Töltsättning

Sv: Töltsättning

Bara en liten prantes: hur vet du vilka typer av hästar som jag har mött?

Enkelt: Bara det att du tror att den här hästen nånsin skulle kunna uppleva trav som beröm. Trav är mer en förolämpning om du frågar henne, så därför kan jag dra slutsatsen att den här typen av häst är inget du stött på för då skulle du inte hävda att tölten är rätta vägen för just den här typen av häst att få en bra trav.

Senast ändrad:

Alla taktfel straffar sig på samma sätt, och genom poängavdrag. Ingen ger varken mer eller mindre.

Så bra, då är det ju som det ska vara. Och min upplevelse är antagligen helt lokal (alltså upplevelsen att travtaktighet verkar straffas hårdare än passtaktighet).
Antagligen är min upplevelse fel - eftersom Saraanderson uppfattar det motsatta:laugh:

Man kan förstås alltid fundera på om det alltid döms som det "ska" dömas eller om vissa domare har lättare att uppfatta vissa fel och andra har bättre blick för annat. Borde kunna vara så pga att vi är mänskliga.

Jag säger inget om att det är omöjligt för domarna att uppfatta varje ögonblick av varje ekipage, eftersom det ju ofta är fler än ett ekipage på banan samtidigt och då måste domarnas uppmärksamhet flyttas. Vilket innebär att det inbyggt i tävlingen finns ett mått av tur och otur.
Och då menar jag att om man har tur, ser domarna ingen miss utan hinner bara uppfatta det som är bra.
Om man har otur, hinner domarna se alla missarna och missar dessvärre det som var bra...

Enkelt: Bara det att du tror att den här hästen nånsin skulle kunna uppleva trav som beröm. Trav är mer en förolämpning om du frågar henne, så därför kan jag dra slutsatsen att den här typen av häst är inget du stött på för då skulle du inte hävda att tölten är rätta vägen för just den här typen av häst att få en bra trav.

Kör på som du gör, du har ju dessutom kompetent hjälp av en tränare och känner din häst bäst. Det verkar bakvänt att belöna en häst med det den ogillar, har ingen direkt potential till att fungera i mina ögon. Om du är snäll och äter upp godiset så får du spenat som belöning typ.

Du har fortfarande missat hela konceptet och poängen med den här övningen. Övningen går ut på att "lura" hästen till att tycka att traven inte är lika jobbig.
Hästen ska alltså tölta och verkligen jobba (inte "glida" runt) och hästen ska bli trött av tölt arbetet, när man sen ber den trava så ska traven bli som "beröm" för hästen. Så man gör traven trevligare för hästen, som annars tycker det är svårt och jobbigt . Sen om hästen är väl arbetad i tölt kommer man få bärigheten i traven gratis. Sen i början räcker det med ex en halv långsida i trav, eftersom poängen är att göra traven till en behagligare gångart för hästen.

Kan tillägga att min förra häst hade svårt att hitta traven under ryttare i början. Använde mig av den här övningen ganska mycket och resulterade i en lätt travad häst som även kunde trava med andra lite mindre erfarna också.

Har även använt den här övningen mycket generellt på alla hästar med svagare trav

Ditt koncept fungerar säkert bra så länge hästen inte har något större emot och trava, men om den direkt ogillar trav så kan du aldrig få trav till en belöning, men du kanske anser dig förstå dig bättre på Gimlans häst (som du aldrig sett) än Gimlan och hennes tränare?

Ditt koncept fungerar säkert bra så länge hästen inte har något större emot och trava, men om den direkt ogillar trav så kan du aldrig få trav till en belöning, men du kanske anser dig förstå dig bättre på Gimlans häst (som du aldrig sett) än Gimlan och hennes tränare?

Övningen är fortfarande just speciellt för de hästar som inte vill trava!! Beröm kanske var fel ord att använda, men det hela går ut på att hästen ska trava bättre och bli mer positiv till gångarten.

Jag har aldrig skrivit att jag förstår mig på hennes häst bättre. Hon skrev att hon blev avrådd att rida övergången tölt-trav för att hästen då kan lära sig att kasta sig i trav. Eftersom jag gör precis tvärt emot så skrev jag den här övningen som jag brukar göra för att få till en bättre trav. En naturtöltare som har svårt för trav kommer inte plötsligt börja kasta sig i trav...
Så den här övningen som jag skrivit är till för just den typ av häst som Gimlan beskrivit. Skulle inte använda den på ex en häst med stark trav och svag tölt.

Jo vi har hört dig, men varför insistera på att denna övningen är bra för en häst du aldrig sett? Och tvärt emot vad tränare och ägare tror, om du sett hästen så hade jag kunnat förstå men......

Jo vi har hört dig, men varför insistera på att denna övningen är bra för en häst du aldrig sett? Och tvärt emot vad tränare och ägare tror, om du sett hästen så hade jag kunnat förstå men......

Insistera och insistera.. Tycker det kan vara värt att prova och tycker att det låter lite konstigt det tränaren har sagt: (att hästen lär sig att kasta sig i trav). Fast sen vet inte jag hur mycket ryttarkänsla Gimlan har och varför tränaren sa så. Hästen kastar sig oftast i trav om den ex är väldigt travtaktig.

Vet exakt vilken typ av träning du menar och kan inte mer än att hålla med om att övningen är kanon för hästar med svag och dålig eller som har en ren ovilja till trav.

Och jag kan bara hålla med.

Samma händer med Snorri, fast tvärtom :p
Han är inte speciellt vänligt inställd till tölten, men när traven blir rejält jobbig (typ, spring inte ifrån mig, samla dig, ställ höger, flytta sidvärts, jobba på...) så går han plötsligt över i tölt istället för att "rymma" från jobbet. Jag gillar inte den övergången dock, så jag brukar ta ner i skritt då och jobba lite tölt ett tag istället för att få nåt nytt att tänka på. Eller galoppa lite.

De tar ju gärna the easy way out, och då får man ju stänga vissa dörrar genom att göra dessa vägar jobbiga, och öppna andra dörrar genom att göra dessa vägar enkla.

Förstår precis vilken övning du är ute efter och det brukar funka kanon. Speciellt när det gäller ätt ändra hästars inställning till trav. Eyjolfur använder sig ofta av det konceptet i sin undervisning och jag brukar väldigt ofta göra det. Kan ofta hjälpa hästar att bli mer arbetsbara i traven i förlängningen. Det handlar ju om att hjälpa hästen att förstå att trav är ok. :laugh:

Precis! jag tycker mycket om den övningen (därför jag "tjatat" om den här...) , har funkat på alla hästar som jag ridit hittills (som haft svårt för trav). :)

Jag har inte på något sätt protesterat mot övningen utan mot att man insisterar att man bör testa den på en viss häst även då tränare och ägare anser det vara fel. Rätt eller fel så måste alla få gå sin egen väg och göra sina egna misstag och segrar och välja vem man vill lita på. Ska man göra allt som andra säger är bra så blir det mycket förvirrat.

Precis! jag tycker mycket om den övningen (därför jag "tjatat" om den här...) , har funkat på alla hästar som jag ridit hittills (som haft svårt för trav). :)

Jo men även den bästa kan misslyckas, o det har skett. Vad som gäller för diskuterad häst är bättre att överlåta till de som träffat häst och ryttare, och även känner dom.

Du har fortfarande missat hela konceptet och poängen med den här övningen. Övningen går ut på att "lura" hästen till att tycka att traven inte är lika jobbig.
Hästen ska alltså tölta och verkligen jobba (inte "glida" runt) och hästen ska bli trött av tölt arbetet, när man sen ber den trava så ska traven bli som "beröm" för hästen. Så man gör traven trevligare för hästen, som annars tycker det är svårt och jobbigt . Sen om hästen är väl arbetad i tölt kommer man få bärigheten i traven gratis. Sen i början räcker det med ex en halv långsida i trav, eftersom poängen är att göra traven till en behagligare gångart för hästen.

Fast Saga skiter i om tölt är jobbigt, hellre det än trav och ska hon trava i ren takt så kräver det för mycket av henne för att det ska bli beröm. Fröken är ett Sto med stort S och många egna åsikter utan att (numera) vara det minsta ouppfostrad. Men det är ingen lätt häst vi pratar om. Hon är dessutom välarbetad i tölt, går i ren takt, i form i alla tempon så det är inte problemet.H
Vi jobbar på traven på andra sätt och det går sakta framåt, men inte på det sätt du förespråkar.

Insistera och insistera.. Tycker det kan vara värt att prova och tycker att det låter lite konstigt det tränaren har sagt: (att hästen lär sig att kasta sig i trav). Fast sen vet inte jag hur mycket ryttarkänsla Gimlan har och varför tränaren sa så. Hästen kastar sig oftast i trav om den ex är väldigt travtaktig.

Hästen kan lära sig det och genom att lära hästen att aldrig göra den övergången så minskar man risken för att den kastar sig i trav alt. blandar gångarter.

Hästen kan lära sig det och genom att lära hästen att aldrig göra den övergången så minskar man risken för att den kastar sig i trav alt. blandar gångarter.

Jag kan se vitsen med att undvika olika övergångar och övningar i olika steg av hästars utbildning.
Men jag tycker personligen att målsättningen med ridningen bör vara att på sikt behärska alla övergångar och att få hästen att lyssna så bra att man inte behöver "fuska". Och lära sig själv som ryttare att märka signalerna i tid för att hinna fånga upp hästen innan den "kastar sig" in i den ena eller andra gångarten.

Min lille Karl blir bara bättre och bättre. Trevlig liten gosse men inte har jag full koll på varken det ena eller det andra. Dock är vi oftast överens om hur det ska gå till.
När jag var ute och red honom i söndags, ville han springa fort på hemvägen och helst rusa in i galopp.. Jag blev lite sur och vi hade en diskussion om läget. Jag vann, vilket var glädjande. Såg till att ha honom koncentrerad på mig genom att arbeta med övergångarna mellan skritt och trav: i form skulle det vara åt båda håll, inget litet lyftande av huvud vid nedtagning så att nedtagningen blir tölt-taktig... och tänk så trevligt det blev. Visst går han i remont-form än, men han är ju som sagt född -07 så jag tycker det är rätt läge än så länge. Han är stabil och fin i grundgångarterna och blir stabilare i tölten också, men han är verkligen inte tillräckligt tränad för att börja lyfta upp formen.
Var sak har sin tid...
däremot är lille Karl så fantastisk (ja jag skryter med min häst men jag tycker verkligen att han är jättebra) att det går att göra övergångar lite mellan vilka gångarter som helst.
Han är inte stark nog att kunna gå från galopp till skritt, vilket jag tycker är självklart, och galopp till tölt kan jag inte göra på något kontrollerat sätt än, men han kan ta galopp från skritt, trav eller tölt och han kan ta trav från skritt, galopp eller tölt (och om det är från tölt så är det jag som bestämmer det; inte han).
Godingen har blivit tillräckligt stadig i tölt för att inte tappa tölten till trav längre. Han är lyhörd för halvhalter, vilket förstås hjälper i det sammanhanget.

Kvalitetsmässigt så är väl tölten sådär; kan bli travtaktig och är ännu inte så vidare snabb, men den går att jobba med. Traven och galoppen har mycket bra takt, och han går i remontform. På sikt ska han förstås jobbas till en högre form men det behövs ju en hel del styrketräning först.
'Traven är så fantastiskt taktsäker att han klarar av både öppna och skänkelvikning utan att tappa takten!

Jag är en skrytmoster men Karl är bra.:love:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka