Tömkörning- hur viktigt för körhästen?

Sv: Tömkörning- hur viktigt för körhästen?

ÄNTLIGEN någon som förstår att tömkörning är grunden till ALL körning, jag säger inte att men måste tömköra på barna utan man kan vara överallt. Dock precis som du säger o som jag också skrev i innlägget så är det att öka kontakten mellan oss o hästarna som hela tiden och gör att det är kul mellan oss två o fyrbenta, och att det är roligt att utväckla detta hela tiden. Jag anser att om man inte håller tömkörningen vid liv så blir det inte bra i slutänden. Det märks på hästar som inte har blivigt tömkörda sedan inkörning att dom "tappar" gräppet om det. Men det är som allt annat man gör som man tycker är bäst för alla parter som är inblandade.;)

Måste bra få vara frågvis...
Många "hästgubbar" som jobbar m hästen i skog- eller jordbruk anser att man inte ska nöta för mycket eller för länge med tömkörningen.
Vad kan det grunda sig i?

Jag är övertygad om att man förmedlar sin egna känsla för tömkörning till hästen!

Själv tycker jag att tömkörning är fruktansvärt trist och jag ser inte meningen med det om jag har en häst som redan är en bra körhäst, dvs det finns ingenting mer att jobba på.

Detta har mina hästar känt av och som en av matadorerna har vi båda gått med nedsänkta ryggar och sömniga ögon i paddocken.
När jag har gått med huvudet in i hästrumpen så vet jag att passet är slut och det är dags att vakna!:eek:;)

Men jag tror att tömkörningen kan förstärka relationen mellan människa och häst och att man även kan jobba på detaljerna mm.
Så för er som tycker att tömkörning är roligt så är det bara att gratulera!

Kan ni inte smitta av er entusiasm till mig?

??? Varför???
Och om hästen inte rids då (som jag tror är fallet med TS häst)?

Varför skulle jag? Som jag skrev, är det något som behöver finslipas eller som inte kan tränas med vagn bakom så tar jag det självklart från marken om hästen inte rids, men jag tömkör inte bara för "nöjes skull" eftersom både hästen och jag tycker det är roligare att köra med vagn.

:rofl: jag förkastar ditt inlägg!!!

Jag ser tömkörningen som grunden i körningen. Funkar det inte från marken ska jag inte kräva att hästen klarar det med vagn o den vikten på. Jag tömkör flera dagar i veckan, dels pga att det är jätteroligt att tömköra, och för att kontakten mellan mig o hästen blir så fin varje gång, och för min kondis och för att jobba hästen i skolorna. öppna o sluta, samt rygga korrekt utan extra vikter. Det blir även en del cavaletti och ibland tom hoppning när jag tömkör. Börjar o slutar min tömköring alltid med att hä'sten får gå lös så att jag ser att det är med mig han vill vara både efter och innan träningen.
När vi vandrar hem från ridbanan , med lös harmonisk häst som lyder minsta axelryckning då är livet härligt :) den kontakten får jag inte i vagn.

Tack för det.

Självklart är det grunden till körningen, jag har inte påstått något annat, jag skrev att om hästen väl är inkörd, alltså klar med grunderna, så tömkör jag nästan aldrig.

Du tycker att tömkörning är roligt, det är kanske det som är skillnaden? Det du skriver att du gör när du tömkör det gör jag när jag rider, jag tränar också på kommandon när vi är ute och går. Jag tränar med dom lösa i ridhuset och gör mycket annan träning från marken, men just tömkörning är inte det roligaste jag vet och det märker hästen. Det finns fler än ett sätt att göra saker på vet du, utan att man behöver förkasta någon annans metoder.

Måste bra få vara frågvis...
Många "hästgubbar" som jobbar m hästen i skog- eller jordbruk anser att man inte ska nöta för mycket eller för länge med tömkörningen.
Vad kan det grunda sig i?

Det håller jag med om, och alla dom jag lärt mig köra av eller tränat för är av samma åsikt. Min erfarenhet är att hästarna tycker det är tjatigt/tråkigt i längden, speciellt om man är på bana. Tömkörningen är ju suverän om man är ute i skogen över stock och sten där inte vagnen går fram, det tycker ju även hästarna är roligt, men annars tror jag både folk och häst tröttnar ganska fort (om man inte då som vissa har ett brinnande intresse för tömkörning).

Jag måste bara få säga att det handlar inte om ett brinnande intresse bara utan muskel uppbyggnad som är ett måste o det kan du inte göra från ryggen med vikt på på samma vis som du gör med en lättare sele på. Det kan också handla om att göra hästen mjuk o varm innan man spänner för den i vagnen o ut o kör direkt. Variation på arbete förlänger också intresset!

Där har vi helt klart olika åsikter, men det är ju tur att inte alla tycker lika :) Jag varierar arbetet, men det finns fler sätt än tömkörning att göra det på.

Tack för det.

Självklart är det grunden till körningen, jag har inte påstått något annat, jag skrev att om hästen väl är inkörd, alltså klar med grunderna, så tömkör jag nästan aldrig.

Du tycker att tömkörning är roligt, det är kanske det som är skillnaden? Det du skriver att du gör när du tömkör det gör jag när jag rider, jag tränar också på kommandon när vi är ute och går. Jag tränar med dom lösa i ridhuset och gör mycket annan träning från marken, men just tömkörning är inte det roligaste jag vet och det märker hästen. Det finns fler än ett sätt att göra saker på vet du, utan att man behöver förkasta någon annans metoder.

Jag som bara rider min häst (den är alltså inte inkörd) tömkör den mycket. Det finns inget som är så bra som att tömköra en häst på ett korrekt sätt.

Min tränare har en elev som bla gjort uppträdanden under hästmässan i Göteborg (Eurohorse) i körning. Han började tömköra sin häst hos min tränare för något år sedan. Hästen har aldrig varit så mjuk och lösgjord som den är nu. Både Nicke Påhlsson (tror jag han hette, är inte så insatt i körning) och Anders Eriksson har öst beröm över ägaren för att hästen är så otroligt mjuk och lösgjord nu för tiden.

Mvh

Tora

Det håller jag med om, och alla dom jag lärt mig köra av eller tränat för är av samma åsikt. Min erfarenhet är att hästarna tycker det är tjatigt/tråkigt i längden, speciellt om man är på bana. Tömkörningen är ju suverän om man är ute i skogen över stock och sten där inte vagnen går fram, det tycker ju även hästarna är roligt, men annars tror jag både folk och häst tröttnar ganska fort (om man inte då som vissa har ett brinnande intresse för tömkörning).

Varför i hela friden skulle hästen tröttna på tömkörning fort om man gör det på en bana?

Tröttnar hästen så är det snarast brist på kunnskap hos föraren.

Mvh

Tora

Du tycker att tömkörning är roligt, det är kanske det som är skillnaden?

Det här var inte riktat till mig men jag tar mig ändå friheten att svara på det.

Jag tycker inte att tömkörning i sig är roligt. Det roliga är den otroliga effekten/resultatet man får utav det. Därför håller jag på och tömkör mycket.

Mvh

Tora

Ok, det var ju jätte bra.

Det finns som sagt flera sätt att göra saker på och som jag skrev tidigare, har hästen ett problemområde som itne går att jobba med varken från ryggen eller med vagn så tömkör jag också, t.ex. om den har svårt för sidvärtsrörelser så kan detta vara lättare att göra när man tömkör. Men har man inga problem, att hästen är mjuk, följsam och lösgjord ändå, så ser jag ingen mening emd att tömköra bara för att variera arbetet, jag ser det inte som ett måste att tömköra en häst bara som variation.

Det finns mycket som är lika bra som att tömköra en häst, frågan är väl vad som är den bästa metoden vid olika tillfällen, och jag har aldrig påstått att man aldrig ska tömköra, bara att jag inte gör det om det inte behövs.

Ja våra hästar tycker då inte det är roligt att tömköras på bana, dom är mycket hellre ute i skogen, jag ser ingen mening med att tömköra på bana öht, jag gör samma sak i skogen och där får jag en mycket mer arbetsvillig häst så det finns inget tvivel på att dom tycker det är tråkigare på en bana, men det kanske är olika från olika individer och vad dom är vana vid.

Det här var inte riktat till mig men jag tar mig ändå friheten att svara på det.

Jag tycker inte att tömkörning i sig är roligt. Det roliga är den otroliga effekten/resultatet man får utav det. Därför håller jag på och tömkör mycket.

Mvh

Tora

Man kan få samma resultat av annan träning, om du menar att få en mjuk och följsam häst som du skrev tidigare, och tycker man då inte att tömkörning är roligt så kan man ju lika gärna göra det på något annat sätt.

Ja våra hästar tycker då inte det är roligt att tömköras på bana, dom är mycket hellre ute i skogen, jag ser ingen mening med att tömköra på bana öht, jag gör samma sak i skogen och där får jag en mycket mer arbetsvillig häst så det finns inget tvivel på att dom tycker det är tråkigare på en bana, men det kanske är olika från olika individer och vad dom är vana vid.

Jag tror inte att det har så mycket att göra med olika individer utan snarare har det att göra med hur pass kunning föraren är.

Många tror att bara för att man sätter på en gjord och har två långa tömmar så är det tömkörning. Men det är lika fel som att säga att man kan rida en häst bara för att man klarar av att hålla sig kvar i en sadel i skritt.

Jag själv brukar ta lektion i bara tömkörning en gång i veckan.

Mhv

Tora

Man kan få samma resultat av annan träning, om du menar att få en mjuk och följsam häst som du skrev tidigare, och tycker man då inte att tömkörning är roligt så kan man ju lika gärna göra det på något annat sätt.

Fast med tömkörningen så blir det så mycket bättre. Det är inte frågan om att man gör det för att det är roligt utan för att det är ett så otroligt bra och effektivt sätt att göra det på. Faktum är att jag är tveksam till om det finns någon metod som är så effektiv som just tömkörning när det gäller till att jobba en häst. Det är inte bara frågan om lösgjordhet och mjukhet. Bärighet, balans och takt är tre andra grundpelare där tömkörning är väldigt effektivt.

Men däremot så finns det tömkörning och så finns det tömkörning. Tyvärr är det inte all tömkörning som håller samma höga klass.

Mvh

Tora

Jag tycker det är väldigt hårt att påstå att bara för att man själv eller sin häst inte tycker det är lika roligt med tömkörning som du tycker så är man okunnig, men du är lycklig i din tro och det ska jag låta dig vara, jag håller bara inte med dig för fem öre och det behöver jag ju inte göra heller ;) Det är ju kul att du har hittat något som passar just dig och din häst så bra, men all sorts träning passar inte alla individer, alla hästar passar t.ex. inte att gå över stock och sten eftersom dom inte ens kan gå ut i hagen utan skydd för då skadar dom sig, dom tycker säkert det är roligare på bana, så visst handlar det om olika individer.

Jag umgås med många som kör på elitnivå och är otroligt duktiga kuskar även när det kommer till tömkörning, men dessa tömkör inte heller mer än "nödvändigt" och att påstå att dessa folk är okunniga bara för att dom har hittat andra sätt att träna sina hästar på som passar dem bättre. Jag säger inte att det inte är bra med tömkörning, det är en jätte bra träningsform där man kan utveckla både sig själv och hästen, jag säger bara att det är inte nödvändigt att tömköra en redan inkörd häst som man inte har några problem med.

Nu känns det som om jag bara upprepar mig hela tiden, jag tror jag har fått fram vad jag tycker om tömkörning så jag slutar diskusionen här innan den blir allt för utdragen :)

Det är mycket intressant för jag har genom tömkörningen för min tränare kommit i kontakt med en hel del körfolk som kan betäcknas som framgångsrika (bla SM och liknade) och de har alla lovprisat tömkörningen just för att deras hästar har blivit så otroligt mycket bättre efter att de har börjat tömkörna och då hade ingen av hästarna några problem från början (jag själv har dock inget intresse i körning som sport).

Jag bryr mig inte om om du tömkör dina hästar eller inte, vad jag reagerar mot är ditt föringande av tömkörningen.

Det tål att upprepas många gånger att rätt utförd tömkörning är en helt oslagbar träningsmöjlighet för en häst.

Mvh

Tora

Jag bryr mig inte om om du tömkör dina hästar eller inte, vad jag reagerar mot är ditt föringande av tömkörningen.

Stopp stopp, nu måste jag ju svara iaf, jag har aldrig föringat tömkörningen!! Som du kan läsa tidigare så skrev jag att det är grunden till all körning och att jag tycker att det är en jätte bra träningsform som jag själv använder till alla hästar någon gång i utbildningen, mer till vissa och mindre till andra men ingen slipper undan. Jag tar även hjälp av tömkörning då jag stöter på problem som är svåra att lösa från ryggen eller från vagnen, så föringar tömkörning gör jag deffentivft inte! Det enda jag skrev var att jag tycker det är onödigt (eftersom jag tycker det är tråkigt) att tömköra en redan inkörd häst bara för att variera, eftersom jag tycker det finns roligare sätt att variera träningen på.

(PS. Självklart tycker alla erfarna kuskar det är viktigt med tömkörning, det är väldigt svårt att köra in en häst om den inte tömkörs ordentligt först DS)

Det tål att upprepas många gånger att rätt utförd tömkörning är en helt oslagbar träningsmöjlighet för en häst.

Den är inte oslagbar, jag tycker du är väldigt trångsynt när du skriver så, det finns massor med varianter på träningsformer som passar olika hästar och folk olika bra, för vissa är tömkörning det absolut mest optimala och för andra är det någon annan träningsform, man kan inte dra alla över en kam.

Om man läser dessa diskutioner som har blivit i detta tydligen heta ämne så är det en hel del som inte "förstår" vitssen o fördelarna med tömkörning o inte häller se att det ger hästen väldigt mycke i både muskler smidighet o annat. Sedan finns det ju en del som ser detta o annser att det är viktigt! När jag har kurser o utbildning i bla detta heta ämne så är det ju ofta man hör liknande debatter o när men börgar reda ut var problemet är så slutar slutsattsen nästan alltid i det samma; Jag orkar inte hålla på o tömköra det är ju lättare att sitta på vagnen o åka då slipper man ju jobba för att det ska hända något! Jag börgar fundera på om det är lika dant i denna tråd????

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Körning Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra. Jag själv har bara kört andras...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Egonson_
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 500
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka