Tölt och 4 gång

O

onlyappaloosas

Hejsan!
tänkte fråga lite ang tölt tävling och 4-gång.
såg att det ska ändras till T5 och V5 och allt vad det var men undrar vad det är för olika klasser och vad skiljer dom åt.
hur fungerar det om man ska tävla i tölt?
hur fungerar det om man ska tävla i 4 gång?

finns det ingen tävlingvideo eller liknande som visar alla moment och klasser som man kan köpa och titta på ?

Sv: Tölt och 4 gång

hmm dumt formulerat här ovan, men jag har läst att man ska:
i tölt
Man rider först ett varv i kort tölt, byter varv och rider nästa i kort tölt på kortsidorna med en tydlig ökning av steglängden på långsidorna. Sista varvet rids i ökad tölt. Domarna bedömer även här med poäng från 0-10.

i 4 gång
I fyrgångsuttagningen rider man ensam på ovalbanan. I programmet ingår ett halvt varv skritt och ett varv vardera i trav, galopp, kort tölt och ökad tölt i valfri ordning.

men det jag undrar är hur ska man framföra hästen, ska den kunna tölta med lösa tyglar osv.....
rider man själv på banan i uttagning till tölt?
rider man sen fler stycken på banan när det är final?

Hej & hå..ska försöka förklara nudå;)

Namnen på vanliga klasser 4gång & tölt ändras inte, de heter fortfarande V1(fyrgång) & T1(tölt).

Det är lätta klasser som byter namn, fd lätt fyrgång är V5 & fd lätt tölt är T5.
Dessa utförs som man alltid gjort, förutom att man får poäng för inverkningar & sits , som ryttare.
Dessa rider du som vanligt.

Klassen du tänker på, där moment med lösa tyglar är med, heter T2, men det har kommit en lättare verson av det där man inte behöver ha lösa tyglar ett varv utan endast behöver ha det på långsidorna, tror det var T8 det hette, rätta mej ngn om jag har fel.

Precis som chrysler säger så heter de öppna klasserna fortfarande samma sak och det är de du har beskrivit. Det finns en gammal tråd som beskriver de nya lättklasserna. Som jag har förstått det kommer det att bli flera alternativ.

Om du är nyfiken på hur de öppna klasserna rids så kan du införskaffa VM-video från lämligt år där både finaler och uttagningar är filmade! =)

Finalen rids alltid med flera på banan men i uttagningen kan det variera.

Kan tillägga att i de lätta klasserna ingår det inte någon ökad tölt, och du är nästan aldrig ensam på banan i uttagningen i lätta klasser (skulle vara ifall det är någon special på klubbtävling isf). Annars är man oftast tre stycken på banan i uttagningen, förutom i FIPO-klassernas A-klass :)

hejsan!
tack för alla svaren, nu lättade det lite i hjärnan ;)
tänkte fråga ang VM video -var kan man köpa det?

vad är öppen och A-klass och allt det? :confused:

hejsan!
tack för alla svaren, nu lättade det lite i hjärnan ;)
tänkte fråga ang VM video -var kan man köpa det?

vad är öppen och A-klass och allt det? :confused:

Om du går in på svenska islandshästförbundets hemsida så kan de ha kvar vm videor till försäljning men jag är inte säker eftersom de håller på att sälja ut allt.

Jag rekommenderar även att du där beställer FIPO, tävlingsreglemente, för allt kan du nite få reda på genom att fråga på ett forum, det är för mkt regler för det.

Man kallar c klass för öppen klass, b klass nationell klass & a klass är elit klass.

Kan tillägga att "vanlig tölt" också kan heta T3 och "vanlig fyrgång" V2. Dessa rids med flera ekipage på banan. Heter grenarna T1 och V1, rids de alltid med ett ekipage i taget på banan, utom i finalerna då man alltid är flera ekipage på banan.
T8 rids på följande sätt: Valfritt tempo tölt, byt varv, valfritt tempo tölt. Lätt T2, alltså med momentet lösa tyglar, heter T6.

Kan tillägga att "vanlig tölt" också kan heta T3 och "vanlig fyrgång" V2. Dessa rids med flera ekipage på banan. Heter grenarna T1 och V1, rids de alltid med ett ekipage i taget på banan, utom i finalerna då man alltid är flera ekipage på banan.
T8 rids på följande sätt: Valfritt tempo tölt, byt varv, valfritt tempo tölt. Lätt T2, alltså med momentet lösa tyglar, heter T6.

T6 var det det hette ja:idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar