Tipsar också om att kolla t ex Tradera - många glada, duktiga amatörer som säljer spännande sorter där.
och säkert lika många inte alls lika duktiga amatörer som tror att de vet vad de säljer, men har missat den lilla detaljen att sorterna kan korspollineras om man har flera olika.
Jag trodde mig köpa vita körsbärstomater på tradera för några år sedan, men det blev bara röda tomater. Och jag insåg att jag hellre köper fröpåsar med garanti.
 
och säkert lika många inte alls lika duktiga amatörer som tror att de vet vad de säljer, men har missat den lilla detaljen att sorterna kan korspollineras om man har flera olika.
Jag trodde mig köpa vita körsbärstomater på tradera för några år sedan, men det blev bara röda tomater. Och jag insåg att jag hellre köper fröpåsar med garanti.

Risken för korspollinering mellan tomater är extremt liten. Du fick mest troligt fel sort, helt enkelt. Det har hänt för mig även från professionella återförsäljare. Impecta t ex hade ju ett stort haveri för ett par år sedan angående just tomatfrön.
 
Jag lyckades till min stora glädje få tag på tomatfrön från Carmel Bella Farms i USA! De postar inte utanför staterna så de ligger och väntar på mig i Florida just nu och jag ska hämta hem dem om 2 veckor. Men ... är det för sent att sätta fröna då...? Mitten på april.... De är superfina sorter och få frön av varje... Borde jag lägga dem i frysen till nästa vår eller chansa...?
Tyvärr...läs på reglerna här. Tomater kan ha en del farliga sjukdomar och därför får frön inte tas in i landet hur som helst.
https://jordbruksverket.se/vaxter/h...h-vaxtprodukter-till-sverige-som-privatperson
 
Antingen hamnar de i brevlådan eller så blir de stoppade. Du kan ju alltid chansa.
Varför? Det är inte på skoj eller jävleri som reglerna finns. Farliga skadegörare är inte att leka med och varje människa som är rädd om den svenska naturen och de svenska odlarna bör ta ditt ansvar.
 
Varför? Det är inte på skoj eller jävleri som reglerna finns. Farliga skadegörare är inte att leka med och varje människa som är rädd om den svenska naturen och de svenska odlarna bör ta ditt ansvar.

I det här fallet hade jag inte varit orolig för smitta. Det är en säljare som har ett företag och jag gissar att det finns regler för fröförsäljning i USA också.
 
I det här fallet hade jag inte varit orolig för smitta. Det är en säljare som har ett företag och jag gissar att det finns regler för fröförsäljning i USA också.

Saljer de till Californien ar det super safe ... Californien ar riktigt, riktigt nogranna med all vaxtlighet och vad de tillater komma in.

edited to add: Om Californien inte tillater att det kommer in betyder det inte nodvandigtvis att det inte ar bra, bara att CA ar valdigt "ambitiosa" i att stoppa sadant som de anser inte passar dar.
 
I det här fallet hade jag inte varit orolig för smitta. Det är en säljare som har ett företag och jag gissar att det finns regler för fröförsäljning i USA också.
Olika regler i USA och EU. Många sjukdomar finns redan i USA men inte i EU eller Sverige.
Det är EU-förordningar som styr och Sveriges lagar om sånt här grundar sig på dessa.
 
Saljer de till Californien ar det super safe ... Californien ar riktigt, riktigt nogranna med all vaxtlighet och vad de tillater komma in.

edited to add: Om Californien inte tillater att det kommer in betyder det inte nodvandigtvis att det inte ar bra, bara att CA ar valdigt "ambitiosa" i att stoppa sadant som de anser inte passar dar.
Det handlar om EU regler, inte hur saker Californien är.
 
Varför? Det är inte på skoj eller jävleri som reglerna finns. Farliga skadegörare är inte att leka med och varje människa som är rädd om den svenska naturen och de svenska odlarna bör ta ditt ansvar.

Eller så kan man se det som ett ytterligare försvårande regelverk som gynnar de stora, men inte de små. Det är även ett hot mot mångfalden. Alltså, fröer har alltid rest kors och tvärs världen över i alla tider. Givetvis ska vi vara försiktiga för sjukdomar och skadegörelse men där ligger vi ändå i framkant genom internationella samarbeten. Jag är inte intresserad av att utveckla diskussionen ytterligare, så jag sätter punkt där. :)
 
Olika regler i USA och EU. Många sjukdomar finns redan i USA men inte i EU eller Sverige.
Det är EU-förordningar som styr och Sveriges lagar om sånt här grundar sig på dessa.

Har du någon djupare kunskap om växtskydd, bevarandearbete och reglerna i USA/Kalifornien?

Det är inte så okomplicerat som Jordbruksverket framställer det och reglerna har faktiskt en bias gentemot de gigantiska fröproducenterna, som @Fruentimber sa.

Jag hade utan tvekan odlat frön från den här producenten. Det jag skulle vara försiktig med är tex potatis (men vem vill importera sättpotatis när vi har så goda här i landet?!) och levande växter, mycket eftersom de i allmänhet har ett odlingssubstrat med.

Edit: Men jag är heller inte intresserad av att diskutera det här men odla du på med dina frön @Otherside
 
Eller så kan man se det som ett ytterligare försvårande regelverk som gynnar de stora, men inte de små. Det är även ett hot mot mångfalden. Alltså, fröer har alltid rest kors och tvärs världen över i alla tider. Givetvis ska vi vara försiktiga för sjukdomar och skadegörelse men där ligger vi ändå i framkant genom internationella samarbeten. Jag är inte intresserad av att utveckla diskussionen ytterligare, så jag sätter punkt där. :)
Så där resonerar personer som inte är insatta i ämnet.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 027
Senast: Martenix
·
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
115 774
Senast: Badger
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 085
Senast: Asa_S
·
Trädgård & Växter Jag har bott i det här huset i några år nu, och känner att vår trädgård är grovt underskattad. Det är min sambo's farmor och farfar...
Svar
1
· Visningar
1 368
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp