kolblakkur

Trådstartare
Ska titta på ett hus i Tomelilla. Är född i Malmö, så för mig känns ju Tomelilla väldigt...off. Vad finns egentligen i Tomelilla? Jag vet om att de har en ponnytravbana :love: och Bo Ohlsson. Och Tosselilla.
Hur är det att bo i Tomelilla? Vad vet ni om Tomelilla helt enkelt? :D

Ska titta på ett hus i Tomelilla. Är född i Malmö, så för mig känns ju Tomelilla väldigt...off. Vad finns egentligen i Tomelilla? Jag vet om att de har en ponnytravbana :love: och Bo Ohlsson. Och Tosselilla.
Du har precis rabblat upp allt som finns i Tomelilla :D Just ja, Tingvalla finns ju också ;)
Ur ett hästperspektiv så finns ju Bollerup himla nära. Sen är det väl mest Ystad och Simrishamn som är fördelarna med Tomelilla :angel:

Hej!

Vet inte var alla får allt ifrån :cool: Har själv bott i kommunen i 26 år så jag har lite perspektiv på det hela, är uppväxt i Stockholms innerstad.
I Tomelilla ( drygt 13 000 st inv.) finns allt man behöver, det är ett samhälle där folk lever och arbetar. Det finns fantastisk natur i bl.a. Fyledalen och Verkeåreservatet med oändliga ridvägar, för att intet tala om milsvida vita stränder 15 minuter med bil.
Det är den 6:e billigaste kommunen i Skåne att bo (vi i Villa) i och du får mycket hus för pengarna här.
Kommunikationerna är bra, Pågatåget till Ystad 11 minuter och Malmö 55 min, Skåneexpressen till Lund drygt 50 minuter bara som exempel.
Mycket matställen, bara lunchstället är runt 15 st bara inne i Tomelilla. Fin och välbesökt golfbana.

Missbrukare är inget man märker av mer än i många eller flesta andra orter men det räcker med en eller två i ett mindre samhälle så märks det;)
Flera trevliga byar och för att nämna några:
- Skåne Tranås med chokladfabrik, stor plantskola, klädbutik, två kafé varav ett som brukar ha jazz och blueskvällar med fullt av folk, Möbler på Österlen, Snickeri, kaminförsäljare, kiosk och sist men inte minst en av Sveriges bästa restauranger, ligger i topp på Whitebook och är känd i hela Världen Daniel Berlins krog, bara för att nämna några...
- Brösarp med all samhällsservice, matbutik, vårdcentral, tandläkare, bensinstation, gästgiveri, skola 0-6, kafé, vilt och köttbutik, konsthall och gallerier, Spa, och givetvis Brösarps alla backar och närheten till havet och Ravlunda skjutfält, 5 min med bil och hästsläp:D Det bara för att nämna en liten del av vad som finns.

Är en av de kommuner som ökar i folkmängd.

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om Tomelilla med det får nog inte plats här men jag kan varmt rekommendera Tomelilla som bostadsort :D

Rolle
IpL

Norra delen av kommunen tycker jag är fantastisk, men jag vill gärna ha lite skog runt mig. Själva Tomelilla är väl som vilket lantortssamhälle som helst, med lite affärer, bageri, torg och nån pizzeria.

Det finns massor av entreprenörer i kommunen och massor av kul att se, precis som det räknas upp här ovan.

Jag har bott i Tomelilla i snart sex år, jag gillar det! Mycket pga kommunikationerna, det är ganska nära till det mesta och det passar mig perfekt eftersom jag inte har körkort. Buss och tåg går minst en gång i timmen och på mindre än en kvart kan man ta sig till Ystad tex.

Visst finns det missbrukare och annat konstigt folk, men det finns det ju överallt. Det kanske bara märks mer eftersom Tomelilla inte är så stort :).

Var är det du har hittat hus? Du får gärna pm´a om du vill! :D

Har (hade) en massa bekanta från Tomelilla som vänner på facebook och varenda en är rasister. De som ertappats med att dela rasistiskt material har jag plockat bort från min lista, övriga påstår att de inte förstår vad det är de delar… :(

Själva byn är väl inget att hänga i julgranen precis men det finns smultronställen i kommunen.

Har (hade) en massa bekanta från Tomelilla som vänner på facebook och varenda en är rasister. De som ertappats med att dela rasistiskt material har jag plockat bort från min lista, övriga påstår att de inte förstår vad det är de delar… :(

Själva byn är väl inget att hänga i julgranen precis men det finns smultronställen i kommunen.

Hur länge har du bott i Tomelilla eftersom du har så tvärsäker åsikt:cool:
Ja tyvärr är SD starka här liksom i alla kommuner med låg utbildningsnivå men det är ännu starkare krafter mot SD i Tomelilla. Med protestmöte när det , som det sällan gör, är någon som är dum och elak mot människor från andra delar av Världen.
I nästan hela Världen är man utlänning.....

Rolle

Hur länge har du bott i Tomelilla eftersom du har så tvärsäker åsikt:cool:
Ja tyvärr är SD starka här liksom i alla kommuner med låg utbildningsnivå men det är ännu starkare krafter mot SD i Tomelilla. Med protestmöte när det , som det sällan gör, är någon som är dum och elak mot människor från andra delar av Världen.
I nästan hela Världen är man utlänning.....

Rolle
Jag bodde där i 3 är men det var rätt många år sen. De bekanta har dock bott kvar där under hela tiden vad jag vet. Gills ca 15 år? Kan inte minnas att det var fullt så rasistiskt när jag bodde där. Men de var aldrig vidare öppna för annat än det de kände till.

Tomelilla består av

1. frisörer
2. pizzerior

:angel:

Nej, men det finns väl det mesta! Bra biograf, bra thai-restaurang t.ex förutom det som redan är nämnt. Är själv uppväxt i Skåne-Tranås, gick högstadiet i Tomelilla och gymnasiet på Bollerup. Har aldrig bott inne i Tomelilla men känner många som bor där! Har hästen uppstallad utanför Spjutstorp, har ca 7 minuter med bil och släp in till Tomelilla.

Vi skippar Tomelilla!
Det är lite för mycket byhåla känner jag, och 55 minuter med tåg till Malmö är för mycket. Synd, för jag är förälskad i huset :cry:

Vi skippar Tomelilla!
Det är lite för mycket byhåla känner jag, och 55 minuter med tåg till Malmö är för mycket. Synd, för jag är förälskad i huset :cry:
Förstår det om man är lagd åt det hållet, Malmö är ju en byhåla jämfört med Stockholm där jag är uppväxt :D

Filosoferar
Rolle
IpL

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 145
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka