan, men som den smiter undan i körningen eller ridningen och därför är lättare att ta från marken.
Så är det iaf för oss :)

Jag gjorde en lite mer djupgående analys än bara det ytliga. En förklaring till vad jag baserar mina antaganden på. Bla så försökte jag ge lite bakgrund till varför h*n skulle få lite olika svar beroende på vem h*n frågade.

Helt enkelt varför jag resonerar på detta sättet:
Ser faktiskt ingen direkt fördel i att befästa körningen innan man börjar med den skolade körningen annat än att man inte vill tillföra för mycket nytt för en ung häst (men som sagt det är inga enorma skillnader i de båda sätten).

AE skiljer inte på tömkörning för ridning och körning. Han bygger all tömkörning på inkörningstömkörning. Dvs han fortsätter att bygga på inkörningstömkörningen. Ta och jämför när man sitter in en häst, för att sedan lära den skänklar, för att sedan lära den galoppfattning, för att sedan lära den gå i form, för att sedan lära den att piaffera osv.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

ni pratar om varandra..eller rättare sagt Tora, du pratar om dig själv :)

vi pratar inkörningstömkörning VS tömkörning (detta är ett körforum :)

Nussikan förklarade det jättebra, och jag gör exakt likadant som hon när jag kör in. Sen nr hästen behöver gå vidare efter några månaders lullande i vagn, då börjar jag med den riktiga tömkörningen.

Med vana ridhästar börjar jag direkt med den riktiga tömkörningen. Där är det ett plus att tömköra först och lära den skolorna, sen rida skolorna. Tycker jag och många med mig har jag tom läst i hästtidningar.

På de kurser som jag har haft för Anders Eriksson så har han bara byggt på inkörningstömkörningen. Det vill säga han har inte skiljt på tömkörning innan inkörning och efteråt. Det hela har bara varit en naturlig fortsättning.

När jag läser här så låter det snarare som om man först tömkör för att köra in. Sedan kör man in för att sedan byta tömkörningssätt till efter inkörning.

Jag har aldrig uppfattat att tex AE gör så utan allt har hela tiden gått varit en fortsättning. Däremot är det en större skillnad på den tömkörningen som man gör när man kör in och den tömkörningen som tex Bo Genå använder sig utav. Inga enorma skillnader men för en unghäst kan det säkert vara lite förvirrande (vilket kanske är lite onödigt).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Körning Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra. Jag själv har bara kört andras...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Egonson_
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 500
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka