Sv: Tollare.
En Tollare är en "stor" hund. Inget för den som enbart vill ha en sällskapshund. Detta är inget problem anser de flesta valpköpare eftersom många har stora planer för sitt hundägande. Man planerar den ena aktiviteten efter den andra. Det är helt OK om man håller ut i de år som hunden kräver. Man kan inte ge upp efter ett år eller två. Hunden kan mycket väl vara aktiv uppåt 8-10år innan den går i pension och finner sig i ett stillsammare liv. Jag tror nämligen att även om man väljer en valp med "lugna linjer" så kommer man att få ett energiknippe utöver det vanliga. Det gäller att kunna möta upp hundens krav på stimulans, annars fixar den det själv och det senare är inget bra alternativ för varken hunden föraren eller deras relation.
En Tollare kräver mycket mental aktivering och är ingen soffliggare utan en hund som trivs i skog och mark.
Man kan få trevliga tillgivna hundar som älskar alla, men de är inte som Golden eller Labbar. De hälsar en gång och så är det bra med social kontakt. Upplevs på så sätt som en "enmanshund" kanske. En Golden eller Labbe kan man klia tills man nött ut pälsen.
Man kan också få mycket envisa exemplar. På gott och ont! En Tollare har mycket Go, vilja och Energi! Det gäller att kunna hantera den för att förhållandet mellan förare och hund ska fungera. På sätt och vis så är dess utseende lite falsk marknadsföring som kan ställa till det. Tollaren ser ut att vara världens snällaste och trevligaste hund och det är den också oftast, men har man en hund med mycket envishet och som dessutom tror han är kung över allt och alla så får man lätt problem. Den kan förvandlas till ett "monster" precis som någon skrev. Det kan i vissa fall vara befogat (som t ex att försvara husse/matte) men i andra fall är det inte alls önskat. Folk som inte kan läsa hund kommer ganska troligt att få problem med en Tollare eftersom den har ett så vänligt utseende och ofta tas för att vara en snäll och lugn Goldenvalp. Det gäller kanske främst ens bekanta och de man möter på stan och som inte känner vare sig din Tollare eller rasen som sådan.
Jag skulle vilja påstå ett det INTE är någon "förstagångshund". Den kräver enligt min mening en husse/matte som verkligen vet hur man hanterar hundar och som helst har erfarenhet av något tuffare hundar. Den kräver ett tydligt ledarskap. Det gör alla hundar, men eftersom Tollaren har ett utseende som inte alltid berättar vad som finns under pälsen är detta kanske mer viktigt för denna ras.
Nu låter jag som en riktig pessimist som utmålar alla Tollare som potentiella monster. Självklart är det inte så, men jag vill att man ska vara på sin vakt och verkligen tänka till när man väljer en Tollare. Det kan bli så fel om man inte gör det.
Ett bra råd är att läsa på om hundars språk och beteenden. Eftersom den har ett så vänligt utseende så är det extra viktigt att kunna tolka sin hund rätt i de situationer som uppstår förr eller senare. Samt att vara beredd på att hunden kan mkt tuffare än man först tror.
Sverige är nog det land där man har bäst standardiserade Tollare, men ta reda på vilka valmöjligheter det finns när du väljer valp så att du får en valp med de egenskaper som passar just dig, bäst. Känner du att en Tollare kanske är lite FÖR mycket - Välj en annan ras.
Jag skaffar gärna Tollare igen, men just för mig så kommer det att dröja flera år innan jag tror jag kan få den tiden som jag anser det krävs. Så när nästa hund ska väljas om 2-3år så kommer det troligen bli någon annan sort som inte är fullt så krävande.