Tölt och pass fråga. (video)

Sv: Tölt och pass fråga. (video)

Vilken hemsk film.

Jag har sett dokumentärer om mongilier och deras hästkultur.
För MIG är detta ingen bra ridning alls! Galoppera snabbt på små hästar och hänga ut på en sida, när man ser (och märker?) att hästarna knappt kan galoppera för de har full schå med att hålla balansen, och sen skjuta är inte vad jag tycker är bra ridning! Visst, de har bra balans och kan rida när de är små, men duktiga hästhållare/ryttare.?... nope.
Har för mig att de även satte upp ryttare på 1 åringarna (hästarna alltså). :crazy:
Skit samma att de ridit längre än oss och att de är mer uppvuxna med hästar, men riktigt djurvett tycker JAG inte det är.

Det är inte en Peruansk Paso, utan en korsning mellan en "töltande travare" och en dylik. Däremot hittar man en fin här, med några filmer: www.pasoperuano.be

Några vänner till mig har ett antal Pasos (Peruanska alltså, inte Paso Fino). De har superhäftig gång! Två av dem reds in i år. Jag skall dit och hälsa på i helgen. det kanske blir lite nya bilder då. De jag bifogar är från när de nyss var hemkomna. Väldigt magra. Särskilt den gulbrune. Observera att det är unghästar. De är inte fullvuxna. Någon mer än jag som blir lite sugen? De blir omkring 150-155cm höga.

soltolt.jpg

soltolt2.jpg

palmtrav.jpg

val1.jpg

palmirastall.jpg

Ah, där ser man! Man lär sig något nytt varje dag :) Ja jag bara skrev av vad det stod om filmen på youtube, och jag kan inte ett ord tyska heller ;)

Men oh va läckert det måste vara att tölta på en så stor häst, och med sånt steg dessutom! Och vilka fruktansvärt vackra hästar sen.. :love:

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag blev helt kär! Nu lyckades jag inte fånga den tjusigaste traven på bild. Men stoet med bläsen kan riktigt dansa fram i svävande trav under sig själv med jättefint framåtgrip. Och detta är en ras som man mer eller mindre försöker avla bort traven på! Man vill ha naturtöltare, och tränar oftast inte traven alls. Hästar som inte töltar naturligt i hagen skall inte avlas på. Denna damen visar alla gångarter i hagen.

Har du ridit dem också? :bow:

Jamenvisst, och traven på en så stor häst går ju nästan inte att jämföra med en islandshästs trav, säkert mycket för att de är just så mycket större. Klart finns det islandshästar med läcker trav också, men det är ju ändå inte samma kliv..

Tyvärr har jag inte ridit dem ännu. De två hingstarna (eller nej förresten, fuxen är kastrerad) reds in tidigare i år, sedan har de vilat, matte och husse har inte hunnit rida dem så mycket själva ännu sedan de kom hem. Men de är tydligen väldigt trevliga. Så småningom hoppas jag få prova. Stoet med traven är inte inridet.

Det blir fler och fler "Peruaner" i Sverige. Men i nuläget tror jag inte det är mer än kanske tio- tjugo stycken på sin höjd. När mina kompisar importerade sina (från Tyskland) fanns det endast en till i landet. Men intresset har börjat vakna. Jag tror att den kan bli väldigt poppis på sikt. En "lagom" stor vänlig vacker häst med mycket bra gångarter och naturlig tölt.

alltså jag säger bara fy fan, jag kan inte se mer av sån flå ridning å djurplågeri, stackrs hästen bröt väl nacken av sig när den ramla! Fattar inte varför dom har mindre känsla för djuren i andra länder!!!

Ja, den bara flög och värsta kullerbyttorna :cry:

Och den där vita hästen som ramlade, ryttaren var ju påväg upp igen!

STACKARS HÄSTAR!

Vilken fin tölt den hade på filmen! Jag hade hört innan att andra raser också kan tölta, men jag har aldrig sett det!:rofl:

Precis som Lisa skrev så är hästen på filmen en korsning mellan ett töltande travsto och en (som han säger i filmen) "Paso-Hengst", alltså Paso hingst. Om det sen är Paso peruano eller paso fino vet jag ju inte.

kollade lite på filmen o i slutet ser det verkligen ut som flygande pass.
Det är inte heller omöjligt att en del av hästarna töltade.
Man får inte glömma att i grunden har alla hästar kunnat tölta o passsa. Vad är eg en islandshäst? Jo, en mix av många raser och de flesta från skandinavien och norra storbrittanien. Det finns en hästras på färöarna som kan både tölta o passa, det finns varmblod som passar och glöm inte american saddlebreed som även den töltar.
Ang filmen får man inte glömma att ingen häst i världen har det likt någon annan. För inte så många år sedan var det helt ok o stänga in stora arbetshästar i trång spiltor i låga ladugårdar med dålig luft. De där hästarna i Tibet på filmen vet inte ens vad ett stall är, är inte det ett bra hästliv? Att få gå ute dygnet runt o låta naturen vara sitt stall? jag bara undrar...

Hej

Ja, hemsk film!!

Hästarna har helt klart passanlag. Några töltsteg ser man. Dock inte säker på om de kan få en helt ren 4-taktig tölt? I slutet av filmen är det pass - men den är inte flygande. Passanlag måste alla islandshästar ha - annars kan de inte tölta. Men det är inte ett bevis på att de är 5-gångare. För det måste passen vara flygande d v s ett svävmoment där alla 4 benen är i luften. Passen är en grundgångart som har avlats bort på de flesta hästar utom just då islandshästen. Även travhästar (V75 etc) kan man se passa ibland....

Jag säger mig som många nadra se både tölt och pass i filmen..

Något jag jag reagerar på när jag läser folks inlägg, som även andra har sagt, är att vi kanske inte ska kriticera som vi gör..det är som många andra säger att deras kultur och syn på hästen är en helt annan än vad vår är..Jag kan hålla med om att det ser mkt obehagligt ut är hästarna i full fart går omkull, men samma sak kan ju faktiskt hända med våra hästar..i tex fälttävlan som tidigare inläggs film visar. Festen som visas är ju faktiskt en , ja vad kan man säga, men hyllning till hästen och ryttaren, där man får komma fram och visa sin skicklighet på hästryggen..och som även andra har påpekat ligger mkt träning bakom detta..

Många har även skrivit att det är hemskt att det är ponnier de rider på..har ni tänkt på att våra islänningar ofta inte är större än ponniestorlek heller, även om de ofta är grövre än de på filmen..

Oj det blev ett långt inlägg detta..

Ja, visst finns det pass och tölt. Men det som många hävar är pass är visseligen passtakt med ofta (nästan hela tiden) rollar hästen på framdelen.

tyckte värkligen inte om filmen stackars hästarna . j*vla människorna:cry::mad:

Hej!

För det första håller jag med om att det var en hemsk film, dessa hästar kan inte hålla länge. Jodå, det fanns både tölt, pass och flygande pass på dessa hästar, det är ju kul att en annan hästras kan det också, men som sagt stackars hästar

vet grisepass trtor jag men filmen va så hems hur kan nån göra så mot djuren det är fruktansvärt!! :cry:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 274
Senast: gul_zebra
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 784
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Hej Nu när det finns så mycket kunnit Islandshästfolk på ett ställe måste jag passa på att fråga, lite dumma frågor kanske men jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka