Sv: Töltsättning
Hästen kan lära sig det och genom att lära hästen att aldrig göra den övergången så minskar man risken för att den kastar sig i trav alt. blandar gångarter.
Jag kan se vitsen med att undvika olika övergångar och övningar i olika steg av hästars utbildning.
Men jag tycker personligen att målsättningen med ridningen bör vara att på sikt behärska alla övergångar och att få hästen att lyssna så bra att man inte behöver "fuska". Och lära sig själv som ryttare att märka signalerna i tid för att hinna fånga upp hästen innan den "kastar sig" in i den ena eller andra gångarten.
Min lille Karl blir bara bättre och bättre. Trevlig liten gosse men inte har jag full koll på varken det ena eller det andra. Dock är vi oftast överens om hur det ska gå till.
När jag var ute och red honom i söndags, ville han springa fort på hemvägen och helst rusa in i galopp.. Jag blev lite sur och vi hade en diskussion om läget. Jag vann, vilket var glädjande. Såg till att ha honom koncentrerad på mig genom att arbeta med övergångarna mellan skritt och trav: i form skulle det vara åt båda håll, inget litet lyftande av huvud vid nedtagning så att nedtagningen blir tölt-taktig... och tänk så trevligt det blev. Visst går han i remont-form än, men han är ju som sagt född -07 så jag tycker det är rätt läge än så länge. Han är stabil och fin i grundgångarterna och blir stabilare i tölten också, men han är verkligen inte tillräckligt tränad för att börja lyfta upp formen.
Var sak har sin tid...
däremot är lille Karl så fantastisk (ja jag skryter med min häst men jag tycker verkligen att han är jättebra) att det går att göra övergångar lite mellan vilka gångarter som helst.
Han är inte stark nog att kunna gå från galopp till skritt, vilket jag tycker är självklart, och galopp till tölt kan jag inte göra på något kontrollerat sätt än, men han kan ta galopp från skritt, trav eller tölt och han kan ta trav från skritt, galopp eller tölt (och om det är från tölt så är det jag som bestämmer det; inte han).
Godingen har blivit tillräckligt stadig i tölt för att inte tappa tölten till trav längre. Han är lyhörd för halvhalter, vilket förstås hjälper i det sammanhanget.
Kvalitetsmässigt så är väl tölten sådär; kan bli travtaktig och är ännu inte så vidare snabb, men den går att jobba med. Traven och galoppen har mycket bra takt, och han går i remontform. På sikt ska han förstås jobbas till en högre form men det behövs ju en hel del styrketräning först.
'Traven är så fantastiskt taktsäker att han klarar av både öppna och skänkelvikning utan att tappa takten!
Jag är en skrytmoster men Karl är bra.