Sv: Tollare.

Här kommer en bild till:

Hedda140407007.jpg

Hade en tollare för några år sedan och han trodde han var Tarzan. totalt orädd för allt och skulle vara med överallt. Otroligt vaken, nyfiken, glad och pigg. Han var liksom alltid i aktion. Lite väl ibland. Han var ju väldigt lättstressad. Spårade med honom och det lugnade ner honom en del. Dressyr gick inte med andra hundar i närheten, han blev för stressad. Agility var inte att tänka på. Själv gick det bra men inte med andra hundar i närheten. Han blev då så ivrig att han skrek och blev blockerad. Hade kunnat hålla en stor köttbit framför nosen och han hade inte rört den.

Men som familjehund var han trevlig. Skulle som sagt alltid vara med. Otroligt lättlärd. När man ska berätta om tokiga saker ens hund har gjort har han överlägset många. Det hände alltid något när Hubbe var med. Så tråkigt hade vi aldrig.

Det jag har slagits av om den rasen är att tollarna skiljer sig så totalt i mentalitet inom rasen. Mina morföräldrar hade en som var lugn som en filbunke. En kompis till mig hade också en mycket trevlig tik. Bland den trevligaste hund jag träffat faktiskt. Men man vet ju inte riktigt var man får när de är valpar. Även om jag efter att ha haft min Hubert i bara några timmar undrade vad jag gett mig in på. Han kom in i vårt hem med fullt fart om man säger så.

Han var vänlig mot andra människor men en gång blev jag hotad av ett fyllo och då förvandlades han till ett monster. Han skulle försvara mig och det var ju bra.

Vet inte om jag skulle skaffa en tollare igen. Lite väl intensiv för mig.

Min farbor har haft två stycken. Den förste fick de tyvärr avliva efter bara några veckor eftersom den var blind. Den andre fick de också avliva, för han var inte riktigt frisk och anföll andra hundar. Men han hade nog extrem otur.

för han var inte riktigt frisk och anföll andra hundar. Men han hade nog extrem otur.

Den enda erfarenhet jag haft av tollare var en hane i kvarteret som flera gånger attackerade min cavalier. Trots att min låg på rygg och skrek av skräck vägrade han sluta tugga på Remus hals... :( Han fick slitas loss.

Ägarna hade honom alltid lös för de ansåg att hundar kunde kommunicera på egen hand och att beteendet var helt naturligt... :crazy:

Bara en individ med stora (ägar)problem, dömer dock inte ut rasen.

Tänkte väl!! :o :rofl:

Var bara tvungen att fråga...:crazy: ;)

Underbar hund :love: :love: !!

Tollare!

Tollare är avlad som att locka till sig fåglar som sedan jägaren ska skjuta och sedan ska hunden simma ut i vattnet och hämta fågeln.
Alltså den anvädes till jakt samt. Apportering.
Jag älskar rasen och har just nu en tik på foder som jag tävlar i klass 3 i agility och ställer ut.
Det är väldigt stor kraftpaket som är krävande i motionen men dom är väldigt vänliga och tillgivna.
Dom har så kallat på- av knapp och är anpassningsbar spelar ingen roll om dom bor i en lägenhet eller i ett hus bara dom får den motion och mental träning dom behöver. Det är inte en hund som vill att det ska vara fullt ös hela tiden utan den är väldigt lugn och trygg i sig själv.
/Abraham

En Tollare är en "stor" hund. Inget för den som enbart vill ha en sällskapshund. Detta är inget problem anser de flesta valpköpare eftersom många har stora planer för sitt hundägande. Man planerar den ena aktiviteten efter den andra. Det är helt OK om man håller ut i de år som hunden kräver. Man kan inte ge upp efter ett år eller två. Hunden kan mycket väl vara aktiv uppåt 8-10år innan den går i pension och finner sig i ett stillsammare liv. Jag tror nämligen att även om man väljer en valp med "lugna linjer" så kommer man att få ett energiknippe utöver det vanliga. Det gäller att kunna möta upp hundens krav på stimulans, annars fixar den det själv och det senare är inget bra alternativ för varken hunden föraren eller deras relation.

En Tollare kräver mycket mental aktivering och är ingen soffliggare utan en hund som trivs i skog och mark.

Man kan få trevliga tillgivna hundar som älskar alla, men de är inte som Golden eller Labbar. De hälsar en gång och så är det bra med social kontakt. Upplevs på så sätt som en "enmanshund" kanske. En Golden eller Labbe kan man klia tills man nött ut pälsen.

Man kan också få mycket envisa exemplar. På gott och ont! En Tollare har mycket Go, vilja och Energi! Det gäller att kunna hantera den för att förhållandet mellan förare och hund ska fungera. På sätt och vis så är dess utseende lite falsk marknadsföring som kan ställa till det. Tollaren ser ut att vara världens snällaste och trevligaste hund och det är den också oftast, men har man en hund med mycket envishet och som dessutom tror han är kung över allt och alla så får man lätt problem. Den kan förvandlas till ett "monster" precis som någon skrev. Det kan i vissa fall vara befogat (som t ex att försvara husse/matte) men i andra fall är det inte alls önskat. Folk som inte kan läsa hund kommer ganska troligt att få problem med en Tollare eftersom den har ett så vänligt utseende och ofta tas för att vara en snäll och lugn Goldenvalp. Det gäller kanske främst ens bekanta och de man möter på stan och som inte känner vare sig din Tollare eller rasen som sådan.

Jag skulle vilja påstå ett det INTE är någon "förstagångshund". Den kräver enligt min mening en husse/matte som verkligen vet hur man hanterar hundar och som helst har erfarenhet av något tuffare hundar. Den kräver ett tydligt ledarskap. Det gör alla hundar, men eftersom Tollaren har ett utseende som inte alltid berättar vad som finns under pälsen är detta kanske mer viktigt för denna ras.

Nu låter jag som en riktig pessimist som utmålar alla Tollare som potentiella monster. Självklart är det inte så, men jag vill att man ska vara på sin vakt och verkligen tänka till när man väljer en Tollare. Det kan bli så fel om man inte gör det.

Ett bra råd är att läsa på om hundars språk och beteenden. Eftersom den har ett så vänligt utseende så är det extra viktigt att kunna tolka sin hund rätt i de situationer som uppstår förr eller senare. Samt att vara beredd på att hunden kan mkt tuffare än man först tror.

Sverige är nog det land där man har bäst standardiserade Tollare, men ta reda på vilka valmöjligheter det finns när du väljer valp så att du får en valp med de egenskaper som passar just dig, bäst. Känner du att en Tollare kanske är lite FÖR mycket - Välj en annan ras.

Jag skaffar gärna Tollare igen, men just för mig så kommer det att dröja flera år innan jag tror jag kan få den tiden som jag anser det krävs. Så när nästa hund ska väljas om 2-3år så kommer det troligen bli någon annan sort som inte är fullt så krävande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka