Otherside

Trådstartare
Jag lyckades till min stora glädje få tag på tomatfrön från Carmel Bella Farms i USA! De postar inte utanför staterna så de ligger och väntar på mig i Florida just nu och jag ska hämta hem dem om 2 veckor. Men ... är det för sent att sätta fröna då...? Mitten på april.... De är superfina sorter och få frön av varje... Borde jag lägga dem i frysen till nästa vår eller chansa...?
 
Tror det är lite sent för att få bra skörd.

Men, tomatfrön häller hur länge som helst! Jag har sått gamla frön med utmärkt resultat. De behöver inte (ska inte?)förvaras i frys - snarare torrt och mörkt bara. Jag har aldrig förvarat frön i frysen?

Vad är det för spännande sorter du fått tag i?:)
 
Jag lyckades till min stora glädje få tag på tomatfrön från Carmel Bella Farms i USA! De postar inte utanför staterna så de ligger och väntar på mig i Florida just nu och jag ska hämta hem dem om 2 veckor. Men ... är det för sent att sätta fröna då...? Mitten på april.... De är superfina sorter och få frön av varje... Borde jag lägga dem i frysen till nästa vår eller chansa...?

Jag har sått en omgång redan för ett tag sedan, men har tänkt att så en omgång till snart, kan nog mycket väl bli under påsk. Har inte obegränsat med utrymme och ljus inne så vill inte så för mycket för som ska stå inne länge innan det kan planteras ut. Hade absolut satt dem! Sen tycker jag att tomat brukar gro som ogräs och att även om det bara är typ 3 frön av varje hade jag absolut inte kunnat hålla mig från att peta ned åtminstone ett frö av varje sort även om jag skulle spara resten.
 
Jag lyckades till min stora glädje få tag på tomatfrön från Carmel Bella Farms i USA! De postar inte utanför staterna så de ligger och väntar på mig i Florida just nu och jag ska hämta hem dem om 2 veckor. Men ... är det för sent att sätta fröna då...? Mitten på april.... De är superfina sorter och få frön av varje... Borde jag lägga dem i frysen till nästa vår eller chansa...?

Det beror ju på var du bor och dina förutsättningar? Mitten på april är inte sent för tomater men bor du högre upp i Sverige och är utan växthus blir det ju desto svårare.

Delge gärna sorter!
 
Tror det är lite sent för att få bra skörd.

Men, tomatfrön häller hur länge som helst! Jag har sått gamla frön med utmärkt resultat. De behöver inte (ska inte?)förvaras i frys - snarare torrt och mörkt bara. Jag har aldrig förvarat frön i frysen?

Vad är det för spännande sorter du fått tag i?:)
Hon har en liten organic shop med underbara tomatsorter; kolla gärna in Carmel Bella Farm!! Jag satt vid datorn och var jättetaggad när hon släppte årets fröer, hann ändå precis bara hugga några sorter. Inom en halvtimma var allt slutsålt!! Jag köpte Black Beauty, Amethyst Jewel, Hillbilly heiroom, Pascal de Picardie (pepper) och Ananas Noire Heirloom. Missade några som redan var slutsålda inom halvtimman!!
@Fruentimber
 
Hon har en liten organic shop med underbara tomatsorter; kolla gärna in Carmel Bella Farm!! Jag satt vid datorn och var jättetaggad när hon släppte årets fröer, hann ändå precis bara hugga några sorter. Inom en halvtimma var allt slutsålt!! Jag köpte Black Beauty, Amethyst Jewel, Hillbilly heiroom, Pascal de Picardie (pepper) och Ananas Noire Heirloom. Missade några som redan var slutsålda inom halvtimman!!
@Fruentimber

Vad spännande - men, jag kan i princip garantera att det går att få tag på frön på betydligt enklare sätt. I Sverige, till och med. :D /Tomatentusiast
 
Men har Åke de sorter TS beställt? Nu är det några år sedan jag var med men då fanns de inte och numer så finns de flesta av Åkes sorter i fröpåsar hos butik.
 
Men har Åke de sorter TS beställt? Nu är det några år sedan jag var med men då fanns de inte och numer så finns de flesta av Åkes sorter i fröpåsar hos butik.

Nu finns det förvisso fler återförsäljare än Åke, men Tomatklubben har över 700 frön i sitt senaste sortiment. :) Har inte Åke någon specifik sort, så har garanterat någon annan det. Men t ex Black Beauty, Ananas Noire och Hillbilly går att hitta svenska återförsäljare bara en googling bort.

(Jag odlar/har odlat även flera sorter av de som finns på den amerikanska siten)
 
Vad spännande - men, jag kan i princip garantera att det går att få tag på frön på betydligt enklare sätt. I Sverige, till och med. :D /Tomatentusiast
Jag ska kolla tipsen jag fått i tråden inför nästa säsong, tusen tack! Jag föll helt klart för Carmel Bellas underbara bilder av ljuvliga tomatsorter. Jag ska nog bygga mig ett större växthus dessutom - behöver bara en större trädgård också...
 
Jag ska kolla tipsen jag fått i tråden inför nästa säsong, tusen tack! Jag föll helt klart för Carmel Bellas underbara bilder av ljuvliga tomatsorter. Jag ska nog bygga mig ett större växthus dessutom - behöver bara en större trädgård också...

Tipsar också om att kolla t ex Tradera - många glada, duktiga amatörer som säljer spännande sorter där.
 
En jordfråga!

Jag har fjolårets tomatjord kvar i krukorna ute- kan man göra nåt för att återanvända jorden? helst inte med nåt speciellt flytande tomatgödsel, för det var snordyrt.

Under sommaren har jag vattnat med marsvinsbajs/kissvatten , det har växt så det har knakat och balkongen är väldigt torr så jag har inte sett några antydningar till svamp.

Kan jag återanvända den jorden? Det vore trist att behöva kånka ut allt. Jag är inne på att man kanske borde kunna återge näring med blod och benmjöl.
 
En jordfråga!

Jag har fjolårets tomatjord kvar i krukorna ute- kan man göra nåt för att återanvända jorden? helst inte med nåt speciellt flytande tomatgödsel, för det var snordyrt.

Under sommaren har jag vattnat med marsvinsbajs/kissvatten , det har växt så det har knakat och balkongen är väldigt torr så jag har inte sett några antydningar till svamp.

Kan jag återanvända den jorden? Det vore trist att behöva kånka ut allt. Jag är inne på att man kanske borde kunna återge näring med blod och benmjöl.

Gissar att jorden torkat ut? Jag hade blandat ut med en påse koskit.
 
Snustorrt! Fjolårets stockar sitter i fortfarande, så de ska jag ta och rycka ut.

Men bara koskit? Det låter nästan för enkelt? Så speciellt tomatgödsel är bara rent svindleri?

Alltså, jag har aldrig köpt specifik tomatjord. Visst, den funkar säkert utmärkt. Men nu måste du ju "väcka" jorden igen, genom att blanda ut den med något levande. Den är liksom helt utsugen och utan näring.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 027
Senast: Martenix
·
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
115 774
Senast: Badger
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 085
Senast: Asa_S
·
Trädgård & Växter Jag har bott i det här huset i några år nu, och känner att vår trädgård är grovt underskattad. Det är min sambo's farmor och farfar...
Svar
1
· Visningar
1 368
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp