Töltsättning

Sv: Töltsättning

Hästen kan lära sig det och genom att lära hästen att aldrig göra den övergången så minskar man risken för att den kastar sig i trav alt. blandar gångarter.

Hästar kastar sig oftast i trav om den blir för travtaktig och/eller inte orkar tölta (oftast beror det på att hästen är för lång och på framdelen) .. Har hästen lärt sig att kasta sig i trav är det för att ryttaren inte "hänger med" och inte hinner känna innan det händer. Har man en bärig tölt och sen ber hästen att ta trav kommer den inte lära sig att kasta sig i trav ...

Fast Saga skiter i om tölt är jobbigt, hellre det än trav och ska hon trava i ren takt så kräver det för mycket av henne för att det ska bli beröm. Fröken är ett Sto med stort S och många egna åsikter utan att (numera) vara det minsta ouppfostrad. Men det är ingen lätt häst vi pratar om. Hon är dessutom välarbetad i tölt, går i ren takt, i form i alla tempon så det är inte problemet.H
Vi jobbar på traven på andra sätt och det går sakta framåt, men inte på det sätt du förespråkar.

Hur jobbar ni med traven?

Hästar kastar sig oftast i trav om den blir för travtaktig och/eller inte orkar tölta (oftast beror det på att hästen är för lång och på framdelen) .. Har hästen lärt sig att kasta sig i trav är det för att ryttaren inte "hänger med" och inte hinner känna innan det händer. Har man en bärig tölt och sen ber hästen att ta trav kommer den inte lära sig att kasta sig i trav ...

Men alltså...
Hästen i fråga har inte lärt sig att kasta sig i trav.
Tränaren anser att det just nu inte är lämpligt att be hästen om trav när den töltar därför att det kan finnas risk att tölten blir obalanserad och hästen slänger sig i ner i trav.

Jag ser inget som helst konstigt med att vänta med att träna övergångar från tölt till trav om hästen behöver det för att utvecklas stabilt. Och varför riskera att en bra tölt blir sämre...

En lyhörd tränare ändrar definitivt träningsmoments ordning och anpassar det efter hästens temperament och fysiska förutsättningar om hästens utveckling blir bättre av det.

Min häst gör ju inte heller detta, och jag tror ju att detta har bla mycket annat med det här rådet att göra.

Hur jobbar ni med traven?

I dagsläget jobbar från skritt när hon är väl uppvärmd och vid gott mod. Samlar ihop ordentligt, sen trav. När traven tickar på med bra takt och fina bakben - massa beröm och ofta skritt på lång tygel då det är det beröm som biter bäst på henne.
Andra gånger ligger vid bredvid/bakom hennes stora idol, en taktsäker häst i traven och låter henne trava på. Hon gör gärna som den här hästen och då gör hon det med glädje.

Ungefär så.

I dagsläget jobbar från skritt när hon är väl uppvärmd och vid gott mod. Samlar ihop ordentligt, sen trav. När traven tickar på med bra takt och fina bakben - massa beröm och ofta skritt på lång tygel då det är det beröm som biter bäst på henne.
Andra gånger ligger vid bredvid/bakom hennes stora idol, en taktsäker häst i traven och låter henne trava på. Hon gör gärna som den här hästen och då gör hon det med glädje.

Ungefär så.

Jag hade tidigare en häst med taktproblem och spänningar. När jag samlade henne för mycket i skritten, kunde hon inte ta trav utan det blev alltid tölt.
Jag red också tidigare en femgångare som hade svårt för traven. Hans trav fick jag ordning på genom att rida honom lång och låg i skritt, behålla mycket låg form, undvika drivning/samling och låta honom "glida över" i trav.

Visst är det härligt att man kan lösa samma problem/svårighet på så olika sätt!

Visst är det det som är det roliga! Jag blev riktigt chockad häromdagen; Efter en galopp tog jag ner och försökte (hrm) få en distinkt nertagning till skritt. Snorri älgade på i trav istället, varpå jag sitter till rejält och förhåller- då minsann började han ticka på i en riktigt trevlig tölt med framåtgrip och helt ok form.
När vi börjar tölta från en fin, samlad skritt tar det lång tid innan han länger överlinjen och slutar rolla. Helt tvärtemot vad jag varit med om tidigare!

Var det inte kryddelydds Karl som också hade töltat så fint från trav? :)

Var det inte kryddelydds Karl som också hade töltat så fint från trav? :)

Jo, så blev det. Jag lyckades väl extra bra med halvhalten, misstänker jag, och han hade drivet framåt och orkade hålla ordning på benen.
Jag tränar inte särskilt mycket på att få upp hastigheten i tölten med Karl än, eftersom jag tycker att han inte är så mycket riden. En femårig kille som började ridas i slutet av april -11 och som sedan dess fått ett par viloperioder om 1-2 månader.'
Visar ingen tölt i hagen utan föredrar trav.
Så det räcker så bra med att jobba i lugnt tempo och glädjas när det blir något som ger lite extra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka