Töltsättning

Sv: Töltsättning

Har man hästen för att ha roligt och utvecklas själv och man vill testa så är det väl upp till var och en att bestämma. Jag kan inte se poängen att lämna bort hästen om man vill försöka själv, visst det kan gå snett men har man bra kunnig hjälp och man har grundläggande kunskaper så finns det god chans att det fungerar, och tänk vad man lärt sig på vägen. Man kommer aldrig att lära sig att töltsätta en häst utan att göra det.

Men någonstans måste alla börja. Alla som töltsätter hästar har någon gång gjort det första gången. Nej alla blir kanske inte perfekta första gången, men med ditt resonemang skulle det aldrig fyllas på med nya ryttare när folk slutar rida av ex åldersskäl.
:bow::bow:

Tina_sj: jag har med ett sto med stark trav och som aldrig tagit ett töltsteg i hela sitt liv. Om jag skulle få för mig att töltsätta henne så skulle jag troligtvis göra det från skritten. Försöka driva fram det från samlad skritt. Som det känns just nu tror jag dock inte att jag kommer göra mig det besväret, utan njuta av min finfina dressyrponny med tre andra bra gångarter.

Ja, nån gång är den första för alla, Men det jag menade är att man själv måste kunna tölta (på en vuxen häst) innan man kan töltsätta en yngre. Har man aldrig töltat förr kan man inte töltsätta. Var det jag menade med att lära tillsammans inte funkar i praktiken. Du själv måste kunna det du försöker lära ut!

Var framgår det att Kryddelydd inte kan tölta en häst som kan tölt? Den biten har jag missat totalt. Jag uppfattade det som h*n är ganska grön men har god koll på vad tölt är.

Var framgår det att Kryddelydd inte kan tölta en häst som kan tölt? Den biten har jag missat totalt. Jag uppfattade det som h*n är ganska grön men har god koll på vad tölt är.

Tack:)

Jag är relativt sett novis på islandshästar. Har haft egen häst sedan jag var fem år gammal vilket är 34 år sedan vid det här laget. Har ridit andras islandshästar av och till de senaste tio-tolv åren. En av dem, en äldre femgångare som var väldigt lateral, red jag regelbundet under ett års tid för jag tyckte inte det räckte med två egna ridbara hästar...

Som jag också har skrivit, har jag plockat fram tölt på en vbl-travare (stark femgångare i och för sig) samt jag har ridit lätt tävling på kompisens islänning för tio år sedan och då åtminstone tagit mig till B-final.

Jag erkänner att jag blir ganska provocerad av att saraandersson inte vet vad jag kan och därför tar för givet att jag inte kan....:grin:

Men nu tycker jag att ni får ge er. Saraandersson har för det första påpekat att det inte är riktat till dig kryddelydd utan hennes personliga åsikt är att kan man inte tölta bör man inte lära någon annan tölta, och där med funkar inte "lära tillsammans".
Kan man tölta en ridhäst så vet man vad tölt är och kan därifrån utgå vad det är man vill hitta i unghästen.

Och nej Lobelia de framgår inte någonstans att kryddelydd inte kan tölta en vanlig häst - men saraandersson har ju även påpekat att det inte var henne hon riktade de till utan hon ansåg bara att "lära tillsammans" inte funkar om den som ska töltsätta inte kan tölta själv.
Och jag gissar att det saraandersson hade i åtanke då var att om man inte vet vad tölt är, då kan man inte lära sig tölta på en otöltande häst. Det säger ju sig självt att alla har en första gång som "töltsättare", precis som man har en första gång med allt annat man gör. Tex. är det mycket svårare för någon som aldrig provat att rida piaff att lära en häst som har svårt för samling piaff, när man själv inte vet hur de ska vara. Och de samma gäller ju allt, du sätter ju inte upp en grön nybörjare på en unghäst och hoppas dom lär varandra styra, passläggning för första gången på en yngre häst tillsammans med en ryttare som aldrig lagt pass blir också mycket svårt men om ryttaren har provat att lägga en äldre häst innan och iaf har ett hum om vad pass är och vet hur de "bör" gå till då blir de mycket lättare.

När man skriver på forum så glöms det bort en hel del meningar som man om man pratat hade lagt in, när man är vuxen så får man faktiskt tänka innan man häver ur sig massa saker, och att bli provocerad trots att en människa sagt, "det är inte riktat till dig eftersom jag inte vet vad du kan" och man inte kan släppa att ni missförstod varandra är väldigt tråkigt betende på ett forum, där saker ofta skrivs snabbt. Och det finns ingen som helst anledning för dig att upplysa om vad du kan, när hon klart och tydligen sagt det är inget personligt mot dig.
Ni pratar ju (om jag förstått er båda rätt) om rätt olika saker, du om en vanlig ryttare som töltsätter och hon om en ryttare utan tölterfarenhet töltsätter.

Så nu försöker vi hjälpa varandra istället och hålla god ton, blir så mycket trevligare att läsa innehållet i forumet om man bara tänker efter lite innan man skriver. Och dessutom hjälper de trådskaparen betydligt mer.

//Petronella

Men nu tycker jag att ni får ge er. Saraandersson har för det första påpekat att det inte är riktat till dig kryddelydd utan hennes personliga åsikt är att kan man inte tölta bör man inte lära någon annan tölta, och där med funkar inte "lära tillsammans".
Kan man tölta en ridhäst så vet man vad tölt är och kan därifrån utgå vad det är man vill hitta i unghästen.

Och nej Lobelia de framgår inte någonstans att kryddelydd inte kan tölta en vanlig häst - men saraandersson har ju även påpekat att det inte var henne hon riktade de till utan hon ansåg bara att "lära tillsammans" inte funkar om den som ska töltsätta inte kan tölta själv.
Och jag gissar att det saraandersson hade i åtanke då var att om man inte vet vad tölt är, då kan man inte lära sig tölta på en otöltande häst. Det säger ju sig självt att alla har en första gång som "töltsättare", precis som man har en första gång med allt annat man gör. Tex. är det mycket svårare för någon som aldrig provat att rida piaff att lära en häst som har svårt för samling piaff, när man själv inte vet hur de ska vara. Och de samma gäller ju allt, du sätter ju inte upp en grön nybörjare på en unghäst och hoppas dom lär varandra styra, passläggning för första gången på en yngre häst tillsammans med en ryttare som aldrig lagt pass blir också mycket svårt men om ryttaren har provat att lägga en äldre häst innan och iaf har ett hum om vad pass är och vet hur de "bör" gå till då blir de mycket lättare.

När man skriver på forum så glöms det bort en hel del meningar som man om man pratat hade lagt in, när man är vuxen så får man faktiskt tänka innan man häver ur sig massa saker, och att bli provocerad trots att en människa sagt, "det är inte riktat till dig eftersom jag inte vet vad du kan" och man inte kan släppa att ni missförstod varandra är väldigt tråkigt betende på ett forum, där saker ofta skrivs snabbt. Och det finns ingen som helst anledning för dig att upplysa om vad du kan, när hon klart och tydligen sagt det är inget personligt mot dig.
Ni pratar ju (om jag förstått er båda rätt) om rätt olika saker, du om en vanlig ryttare som töltsätter och hon om en ryttare utan tölterfarenhet töltsätter.

Så nu försöker vi hjälpa varandra istället och hålla god ton, blir så mycket trevligare att läsa innehållet i forumet om man bara tänker efter lite innan man skriver. Och dessutom hjälper de trådskaparen betydligt mer.

//Petronella

Tack, äntligen någon som förstår vad jag menar! :bow::idea:

Vart framgår det att jag påpekat att h*n inte kan tölta?
Som jag skrivit tidigare var det inget personligt emot Kyddelydd, men som verkar ha tagit det så..
Utan jag skrev mer generellt att man inte kan töltsätta en häst om man själv inte har erfarenhet av töltridning sen innan. -Därför fungerar inte "lära tillsammans" i praktiken som Kyddelydd skrev i tidigare inlägg.

Om du inte riktar dig till någon speciell så kan man skriva "KL" eller "knapplån" för att undvika missförstånd.

Personligen anser jag att det visst går att utbilda ryttare och hästar parallellt. Tölt är kanske inte det mest optimala snarare tvärt om (tillsammans med många dressyrrörelser såsom piaff passage piruetter m.fl.) men är man en hyfsat kunnig ryttare och vill ofta ha en häst att utvecklas med och alla har inte råd att även skaffa sig en läromästare som "kan allt". Vill man att det ska gå snabbt, smärtfritt och utan problem är det givetvis bäst att överlämna jobbet till en expert och likaså om man kortsiktigt vill ha bästa möjliga resultat. Givetvis behöver man kompetent handledning och bra instruktioner.

Om du inte riktar dig till någon speciell så kan man skriva "KL" eller "knapplån" för att undvika missförstånd.

Personligen anser jag att det visst går att utbilda ryttare och hästar parallellt. Tölt är kanske inte det mest optimala snarare tvärt om (tillsammans med många dressyrrörelser såsom piaff passage piruetter m.fl.) .

:rofl::rofl::rofl:

Jag ger mig på det omöjliga i alla sammanhang. Började lära mig galoppombyten på min vbl-travare som verkligen inte kunde rörelsen (det tog tid men blev bra), håller på att lära mig piaff tillsammans med min kbl-travare som jag köpte från trav...:rofl:

Gör som du gör nu och lämna traven åt sidan helt och hållet samt galoppera mycket. Så gör jag med min som bara travar i hagen men numera ( jag har fuskat och lämnat iväg henne på träning ) så töltar hon kortare sträckor men är gärna travtaktig och slår upp i trav när hon tappar kontrollen på sina ben. Jag försöker att undvika att trava henne för TRAVA det kan hon så pass bra att matte åker runt som en liten snorloska på ryggen....

. Jag försöker att undvika att trava henne för TRAVA det kan hon så pass bra att matte åker runt som en liten snorloska på ryggen....

Jag gör tvärt om.
Trava kan både Karl och Isa så det är deras avslappningsgångart. De får "vila" genom att trava en del.
I traven fokuserar jag på att det ska vara jag som väljer tempot, vilket kan vara nog mycket utmaning.

Tölten för mina sötnosar är lite jobbigt och därför blir det korta sektioner och jag försöker hålla hårt på att ryggen måste upp, framförallt i töltfattningen. Att jag tappar rygg lite efter en stund accepterar jag för att låta hästarna hålla på lite längre sträckor (ca 200meter för att uppskatta sträckan).
Går sedan ner till trav eller till skritt, avslappning och vila en stund, tölt igen.

Varför koncentrera sig på en gångart som om har lätt för? Skritt är våran avslappningsgångart för då har du samma rörelsemönster som du har i tölten och i galoppen så stärker dom bakdelen vilket gör att dom orkar tölta längre och längre.

Travar du så stärker du fler sorts muskulatur. När min slår upp i trav så blir det en trav där hon verkligen får anstränga sig och märka att det är enklare att tölta.

Men det är dina hästar ;-) Jag gör iallafall så här med min för trava kan hon exceptionellt bra redan så den behöver vi inte jobba med utan nu vill jag stärka dom musklerna som hon behöver för att tölta mycket pga att det är den gångarten jag vill befästa hos henne just nu.

Varför koncentrera sig på en gångart som om har lätt för? Skritt är våran avslappningsgångart för då har du samma rörelsemönster som du har i tölten och i galoppen så stärker dom bakdelen vilket gör att dom orkar tölta längre och längre.

För att jag tror att det är bra för hästen att jobba alla gångarter och jag ser faktiskt ingen motsättning mellan trav och tölt - om man är noggrann med sitshjälperna när man vill ha det ena eller det andra.
Och att "koncentrera sig" är lite för mycket sagt. Traven är som sagt en vilogångart för både Karl och Isa och därför låter jag dem springa trav.
Självklart rider jag galopp också, och jobbar med att få formen som jag vill ha den, än så länge är det remontform men på sikt ska den bli högre och luftigare.

Jag tycker att bästa bakdelsträningen i galoppen är fattningen, inte att rida på i galopp längre sträckor. Därför ligger fokus mycket på fattningen för mig.
Jag jobbar med att få till vettiga fattningar ur skritt, men Karl är så ung än att han inte riktigt fixar det.

... jag har inte dumförklarat dig, försöker bara säga att det är en skillnad på att rida islandshäst och storhäst, och det är inte "bara" att lära en häst att tölta. Eller visst kan de flesta säkert töltsätta sina hästar själva, men sen är ju kvaliten, takten, form osv. en annan fråga.
Att lära en häst tölta med sänkt rygg och med någorlunda ok takt är inte jätte svårt, men att få en hållbar och tölt med bärighet är en annan femma.

Fortfarande är det inget personligt emot dig för jag vet inte hur du rider som sagt, det jag har reagerat på är att du verkar ta det så "lätt" på tölt och töltsättning.
Och att lära tillsammans är inget som jag skulle rekommendera någon annan att göra. För att lära en häst tölta måste man själv kunna tölta, -innan man lär någon annan. Man kan inte lära sig tölta samtidigt som hästen, det blir ohållbart.

:bow::bow: Nog är det bra att man har tölten själv i kroppen innan. Ridit andra hästar i tölt. Känt skillnader på bra å sämre tölt. Hör skillnaderna, ser och känner skillnaderna. Annars blir det bara onödigt svårt för en själv och en häst om båda är gröna. och det tar några år innan man får in det i kroppen så man blir så pass bra på att rida olika islandshästar, med olika problem. Och sen finns det många bra tränare att ta hjälp av oxå.

Senast ändrad:

Jag tycker att du verkar tänka helt rätt. Se till att kunna aktivera bakdelen utan att hästen stressar upp sig. Det sista du vill ha är en, allt för vanlig, felaktig 4-gångstältsättning. Dvs knäckt överlinje, högt huvud och stressad häst. Se till att kunna jobba övergångar i den samlade skritten, öka intensiteten, hitta lateralen, gå sen in i tex öppna och läng sen framåt nedåt. Se till att få till det utan att hon faller på bogarna och dimper ner i trav. Var noga att hålla henne aktiv med ytterhjälperna. Massor med beröm, positiv förstärkning! Böjningen och att du länger henne kommer få henne att slappna av, avslappningen bör få henne att vilja göra det igen. :)

Jobba i superkorta intervaller och var riktigt noga med säteshjälperna! :)

Träna grundhjälper så hon är klockren i dom så blir det hela mycket lättare.

Variera gärna med samma jobb i tömkörning, då ser du också tydligt var hennes eventuella brister ligger.

Hur mycket är hon riden?

Ang. att göra jobbet själv eller inte så tror jag att pga av ägarnas höga förväntningar så pressas många 4 gångare till en för snabb töltsättning då de skickas till tränare.
Har sett många 4-gångare som kommer hem som stresspaket, töltar kanske, men inte korrekt.
TS har bl.a tillgång till att träna för Hinni och jag skulle tro att han har kunskapen till att hjälpa TS och hennes häst att hitta tölten utan den stress som kan faktiskt kan bli om man lämnar bort hästen.

Så länge man låter det ta tid och är mjuk och lyhörd i sin ridning, har tillgång till hjälp i form av en bra tränare, så brukar det funka att göra jobbet själv.

Håller med om att det är ju bra att ha tölt i kroppen innan så man vet vad man ska träna fram, men det har ju TS, skulle jag tro, så jag tycker det är ett ypperligt tillfälle att få utvecklas som ryttare tillsammans med hästen. :)

jag kan väl inte hjälpa så mkt men ville bara säga att vissa hästar visar inte tölten utanför ridningen.Jorunn töltar aldrig i hagen eller när man longerar.
Hon töltasr bara under ryttare oc har väldigt lätt till tölten idag.
Hennes mamma var likadan sa uppfödaren, tog lång tid att få fram bra tölt men när den väl kom så vart hon världens töltmoppe=)

Dock tänker jag följande mest logiskt.Innan man ska töltsätta vill isf jag att skritt trav och galopp skall sitta säkert.Och de får ta sin tid tar det 1 år så får de göra det.
För har en häst stora taktproblem redan här så kommer de inte bli mindre när man sedan ska blanda in en gångart till.
Jorunn som var klockren 3 gångare innan töltsättningen fick små 4 taktsproblem i galoppen.Det hade förmodligen varit betydligt större problem om jag hade tagit in tölten innan hon var ren i den innan töltsättningen.

Visst kan jag förstå att man vill ha fram tölten fort... det är de den gångart vivill rida.
Men för mig jag kan bara tala om hur jag resonerar och gör, för mig skall en islandshäst ha HÖG ridbarhet,Den skall inte bara ha 10a isin tölt utan ha lika bra grundgångarter som en vanlig ponny isamma storlek.
Visst har vi lite mer problem att lösa länmgs vägen med taktproblem MEN allting går. Öven den mest markbundna, islandshäst som inte kan trava ellergaloppera rent utan bara passar går att få till fin idressyren.,

Jag vill påstå att vi är dressyrmänniskor,, skillnaden är att vanlig dressyr bara visar upp trav, skritt, galop vi visar upp 2 gångarter till.Men gångartsridning= dressyr!!=)
Men de flesta ser framför sig en rytare i frack och hatt på en gigantiskt hbl när man säger dressyr..Jag ser både ock=)
Islandshästdressyr håller jag på med ute på tävlingsbanan och "vanlig" hemma.

Min häst kan lätt bli något 4 taktig i galoppen om man inte rider henne i varje steg, aldrig att jag tänker ja men om jag ökar galoppen så blir den klockrent ren och så tar jag den genvägen ute på tävlingar..Det säkra kortet så att säga..
Nej jag väljer den långa och jobba vägen oc joibbar jobbar tränar tränar på att kunna galopper,bärigt och rund fin 3 takt oavsätt hastighet.
Att kunna gå fram att nästan stå still till att öka upp till ökad galopp där hästen tar i med bak och lufter upp sig i uppförsbacke..Mmmmmm underbar känsla=)

Jag gillar inte att vissa trycker ner rasen och säöger att den bar aduger till att harva runt ute på ovalnanan i tölt.
Rasen kan och ÄR så mkt mer än så och det börjar komma allt mer som insett detta och använder rasen till lite allt möjligt..Hopp dressyr fälttävlian,distans och tölttävlingar så klart=)
En bättre allroundras hittar man nog inte=)=):love::love::love:

Ja, nån gång är den första för alla, Men det jag menade är att man själv måste kunna tölta (på en vuxen häst) innan man kan töltsätta en yngre. Har man aldrig töltat förr kan man inte töltsätta. Var det jag menade med att lära tillsammans inte funkar i praktiken. Du själv måste kunna det du försöker lära ut!

Kan inte annat än att hålla med.. första gången man skall ge sig in atttöltsätta ska man ha hjälp av en mer kunnig människa så man inte gör fel.=)
Till slut behöver man inte denna kunniga person vid sin sida=)
Men det skulle va som om jag skulle töltsätta.. bara för jag kantölta på en vuxen häst...Lovar att det då skulle bli pannkaka=)

Visst har vi lite mer problem att lösa länmgs vägen med taktproblem MEN allting går. Öven den mest markbundna, islandshäst som inte kan trava ellergaloppera rent utan bara passar går att få till fin idressyren.

Hur många islandshästar som passar på denna beskrivningen har du fått att gå fint i dressyr, eftersom du hävdar att det går? Eller har du andra exempel? Jorunn känner vi alla till, men hon hade inte problem i denna riktningen så det måste finnas andra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka