Tölt och pass fråga. (video)

Sv: Tölt och pass fråga. (video)

Till Vina och Geronimo

Jag har sett en dokumentärfilm om mongolerna och deras hästar.
Det är ett fascinerande folk, annat kan man inte säga. Och ja, visst lär de sig rida innan de kan gå, de lever med sina hästar dygnet runt, året om. De är duktiga ryttare enloigt mogolskt sätt att se det, inte enligt mitt sätt att se det. Men det hör ju inte hit, antar jag.
Vad jag ser på den här videon är ändå förfärligt, i MINA ögon. Ryck och slit i munnen, hästar som ramlar och säkert skadar sig, osv.
Jag är en sån som inte bryr mig nämnvärt om hur många ryttare som skadar sig under en sån här tillställning- de kan skylla sig själva. Det viktiga är hästarna, som aldrig bett om att vara med och "leka".

Så visst, man måste förstå deras kultur innan man kritiserar... men, vissa saker är enligt mig fria att kritisera hur mycket elelr lite man än vet om bakgrunden- och det är grymhet mot djur, och det är precis vad jag ser alltför många ggr i den här videon.

Jag kan hålla med dig.

Dock ber jag er alla att hålla er till trådens fråga. Om det är tölt eller inte.

Jag ställde frågan för att jag är intreserad av detta och vill inte att den skall spåra ur.

Tack för visad hänsyn.

dem rider nog dem hästar som finns att hitta...

Kort kan jag säga att alla de ponnyer som finns i mongoliet är just ponnyer.

En mycket naturlig orsak till det är att större hästar kräver mer mat, och mat är det, trotts att de lever på stäpperna med nomaderna, ont om.

Precis som shetlandsponnyerna blivit små pga isolering på ö som kräver små individer har den mongoliska ponnyn blivit små.

Det finns inte så mkt att välja på i storleksfrågan. Det som finns används.

Inte alls en mysig film för fem öre, har inte sett klart hela ännu (inte ens kommit upp till 1min) men har redan sett både grisepass och ren tölt.
återkommer när jag tittat på hela.

Svar ja, det är hästar med tölt och pass.

Min dröm är att åka till Mongoliet och lära känna dessa hästar. Det ska ske när jag är lite äldre och rikare :p

Angående filmen är det inte jätterolig ridning när hästarna går omkull. Resten är dock inte mycket värre än många västerländska hästar som sågas ner på tygeln, i rollkur eller annat dra i munnen.
SÅ förskräckligt var det nämligen inte.

/Jonaz

alltså det som ser så knäppt ut är ju att deras sadlar är gigantiskt höga o uppbyggda....finns de ingen bild? nån som har kanske
de står ju i princip i sina sadlar på nåt sätt...sitter säkert 20cm ovaför hästryggen. massa lager filtar o skit...men man fattar ju inte att de vågar rida utan hjälm o släpa huvudet i backen...va nu de kan vara bra för i arbets syfte döhh? skitknäppt hm det måste ju ha nåt med att göra att ju högre upp de sitter destå bättre balans har de ju om de kan sitta kvar när de slänger nej sej sådär...
är det nåt slags mandomsprov lr va de heter, de ska visa att de är manliga o har bäst balans o e modigast lr? snacka om att de skiter i djurens bästa...stackars hästar.

Senast ändrad:

Som jag sa...

Ni får gärna diskutera detta, men ta då och skapa en tråd speciellt för det.

Detta är ett islandsforum och jag valde att lägga min tråd här för att få svar på tölt och passfrågor.

Var snäll och förstör inte denna tråd så moderatorn tar bort den.

Nu har jag iof fått svar från folk att det är tölt och pass. Skulle dock gärna vilja se fler filmer på andra raser än islandshäst som har tölt och pass (båda tillsammans är jag intresserad av).

Visst kan det se hemskt ut när stora män vräker sig åt sidan och hästarna nästan faller, vilket några förövrigt även gör. Vi får inte glömma vad man använder dessa hästar till. Mongolerna är boskapsskötare och har oerhörda mängder får bl.a. Detta sätt är enda chansen att få tag i lamm i en större flock. Jag är helt övertygad om att det är ett väl fungerande sätt. Hästarna är nog väl förberedda då männen kastar sig åt sidan och väl tränade för det. Vad gäller gångarter i Mongoliet har jag hört att de hästarna har 8 gångarter. De ni!!!!!!! Här står vi med "bara" 5. Jag tycker nog vi ska kalla dessa hästar för hästar likväl som vi kallar våra islänningar för hästar.

Jo, som sagt, man ser både tölt och pass...

Är det bara jag som är helt förundrad över hur sjutton sadeln sitter kvar mitt på hästen när de hänger sådär?? :eek::crazy:
Jag har då inte suttit i någon sadel som jag kan föreställa mig att den skulle sitta kvar om jag gjorde sådär... :p
Och det är mycket imponerande hästar tycker jag, som pallar att kuta sådär med en människa slängandes på sidan som ser ut att väga ungefär lika mycket som hästen :eek:

leksak är nog det sista dem där hästarna är för sina ryttare. precis som all annan hästhantering har det dem gör troligtvis sin grund i det dagliga arbetet dem med största sannolikhet använder sina hästar till. Även om vi tycker det är hemskt efter som det ligger så långt ifrån det vi sysslar med tycker jag inte att man ska vara försiktig med att kritisera andra typer av hästkulturer allt för hårt innan man vet varför dem gör det dem gör. Det må se grymt ut och fel rent fysiologiskt eftersom man kan se hur hästarna kämpar för att hålla balansen men det är så lätt för oss att tycka, vi är inte beroende av våra hästar på samma sätt som dem är i många andra länder.

Vilken kultur man än tillhör, eller om man är beroende av sina ponnies i sitt dagliga liv som arbetskraft så behöver man inte slita munnen av dom, slå dom me stora pinner eller stressa dom som dom gör på filmen. På filmen syns det ju tydligt vad hästarna är för sina ryttare för dagen, leksaker/underhållning.
Om dom behandlar dom så här när det är feststämning så kan man undra hur dom behandlar dom resten av dagen. :cry:

Snacka om total respektlöshet inför levande varelser.

Jag kan hålla med dig.

Dock ber jag er alla att hålla er till trådens fråga. Om det är tölt eller inte.

Jag ställde frågan för att jag är intreserad av detta och vill inte att den skall spåra ur.

Tack för visad hänsyn.

Ursäkta mitt förra upprörda inlägg.. Hade inte läst igenom tråden, och därmed inte det här inlägget.

Gott om korsgalopp är det i varje fall.....:D lite här och där.:rofl:

Jag blir upprörd när jag ser den där hemska filmen!!!!:( Det borde förbjudas!!! Hoppas ryttarna bryter ryggen och dör när dom gör så :devil:

Ja nog är där en del väldigt bunden tölt, som ofta uppkommer av att hästen är just alldeles för samlad och istället blir spänd och passaktig, lite travtölt och en del korsgalopp. Nästan helt säkert pass på sista hästen.

Och visst ser det grovt ut när de slänger sig åt sidan, men då hänger iaf tyglarna löst. Och ryck och slit i munnen förekommer ju även i västvärlden, se bara på många fall när brittiska ungar rider gymkhana tex..

Och svar på tal som jag fick när jag var i Tunisien och kritiserade att alla hästarna som körde runt med turister i små vagnar var så fruktansvärt magra - det var att det här är i många fall dessa människors enda inkomst. De tjänar kanske i motsvarande svenska kronor 20-30 kronor i månaden. De har knappt pengar att ens försörja sin familj och sina barn, och då är det väl klart att inte hästens välbefinnande kommer i första hand. De tar ofta hand om sina djur så gott de kan utifrån deras förutsättningar. Svårt att förstå för oss västerlänningar förstås, där istället fetma är ett stort problem hos många av våra hästar. Men det gäller att också se det ifrån dessa människors perspektiv och utifrån deras förutsättningar, och inte bara se det som att de sköter sina hästar dåligt.

-Ursäkta mitt utsväv också, men var bara tvungen att tillägga då jag blev så mothuggen när jag klagade över de magra hästarna i Tunisien..

Och hrm, det här har ju visst inte ens med de mongoliska ryttarna å göra.. Stupid me, sry! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 274
Senast: gul_zebra
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 784
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Hej Nu när det finns så mycket kunnit Islandshästfolk på ett ställe måste jag passa på att fråga, lite dumma frågor kanske men jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Unghästfasoner?
  • Födda -21