Tölt/Pass?

S

Shetland_Memories

Hejsan! Jag tycker att islandshästar är superfina, och de är faktiskt en av mina favoritraser. Men eftersom jag inte är ett dugg insatt i ämnet skulle jag vilja veta...hur är kommandot för tölt och/eller pass? Skulle gärna vilja veta, av ren nyfikenhet. Gör man på något speciellt sätt med skänklarna eller driver man bara på dom också kommer de in i gångarten själv?
Tacksam för svar! :banana:

Sv: Tölt/Pass?

Det är olika från häst till häst, men det är inget särskilt kommando om man inte har något speciellt till sin häst ;) Vanligast smackar man, det gör jag iaf :angel:

Till Vala: Vad menar du egentligen med det? :P

En enkel förklaring kan vara att man samlar ihop hästen i skritt och driver fram hästen i tölt. Hästen kan "takta sig fram i skritt och sakta över i tölt"

Hm pedagogiskt :crazy:

Pass lägger man från galopp - alltså - du galopperar, vi säger i vänster galopp, sedan tar du lite lätt i vänster tygeln, sätter dig ner "i" hästen (på vissa kan man behöva göra något annat också) och hästen ska lägga sig i pass :p typ. Nu gör ju inte alla det och på vissa hästar måste man kanske tynga lite mer på det yttre sittbenet eller dylikt.

Tölt då. Tölt har ju samma takt som skritt så tänk dig en häst som går i "snabb skritt", fast samlad och upp från bogarna med god bogfrihet.

Tack så hemskt mycket för svaret! Ni andra har också gett bra svar, men jag tror nog att era svar, Kiickan och Amore, gav nog bäst förståelse!

Min häst har en töltknapp.. :rofl:
Det är lite så, man tänker tölt och hon töltar.

Annars tycker jag att Amore var rätt pedagogisk och bra i sin förklaring.. ;)

Min häst har en töltknapp.. :rofl:
Det är lite så, man tänker tölt och hon töltar.

Annars tycker jag att Amore var rätt pedagogisk och bra i sin förklaring.. ;)

Åh så bra! :idea: Men det är som du säger, man måste tänka tölt, känna tölten i kroppen och då blir det tölt. Lika med traven ;)

Pass har jag inte lagt hästen min i än så jag kan inte ge någon förklaring. (Hon har dock lagt sig i pass ändå när vi är ute och galopperar på grusvägarna, det är kul!) Men som Kiickan sa, passen tas från galopp. Jag har härt beskrivningen :"man får hästen lite ur balans i galoppen och då tar den passen"

Okej, tack för tipsen! Men det är ju lite svårt att tänka sig hur man ska få fram hästen i tölt(pass, om man aldrig suttit på en häst som kan de gångarterna. På ridklubben jag rider på står det en häst som är en blandras mellan Nordsvensk och Islänning. Vet ej om han kan några speciella gångarter förutom skritt, trav, galopp... 8)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 077
Senast: Sharpless
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025