Sv: Tollare.

mycket energiska små jyckar. verkar roliga att jobba med om man vet vad man gör. är mycket känsliga, på gott och ont. tyvärr verkar dålig mentalitet komma mer och mer (rädslor och att de är överdrivet reserverade).

om förstahund = lätt hund så är detta inte den bästa rasen, men vet man vad man köper så är de inte värre än någon annan.

Reserverade verkar det ja, träffade en tik häromdan som verkade riktigt rädd faktiskt. Men de verkar knyta an till sina ägare väldigt mycket.

Om man säger som så, att man har som mål att tävla lydnad och spår med sin hund, passar de då? Och vart hittar man "rätt" i uppfödar djungeln? Det är ett litet dilemma för mig. Vilka kan man lita på och inte?

Vill bara inflika att alla Tollare inte är reserverade, min älskar allt och alla!
Men som sagt, detta verkar vara ett problem inom rasen så det gäller att välja valp med omsorg.

Vilken kennel kommer din tollare från? Vad använder du h*n till? Berätta allt!

Min gamla tollare gick nyligen bort, och jag ska nog ha en till i framtiden. Trevlig ras som kan tränas/tävlas i det mesta, bra på mycket!

MEN jag skulle nog inte kunna rekomendera rasen som första hund.. Det är en ras som kräver väligt mycket för att inte bli stressad och understimulerad, fast det är ju trots allt individuellt. Jag tränade min väldigt mkt, agility och lydnad, men han var ändå väldigt livlig och stressad från den första dagen till den sista! Nästan omöjlig att ta med någonstans...

En bra hund för en aktiv familj, vill gärna vara mycket ute och aktiveras. Tror det skulle vara bra om man hade en tollare för att träna något med den, och inte bara använda den som sällskap!

Det dära med att tollaren skulle vara reserverad håller jag nog inte med.. min älskade folk och blev helt överlycklig så fort det kom nån på besök.:D och dom andra tollarna jag träffat har varit likadana.

Senast ändrad av en moderator:

Trist :( Vad gjorde du med din?

Nu är det inte så att det blir den helt första hunden iofs (hade en wheaten terrier i familjen som jag hade som "min") Men det blir min första helt egna. Håller på o kollar raser men har hittils inte hittat nån jag fastnat stenhårt för. Ärr uppvuxen med hund, det har alltid funnits i släkten. Schäfer, terv, rottis, pudel. Schäfern är väl den som ligger närmst om hjärtat.

Jag vill ha en hund att jobba med, lydnad, spår, rapport. Lite av varje. Är mycket ute i naturen och är beredd att aktivera hunden så mycket som behövs.
Vill dock ej ha en lättstressad hund (det fick jag nog av efter den gamla) Ingen hund som har lätt till skall, pip osv. Vill ha en relativt frisk ras, medelstor. En hund som tyr sig till sin ägare. Av och på knapp (vet att det är en träningsfråga, men det finns ju naturligt också)

Jag använde honom till agility, lydnad och mamma provade på att ställa ut honom. Kom dock aldrig fram till tävlingsnivå, pga stressen bland mycket folk och hundar, det fungerade inte helt enkelt..
Lite synd att det stupade på stressen, eftersom han var så otroligt duktig! Utställningarna sket sig också pga stressen, trots att han var väldigt rastypisk.. Han kunde inte uppföra sig normalt helt enkelt..

Men om du vill ha en arbetande mellanstorhund, till lydnad, spår m.m så låter det som att tollaren är ett bra alternativ! Dock lättstressad, i allafall vad jag har erfarenheter av, både min hund och andras.

Men det behöver ju inte betyda att just den valpen du köper växer upp och blir en stressad hund, men det finns ju alltid en risk till det.

Om du verkligen inte vill ha någon stressad hund, kanske du borde kika lite närmare på någon annan ras.

Lite bilder på en tollare jag fotade en gång.. Dock är han ju väldigt långhårig...

Vox

DSC_0041.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0051.jpg

DSC_0075-2.jpg

DSC_0076.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0084.jpg

*Ingen kommentar till bilderna - det var länge sen...*

känner igen den hunden, är det möjligtvis en hund från Foxy farm?
eller så var det en annan...:angel:

Jag har en tollare och jag måste tyvärr hålla med om att de har lätt för att stressa. Tränar även med andra tollare med andra linjer än min och självklart har de även bra sidor med jag måste säga att inte heller någon av dom har stabil menalitet som deras starkaste sidor. Jag har inte träffat så många tollare somm har lätt för skall, min har skällt typ 10 ggr på 1 år, men däremot detta eviga pipande, väldigt enerverande och väldigt tidsödande att försöka få bort -om det ens går, på min tollare hänger tyvärr pipandet ihop med stressen så du kanske förstår att det är inte så lätt att bryta den onda cirkeln.

Jag har en tollare och jag måste tyvärr hålla med om att de har lätt för att stressa. Tränar även med andra tollare med andra linjer än min och självklart har de även bra sidor med jag måste säga att inte heller någon av dom har stabil menalitet som deras starkaste sidor. Jag har inte träffat så många tollare somm har lätt för skall, min har skällt typ 10 ggr på 1 år, men däremot detta eviga pipande, väldigt enerverande och väldigt tidsödande att försöka få bort -om det ens går, på min tollare hänger tyvärr pipandet ihop med stressen så du kanske förstår att det är inte så lätt att bryta den onda cirkeln.

Hej
Jag tycker det låter konstigt och lite allvarsamt att din hund skällt så lite på så lång tid.
10 ggr på ett år! Har du kollat så det inte är något fel på din hund, jag mena att den kanske har ont nånstans?

MVH Wido

Mellanstor men mycket krävande hund. Min erfarenhet säger att de lätt blir aggressiva trots att det i övrigt sällan nämns ngnstans.

Otroligt vackra hundar men ingen familjehund i regel. Jag upplever som sagt att de kan bli aggresiva vid understimulans - mer än vissa andra aktiva/krävande raser - vilket gör att man än mer bör tänka på att inte chansa och ha dem som endast en familjehund om man inte tänker aktivera den ordentligt.

I övrigt underbara och som sagt otroligt vackra, enl mig.
Tillägger att jag är långt ifrån hundexpert och endast talar ur egen erfarenhet och bekantas.

Min tollare skällde inte heller speciellt mycket, närmare bestämt aldrig under hela sitt liv, om man inte bad om det.
Och honom var det minsann inget fel på;)

Min hund skäller nog mer sällan än så... Men skälla kan hon när det behövs. Har jag hört av andra ;) *fniss*

Här kan du kolla och frossa i resultat och se om Tollarna, och vilka Tollare, som verkar vara meriterade inom det som du är ute efter:
http://www.rasdata.nu/tollare/

De erfarenheter jag har av Tollare är också att det krävs en van hand eftersom att det är mycket hund och en del kan vara lite vassa mot andra hundar eller reserverade mot folk. Min bästa kompis har också en Tollare och hon kan absolut inte umgås med mina (jättesnälla) hundar.

Ingen aning! :crazy:

Men med tanke på att han heter Vox (Roxy) så är det säkert så! :idea:

Vad tråkigt att så många har dåliga erfarenheter av Tollare!

Jag har inte träffat så många andra Tollare så jag beskriver bara hur min ettåring är. Hon är lugn och trygg i sig själv, inget stress här inte! Inga problem med att vara ensam ett par timmar om det skulle behövas. Hon skäller sällan/aldrig vilket jag tycker är skönt, tror inte att det är något fel på henne. Hon har lätt för att koppla av innomhus och busar gärna utomhus.
Fram till i våras var hon rättså gnällig men det har helt gått över, piper väldigt sällan/aldrig numera. Jag tränar för tillfället endast lydnad med henne, men funderar på att börja med agility till hösten. Min Tollare går alltid lös i skogen och kommer när man ropar. Hon är inte reserverad/rädd för okända eller andra hundar utan vill gärna hälsa eller leka med dom (men det får hon inte för mig såklart). Hon går bra ihop med andra hundar.
Hon har inga medfödda rädslor vad jag har märkt, men däremot så tar det lång tid för henne att komma över något som hon blivit skrämd av. Tex har hon ända tills nu hatat att åka bil men det börjar släppa. För en tid sedan fick hon en stöt av ett elstaket och nu vill hon absolut inte ens gå i närheten av hagarna. Kommer nog ta sin lilla tid att komma över det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka