Ska titta på ett hus i Tomelilla. Är född i Malmö, så för mig känns ju Tomelilla väldigt...off. Vad finns egentligen i Tomelilla? Jag vet om att de har en ponnytravbana
och Bo Ohlsson. Och Tosselilla.
Hur är det att bo i Tomelilla? Vad vet ni om Tomelilla helt enkelt?
Hej!
Vet inte var alla får allt ifrån
Har själv bott i kommunen i 26 år så jag har lite perspektiv på det hela, är uppväxt i Stockholms innerstad.
I Tomelilla ( drygt 13 000 st inv.) finns allt man behöver, det är ett samhälle där folk lever och arbetar. Det finns fantastisk natur i bl.a. Fyledalen och Verkeåreservatet med oändliga ridvägar, för att intet tala om milsvida vita stränder 15 minuter med bil.
Det är den 6:e billigaste kommunen i Skåne att bo (vi i Villa) i och du får mycket hus för pengarna här.
Kommunikationerna är bra, Pågatåget till Ystad 11 minuter och Malmö 55 min, Skåneexpressen till Lund drygt 50 minuter bara som exempel.
Mycket matställen, bara lunchstället är runt 15 st bara inne i Tomelilla. Fin och välbesökt golfbana.
Missbrukare är inget man märker av mer än i många eller flesta andra orter men det räcker med en eller två i ett mindre samhälle så märks det
Flera trevliga byar och för att nämna några:
- Skåne Tranås med chokladfabrik, stor plantskola, klädbutik, två kafé varav ett som brukar ha jazz och blueskvällar med fullt av folk, Möbler på Österlen, Snickeri, kaminförsäljare, kiosk och sist men inte minst en av Sveriges bästa restauranger, ligger i topp på Whitebook och är känd i hela Världen Daniel Berlins krog, bara för att nämna några...
- Brösarp med all samhällsservice, matbutik, vårdcentral, tandläkare, bensinstation, gästgiveri, skola 0-6, kafé, vilt och köttbutik, konsthall och gallerier, Spa, och givetvis Brösarps alla backar och närheten till havet och Ravlunda skjutfält, 5 min med bil och hästsläp
Det bara för att nämna en liten del av vad som finns.
Är en av de kommuner som ökar i folkmängd.
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om Tomelilla med det får nog inte plats här men jag kan varmt rekommendera Tomelilla som bostadsort
Rolle
IpL