Sv: Töltsättning
jag kan väl inte hjälpa så mkt men ville bara säga att vissa hästar visar inte tölten utanför ridningen.Jorunn töltar aldrig i hagen eller när man longerar.
Hon töltasr bara under ryttare oc har väldigt lätt till tölten idag.
Hennes mamma var likadan sa uppfödaren, tog lång tid att få fram bra tölt men när den väl kom så vart hon världens töltmoppe=)
Dock tänker jag följande mest logiskt.Innan man ska töltsätta vill isf jag att skritt trav och galopp skall sitta säkert.Och de får ta sin tid tar det 1 år så får de göra det.
För har en häst stora taktproblem redan här så kommer de inte bli mindre när man sedan ska blanda in en gångart till.
Jorunn som var klockren 3 gångare innan töltsättningen fick små 4 taktsproblem i galoppen.Det hade förmodligen varit betydligt större problem om jag hade tagit in tölten innan hon var ren i den innan töltsättningen.
Visst kan jag förstå att man vill ha fram tölten fort... det är de den gångart vivill rida.
Men för mig jag kan bara tala om hur jag resonerar och gör, för mig skall en islandshäst ha HÖG ridbarhet,Den skall inte bara ha 10a isin tölt utan ha lika bra grundgångarter som en vanlig ponny isamma storlek.
Visst har vi lite mer problem att lösa länmgs vägen med taktproblem MEN allting går. Öven den mest markbundna, islandshäst som inte kan trava ellergaloppera rent utan bara passar går att få till fin idressyren.,
Jag vill påstå att vi är dressyrmänniskor,, skillnaden är att vanlig dressyr bara visar upp trav, skritt, galop vi visar upp 2 gångarter till.Men gångartsridning= dressyr!!=)
Men de flesta ser framför sig en rytare i frack och hatt på en gigantiskt hbl när man säger dressyr..Jag ser både ock=)
Islandshästdressyr håller jag på med ute på tävlingsbanan och "vanlig" hemma.
Min häst kan lätt bli något 4 taktig i galoppen om man inte rider henne i varje steg, aldrig att jag tänker ja men om jag ökar galoppen så blir den klockrent ren och så tar jag den genvägen ute på tävlingar..Det säkra kortet så att säga..
Nej jag väljer den långa och jobba vägen oc joibbar jobbar tränar tränar på att kunna galopper,bärigt och rund fin 3 takt oavsätt hastighet.
Att kunna gå fram att nästan stå still till att öka upp till ökad galopp där hästen tar i med bak och lufter upp sig i uppförsbacke..Mmmmmm underbar känsla=)
Jag gillar inte att vissa trycker ner rasen och säöger att den bar aduger till att harva runt ute på ovalnanan i tölt.
Rasen kan och ÄR så mkt mer än så och det börjar komma allt mer som insett detta och använder rasen till lite allt möjligt..Hopp dressyr fälttävlian,distans och tölttävlingar så klart=)
En bättre allroundras hittar man nog inte=)=)