tölt och passgång

Jennienordberg

Trådstartare
Hej!
För ungefär 5 månader sedan köpte jag ett varmblodsto, världens snällaste i all hantering man kan tänka sig.
Men jag upptäckte ganska tidigt att hon har problem med galoppen och traven, istället för galopp så töltar hon och istället för trav så passar hon. Vad jag har hört och läst om så passar hon antagligen för att hon har dåliga ryggmuskler, men då undrar jag vad jag kan använda för metoder och träning för att bygga upp ryggmusklerna? Jag rider oftast fem dagar i veckan, och då vi har mycket uppförsbackar så får hon "klättra" ganska mycket. Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för hon är verkligen en klippa och de är så himla synd att jag inte får till galoppen och traven oavsett hur jag bär mig åt. Har ni några tips?

Många travare har anlag för både tölt o pass men vanligaste anledningen till det under ryttare beror på spända hästsr, mentalt eller muskulärt. Hittills har jag alltid fårr ordnibg på det genom att rida dem korrekt i skritt, avspända, i form. lösgjort och ridit öppnor, slutor, skänkelvikningar, volter. När skritten funkar så brukar det gå fint att lägga in övergångar till trav. när skritt och trav funkar felfritt så kan man påbörja galopparbete. kan ta några veckor till flera månader i skritt beroende på ryttarens skicklighet och hästens skick.

Min travare brukar också välja det ibland. Men då brukar jag lägga en liten volt så hon "tvingas " att trava. Eller lägga ut bommar så måste hon ju antingen hoppa eller gå över till trav.
Och när du ska galoppera så samla henne och smacka. Det funkade för mig när jag skulle lära min kille :)

Som Polly säger har många anlag för det. I "travbibeln" (Nya Champion av Curt Greene m.fl.) har man klippt bort delar av svenska versionen för att där bara stod om passgångare, något vi inte använder här alls. Och anledningen till att vi inte använder det i tävlingar här är förmodligen helt eller delvis för att många hästar fått lära sig passgång på ohumana sätt - genom att benen länkas ihop. Jag vill minnas att en stor passgångare (från 1800-talet nu) var till exempel Electioneer, en av de fyra söner till Hambletonian som i stort sett alla amerikanska travare härstammar från. Klickar du bakåt i stamtavlan på din häst i några olika led hittar kanske du också Electioneer nånstans.
Har ingen aning varför din häst gör som den gör, och jag säger inte att stammen så långt bak påverkar, tänkte det kunde va kul o veta bara, lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka