Töltsättning

Sv: Töltsättning

Min tränare anser att det kan vara dumt att trava efter tölten eftersom hästen då kan lära sig att kasta sig ner i trav när det blir för jobbigt. Är det alltid ett nono så slipper man en sån kamp liksom.
Du gör rätt som följer din tränares råd.
Att ta trav direkt efter tölten kan du praktisera senare när det är tid för det.
Och sedan kan du kolla lite på tävlingar så kan du se att det är tämligen stor frekvens av hästar som när de hålls in trycker sig ner i trav med rejäl tyngd i tyglarna. Det förekommer även hos ekipage som anses som framgångsrika.

Fast det där låter helt snett, för min häst är ju en tvåtaktig, bra trav både jobbig och svår, ingen belöning, inte för någon av oss. Töltar däremot gör hon som ett rinnande vatten, även i riktigt höga tempon. Och att uppmuntra till en lågkvalitativ trav som går åt fyrtakt som beröm känns inte alls rätt.

Alla hästar är olika och alla tränare också. Man får prova sig fram och efter hand så lär man sig vad som fungerar var. Min kan jag byta friskt mellan gångarter, hästen har trav som grunden men tölten ligger nära också och ingendera är svår för henne. jag skiftar dock sällan från trav till tölt mer än när jag måste och då jag vet att det mer är hästen som valt än jag som gjort fel eller det är ett missförstånd. Bäst tölt får jag från galopp.

Jag är väl medveten om att alla hästar är olika, men skifta mellan tölt och trav är inget jag tror på som princip även om vissa hästar säkert funkar bra på det viset.

det ingår i fyrgångsprogrammet, ett byte från tölt till trav. I V3 finns det dessutom momentet byte från galopp till ökad tölt,

Hur menar du nu? Det är ju gångartskvaliteten som bedöms på tävling, inga gångartsbyten. Visst ska du visa ökad tölt från galopp i V3, och byta till trav från tölt. Men vill du gå ner i skritt för att byta gångart får du ju gärna göra det. Det ger inga poängavdrag. Sen att det kan vara väldigt praktiskt att kunna göra ett taktrent byte från galopp upp i ökad tölt, ffa när det är flera ekipage på banan, är en annan sak.

Jag tror på konceptet att man ska eftersträva att kunna göra övergångar mellan alla gångarterna men inser att det kan finnas en tid för allt, och att det säkert skiljer från häst till häst. Och att man eftersträvar någon innebär inte självklart att det går att uppnå för det aktuella ekipaget.

Till min glädje gick Karl riktigt trevligt igår. Jag fick honom att, genom att klämma ihop honom med knäna och sitta till ordentligt med rumpan, gå över från trav till tölt. Den tölten var snabbare än han tidigare klarat av, och med trevlig takt. Så jag var jättenöjd och gjorde inte om övningen fler gånger.

Hur menar du nu? Det är ju gångartskvaliteten som bedöms på tävling, inga gångartsbyten. Visst ska du visa ökad tölt från galopp i V3, och byta till trav från tölt. Men vill du gå ner i skritt för att byta gångart får du ju gärna göra det. Det ger inga poängavdrag. Sen att det kan vara väldigt praktiskt att kunna göra ett taktrent byte från galopp upp i ökad tölt, ffa när det är flera ekipage på banan, är en annan sak.

Jag får en bra mycket bättre tölt om jag tar tölten från galopp, i synnerhet i början. Dessutom om alla andra på banan går i ökad tölt när jag tar ner min häst i skritt så krävs det bra mycket mer för att få en bra övergång och i T3 är det normalt flera ekipage på banan. Ser domaren trava när det ska vara tölt blir det poängavdrag.

Jag håller med, men som sagt allt har sin tid, jag kan tänka mig att det är direkt olämpligt att träna om hästen har vissa gångartsproblem/tendenser.

Fast om det ska handla om beröm så är inte trav beröm för den här hästen.

Tror du missuppfattade min poäng. Jag menade att man jobbar hästen i tölt -det blir jobbigt för hästen och då bjuder man in till trav och där blir traven som beröm för hästen, eftersom där ställs inte samma krav på samling.

Man "lurar" hästen till att tycka traven är behaglig istället för att det alltid ska vara en kamp och en jobbig gångart för hästen.

Jag håller med, men som sagt allt har sin tid, jag kan tänka mig att det är direkt olämpligt att träna om hästen har vissa gångartsproblem/tendenser.

Det behöver inte alls vara olämpligt. Övergång från tölt till trav är ofta bra för en häst med svag trav. Övergångar tölt-galopp-tölt är lösgörande osv. Dock skulle jag aldrig rida trav-tölt eftersom det resulterar i en spänd tölt utan ryggverksamhet, hästen hinner inte samla sig tillräckligt i den övergången.

Kl
Märklig tråd det här. Några beskriver hur de gör med just sin egen häst för att det ska fungera och får då tillrättavisningar "att så kan man inte göra för alla hästar är olika" av andra som då ger en beskrivning hur de själva rider just sin häst för att det ska fungera.

Så för vissa som skriver är deras häst en individ och för andra som skriver är deras häst en representant för alla hästar och ryttaren som rider denna representant i fråga vet hur alla andra hästar ska ridas.

Dock skulle jag aldrig rida trav-tölt eftersom det resulterar i en spänd tölt utan ryggverksamhet, hästen hinner inte samla sig tillräckligt i den övergången.

Attans också;)
Och jag som just skrivit hur bra övergång Karl gjorde från trav till tölt (men då hade han bra, lyft rygg redan i traven inför övergången).:p
Och tölten blev av bättre kvalitet än de flesta andra gånger - åtminstone orkade han hålla lite längre steg med faktiskt riktigt bra takt.

Lite vidarespinn.
Jag har ju då två fyrgångare med stark trav och jag har åtminstone aldrig sett tendenser till ens grisepass på någon av dem.
Därmed blir de - förstås - lite mer åt det travtaktiga än åt det passtaktiga hållet i tölt. Isa kraftigt travtaktig men henne har jag skrivit en del om och det är inte tölten som jag lägger fokus på med henne.

Jag har känslan av att travtaktighet straffas hårdare än passtaktighet på tävling. Tycker ni att det verkar stämma?
Jag har inte varit på så hemskt många islandshästtävlingar: var och såg SM för nästan tio år sedan när det var i Norrköping (vilket år det nu var), och har sett några lokala tävlingar och för tio år sedan ridit en liten lätt klass på lånad häst. Så min erfarenhet är begränsad.

Eller är det svårare att uppfatta passtaktighet jämfört med travtaktighet?

När jag rider, försöker jag använda både känsla och hörsel för att avgöra takten. Tycker att Karl periodvis blir helt ren fyrtakt, åtminstone de gånger jag förberett honom tillräckligt väl i skritten inför töltfattningen. Attans också att jag slarvar med det ibland:o och då får kvalitet därefter...

Det behöver inte alls vara olämpligt. Övergång från tölt till trav är ofta bra för en häst med svag trav. Övergångar tölt-galopp-tölt är lösgörande osv. Dock skulle jag aldrig rida trav-tölt eftersom det resulterar i en spänd tölt utan ryggverksamhet, hästen hinner inte samla sig tillräckligt i den övergången.

Var skrev jag att det måste vara olämpligt? Du måste missuppfattat mig totalt. Jag skrev att det kunde vara olämpligt med vissa gångartsproblem.

Tror du missuppfattade min poäng. Jag menade att man jobbar hästen i tölt -det blir jobbigt för hästen och då bjuder man in till trav och där blir traven som beröm för hästen, eftersom där ställs inte samma krav på samling.

Man "lurar" hästen till att tycka traven är behaglig istället för att det alltid ska vara en kamp och en jobbig gångart för hästen.

Fast du missförstår hur den här hästen funkar, för henne är tölten den mest naturliga gångarten. Hon kan trava, men att göra det i ren tvåtakt är svårt. Hon vill ju hellre tölta och kan i trav ta ett halvt galoppsprång för att sedan fräsa iväg i ökad tölt. är man med och säger nej så är det inget problem, men den här hästen funkar inte som de du mött.

Jag har känslan av att travtaktighet straffas hårdare än passtaktighet på tävling. Tycker ni att det verkar stämma?
Jag har inte varit på så hemskt många islandshästtävlingar: var och såg SM för nästan tio år sedan när det var i Norrköping (vilket år det nu var), och har sett några lokala tävlingar och för tio år sedan ridit en liten lätt klass på lånad häst. Så min erfarenhet är begränsad.

Eller är det svårare att uppfatta passtaktighet jämfört med travtaktighet?

Oftast brukar passtakt straffas hårdare än travtakt, eftersom det oftast är lättare att se passtakt . Dock tycker jag att det ska vara lika "straffbart" åt båda hållen, för det ena är inte bättre än det andra. :)

Fast du missförstår hur den här hästen funkar, för henne är tölten den mest naturliga gångarten. Hon kan trava, men att göra det i ren tvåtakt är svårt. Hon vill ju hellre tölta och kan i trav ta ett halvt galoppsprång för att sedan fräsa iväg i ökad tölt. är man med och säger nej så är det inget problem, men den här hästen funkar inte som de du mött.

Jag förstår precis vad du menar, . Hon har svårt för att trava rent, har väldigt stark tölt och lätt för tölt?
Och det är just de hästarna som jag brukar utnyttja den starka tölten på för att få fram en bra trav, -på det sättet som jag beskrev tidigare.

Bara en liten prantes: hur vet du vilka typer av hästar som jag har mött?

Alla taktfel straffar sig på samma sätt, och genom poängavdrag. Ingen ger varken mer eller mindre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka