Töltsättning

Sv: Töltsättning

För att jag tror att det är bra för hästen att jobba alla gångarter och jag ser faktiskt ingen motsättning mellan trav och tölt - om man är noggrann med sitshjälperna när man vill ha det ena eller det andra.
Och att "koncentrera sig" är lite för mycket sagt. Traven är som sagt en vilogångart för både Karl och Isa och därför låter jag dem springa trav.
Självklart rider jag galopp också, och jobbar med att få formen som jag vill ha den, än så länge är det remontform men på sikt ska den bli högre och luftigare.

Jag tycker att bästa bakdelsträningen i galoppen är fattningen, inte att rida på i galopp längre sträckor. Därför ligger fokus mycket på fattningen för mig.
Jag jobbar med att få till vettiga fattningar ur skritt, men Karl är så ung än att han inte riktigt fixar det.

Förstår inte vad du menar med "springa trav" faktiskt.
Lite slarvigt uttryckt. Traven är en av de viktigaste gångarterna tycker jag, och jag skulle aldrig släppa min häst i sitt arbete för att få springa trav

Jag tycker att du verkar tänka helt rätt. Se till att kunna aktivera bakdelen utan att hästen stressar upp sig. Det sista du vill ha är en, allt för vanlig, felaktig 4-gångstältsättning. Dvs knäckt överlinje, högt huvud och stressad häst. Se till att kunna jobba övergångar i den samlade skritten, öka intensiteten, hitta lateralen, gå sen in i tex öppna och läng sen framåt nedåt. Se till att få till det utan att hon faller på bogarna och dimper ner i trav. Var noga att hålla henne aktiv med ytterhjälperna. Massor med beröm, positiv förstärkning! Böjningen och att du länger henne kommer få henne att slappna av, avslappningen bör få henne att vilja göra det igen. :)

Jobba i superkorta intervaller och var riktigt noga med säteshjälperna! :)

Träna grundhjälper så hon är klockren i dom så blir det hela mycket lättare.

Variera gärna med samma jobb i tömkörning, då ser du också tydligt var hennes eventuella brister ligger.

Hur mycket är hon riden?

Tack för ett bra svar! :)

Hon är riden (oregelbundet) i ca ett år, jag har låtit en annan tjej rida henne eftersom jag har haft för mkt att göra & jag har alltid prioriterat Randalin.
Tjejen som ridit henne har mest ridit ut för att få fram framåtbjudningen.
Jag red henne några gånger och då kunde hon knappt gå på volt, så jag började rida henne mer, sen fick hon vila ca 3 månader i vinter & nu har jag börjat sätta igång henne igen eftersom jag tycker inte att hon som red henne red tillräckligt regelbundet.
Nu har jag prioriterat om, jag försöker rida 3 hästar om dagen innan jobbet & jag jag tränar inte så mkt på gymmet längre, lägger det på de dagar som jag är ledig från jobbet :)
Snekkja som stoet heter är 5 år, nu lyssnar hon väldigt bra på sitshjälper & jag kan samla upp henne, tar även några "skrölt"-steg.

Tölt vet jag hur det ska kännas, då Randalin har haft svårt för tölten & jag har alltid haft tillgång till tränare som hjälpt mig.
Jag har ridit många hästar så jag skulle nog vilja påstå att jag kan tölta..
Höll på att töltsätta Randalin själv, som sagt, men där var det lite tidspress eftersom hon skulle visas så då valde jag att lämna bort henne, jag hade nog fixat det själv men då hade det tagit längre tid.
Jag gör detta för att jag vill lära mig något :)

Förstår inte vad du menar med "springa trav" faktiskt.
Lite slarvigt uttryckt. Traven är en av de viktigaste gångarterna tycker jag, och jag skulle aldrig släppa min häst i sitt arbete för att få springa trav

Kanske slarvigt uttryckt:) men om man tänker på att det var svar på en kommentar som undrade varför jag "koncentrerar mig" på trav så blir det kanske lite mer förståeligt.
Jag menar att jag låter mina hästar springa i trav (trav är väl en gångart där hästen springer, eller har jag missförstått?) för att de är bekväma i den gångarten. Mina gröna hästar kan få det som vila från för dem jobbigare arbete och ibland är jag då nöjd med att de får springa på i fri form och valfritt men stabilt tempo. Så länge de är avslappnade.
Mina hästar har båda bra, stadig trav som inte behöver arbetas för att vara i rimlig grundkvalitet eller för att hålla takten. Däremot ska traven också självklart jobbas med form, tempoväxlingar och så vidare. Men det är lite tidigt att hela tiden arbeta en häst född -07 så lite mental vila genom att "springa trav" är faktiskt ändamålsenlig så som jag ser det.:angel:
Isa är så pass spänd att hon behöver få springa utan krav ibland. Och jag tycker att Isa behöver få springa avslappnat så att inte snabbare gångart än skritt alltid innebär press och arbete för då är risken stor att hon blir ännu mer stressad än hon är i grund. Det mesta av mitt arbete med Isa handlar om avslappning och lösgjordhet, och då är skritt och trav de gångarter som är mest arbet-bara. Galoppen är OK men jag vill inte rida så mycket galopp just nu pga hästen är oskodd och underlaget är inte OK för högre hastigheter på den hästen.

Fast jag hade valt att jobba med traven också. Styrka och bärighet är ändå, som jag ser det, grunden till en god tölt och det bör du lättast hitta i en gångart hästen har lätt för. Sen utesluter ju inte det ena det andra, såklart. Min fyrgångare med extremt mycket tölt och fyrtakt har jag däremot gjort tvärtom med. Inte för att det var så genomtänkt, men det blev nog rätt bra ändå. Hon har så gott som ingen vettig trav, eller jo, i fyrtakt då, så nu med styrka och bärighet är det betydligt lättare att hitta en trav värd namnet.

Vi snackar alltså en häst som min tränare klev upp på och drog i väg i rejält ökad tölt på, i form, utan att hon eg var tölttränad alls... (Det var såklart en kort sträcka och hästen skadades inte varken mentalt eller fysiskt ;) )

Uff, hur ska man uttrycka sig för att vara tydlig utan att skriva en hel sida...;)

Det är klart att jag även jobbar traven - men inte hela tiden!

Jag har, för att upprepa mig, en nybliven femåring. Han behöver både jobbas och få pauser där han slipper "arbetas" och får lite luft. Både gällande andningen - och då är skritt på lösa tyglar bra om han inte är för pigg - och gällande muskulaturen. För att vila muskulaturen kan han skritta på långa tyglar eller springa i trav i fri form, kravlöst. Minskar risken för mjölksyra.

Självklart får han jobba i traven också, med att gå i form, och så har jag introducerat öppna och skänkelvikning i trav (inte dåligt att han faktiskt fixar det utan att tappa takten),
I galoppen består jobbet i att ta rätt galopp från den gångart vi råkar ha, inklusive några fattningar ur skritt, och att kunna galoppera i form. Så mycket mer tycker jag inte att jag kan kräva än. Han har ren tretakt och går i stabilt tempo och det tycker jag är bra på en så ung häst.

Isa, som är sju år, är under långsam igångsättning och hon kan behöva springa utan att ha krav på form då och då. Jag söker väldigt mycket avslappning hos henne och då kan det vara klokt att inte "arbeta" hästen hela tiden:)

Då är jag med :) Jag brukar dock köra skritt på lånng tygel som avslappning och "berömgångart", tycket det fungerar bäst, men det kan säkert vara olika.

På en kompis häst som jag red för några år sen (då var jag väldigt ny, hade precis börjat tölta med Godi) var jag tvungen att bjuda fram i galopp så fort hästen "varit duktig" och töltat några steg. De hade tränat så att såfort hästen tog några töltsteg så fick den en klapp på halsen och långa tyglar i skritt. Detta var en klok gammal dam som inte jobbade mer än hon behövde. Så direkt när jag sa "Bra" och klappade på halsen stendog hästen. :angel:

I detta fallet var det ju helt felinlärt, de var inte så noga med avsaktningen utan hästen föll ihop av sig själv. Efter att ha vänt på det och dragit på lite framåt efter tölten så blev hon mycket mer framåt.

Det jag vill få fram att jag tror inte det handlar så mycket om vad man gör utan framförallt hur man gör det.

Nu säger jag inte om det är rätt eller fel med trav efter tölt, jag har också gjort så men kommit fram till att det inte funkar så bra för oss, inte än i alla fall. Jag tycker att det lätt blir lite för långt och framtungt, även om hon har väldigt bra trav i sig så tycker jag att "belöningen" i trav har gjort att hon fått lite mindre steg i trav, alltså inte lika mycket tryck uppåt. Så jag gjorde övergångarna till skritt eller galopp istället och det har funkat mycket bättre för oss. :)
På Godi funkade det mycket bättre, men han hade av naturen ingen flashig trav, så där fick man alltid stötta lite ändå. Men det funkade bra som vila från tölten. Alltså, jag kunde stretcha ut ryggen i traven, och så fick han jobba med den i tölten. Så han gick i en lång och låg form, men inte "fritt".

Min tränare anser att det kan vara dumt att trava efter tölten eftersom hästen då kan lära sig att kasta sig ner i trav när det blir för jobbigt. Är det alltid ett nono så slipper man en sån kamp liksom.

Min tränare anser att det kan vara dumt att trava efter tölten eftersom hästen då kan lära sig att kasta sig ner i trav när det blir för jobbigt. Är det alltid ett nono så slipper man en sån kamp liksom.

Ja, det har jag fått höra också. Min har också stark trav, så ibland när hon blir obalanserad eller om jag tappar formen och stödet (oftast det senare, matte tränar på detta:angel:) så slår hon över i trav. Då brukar jag vara snabb med att ta tillbaka henne till tölt och sen berömma och ta ner i skritt igen. Går bättre och bättre. Med henne tror jag inte jobba tölt-travövergångar på ett bra tag. Inte förrän hon är väldigt stabil i båda gångarterna.

Jag tycker att det är bra att ta trav från tölt. Eftersom hästen måste samla sig mer i tölten, bär sig själv osv. och har man en riktigt bra tölt och låter hästen sen trava direkt från tölt så brukar man kunna få mycket "gratis".

Hästen kan lära sig kasta sig i trav som du säger, men det beror på ryttaren. Ofta blir hästen travtaktig innan den kastar sig i trav, det är inte så ofta hästen går i en bra tölt och sen helt plötsligt kastar sig i trav.. utan hästen brukar som sagt ge oss ryttare någon "vink" innan den kastar sig i trav och är man uppmärksam så kan man lätt korrigera det innan hästen ens tänker travtakt.

Håller med helt och hållet. Den effekten upplevde jag på min gamling. När han var avslappnad i tölten och man gick över till trav så blev traven väldigt trevlig. Han var rätt så överbyggd och hade lätt för att lägga sig på framdelen, så genom att jobba in baken lite i tölten först och sen ta traven så fick han dels vila i traven och länga sig lite (jämfört med tölten) men behöll en mycket bättre bärighet från tölten som man i och för sig kunde få från skritten också. Men jag tyckte inte det var något nackdel för honom på samma sätt som det är för Sol som fortfarande kan bli lite ostabil i gångerterna om det går för fort. Men jag tror säkert att det kommer gå bra att ta den övergången även med henne så småningom.

Hag har inte det problemet alls, vet bara vad min tränare sagt och hon är rätt bra så lyder snällt :P

Jag tycker att det är bra att ta trav från tölt. Eftersom hästen måste samla sig mer i tölten, bär sig själv osv. och har man en riktigt bra tölt och låter hästen sen trava direkt från tölt så brukar man kunna få mycket "gratis".

Hästen kan lära sig kasta sig i trav som du säger, men det beror på ryttaren. Ofta blir hästen travtaktig innan den kastar sig i trav, det är inte så ofta hästen går i en bra tölt och sen helt plötsligt kastar sig i trav.. utan hästen brukar som sagt ge oss ryttare någon "vink" innan den kastar sig i trav och är man uppmärksam så kan man lätt korrigera det innan hästen ens tänker travtakt.

Jag håller med!
Inte ens på mina gröna hästar har det hänt att de från vettig tölt kastat sig ner i trav. Jag hinner känna att det svajar i takten ganska lång stund innan det är hot om byte av gångart. Om jag inte lyckas korrigera takten (jag är inte nog snabb eller nog tydlig, eller jag hade släppt hästen lite för lång eller en uppsjö andra fel som jag gör), går jag ner i skritt och börjar om.

Om hästen faktiskt går i trevlig tölt, kan jag släppa ner till trav. Men det är ingen tvekan om vem av oss som väljer att det ska bli trav.

Hag har inte det problemet alls, vet bara vad min tränare sagt och hon är rätt bra så lyder snällt :P

Kan det vara så att din tränare har många elever som inte har förmåga att upptäcka när taktsvårigheterna dyker upp, och som inte har förmåga att korrigera takt och att tränaren därför väljer den enklare vägen att avråda från den gångartsövergången?
Medan Saraandersson skriver utifrån sitt perspektiv hur hon gör (och om jag uppfattat saken rätt så jobbar hon med att rida islandshäst)?

Ser personligen principiella fördelar med att hästarna ska kunna göra övergångar på ett trevligt sätt mellan alla sina gångarter. Och de ska inte kunna veta vad som blir nästa moment. Jag vill inte att hästen ska förekomma mig och jag tror att risken generellt är större om jag "alltid" gör samma sak.

Dessutom tror jag att en häst med stark trav som bestämt sig för att gå ner från tölt till trav gör det, även om man som ryttare aldrig gör den övergången:angel:
Om man inte hinner korrigera i tid, vill säga.

Sen tror jag att det beror mycket på hästen. När jag rider så är det oftast mitt fel (enda gångerna det inte varit mitt fel är när hon ser spöken och hoppar till, det har väl hänt 2-3 gånger totalt) men när jag red Godi så var det ibland hans fel också, han var dels väääääääldigt lättväxlad, jag lärde mig att sitta still som en skyltdocka för att inte störa honom. Så minsta lilla rörelse från mig kunde göra att han tappade balansen och kastade sig över i grisepass eller trav. Och ofta så var det bara hans mentala "obalans", första åren kämpade vi med att hålla traven en helt långsida på banan, han gick över i grispass så fort han såg hörnet, även om det var långt dit.
Det var ofta samma med tölten eller galoppan, plötsligt kunde han spänna sig och byta gångart utan att man hade en aning om vad som utlöst det, och det kom alltid utan förvarning. Inte som när de tappar balansen och börjar vackla, utan det hände på en millisekund. Just de övergångarna hann jag aldrig inverka på, bara de vanliga obalanserna.

Min tränare har inte särskilt många elever alls, hon har ett annat jobb men har tävlat på nationell nivå tidigare och har bla en SM-medalj, egentligen inte någon i traditionell mening. Däremot så tänker hon ofta väldigt praktiskt.

Sen har jag såklart testat att tölta efter trav, inte minst efter ha följt den här tråden, men jag upplever att traven på min donna blir bättre om man driver fram den från skritt, det blir lurigt att rensa ur fyrtakten om man tar den från tölten eftersom hon har så mycket fyrtakt i sig.

Min tränare har inte särskilt många elever alls, hon har ett annat jobb men har tävlat på nationell nivå tidigare och har bla en SM-medalj, egentligen inte någon i traditionell mening. Däremot så tänker hon ofta väldigt praktiskt.

Sen har jag såklart testat att tölta efter trav, inte minst efter ha följt den här tråden, men jag upplever att traven på min donna blir bättre om man driver fram den från skritt, det blir lurigt att rensa ur fyrtakten om man tar den från tölten eftersom hon har så mycket fyrtakt i sig.

Det är just dem hästarna som har lite svårt för trav som jag brukar vilja trava på direkt från tölten. ;) Har hästen mycket tölt i sig kan man utnyttja det och jobba med den, och sen låta hästen komma ned till trav. Traven blir då som en "belöning" efter ett hårt jobb i tölt.
Kan bara nämna det som Gummi sa till mig senast i torsdags "Tölten är nyckeln till de andra gångarterna" .

Men alla gör vi olika; enligt mig är det inte VAD man gör som har betydelse, utan HUR man gör det. Alla strävar vi emot samma mål, och det finns olika vägar att ta sig dit :)

Medan Saraandersson skriver utifrån sitt perspektiv hur hon gör (och om jag uppfattat saken rätt så jobbar hon med att rida islandshäst)?

Går hippologutbildningen inriktning islandshäst. :)
har innan det gjort praktik ett halvår, och jobbat lite grann med hästar. har mest bytt tjänster, ex. jag hjälper till att rida hästar/jobbar i stallet och får gratis stallhyra, lektioner, spån osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka