Sv: Tolka

Vilka fina stämningsfulla bilder! Blev riktigt vintersugen nu :)
 
Sv: Tolka

orkade inte läsa hela tråden :angel:
men är det ngn som vet ifann det går att fästa lina i en förbygel.
Sådan man har för att hindra att sadeln åker för långt bak.

och jag som bor här nere i skåne utan så mkt snö,
hur mycket snö behövs för att det ska funka?
Det kan väll inte vara för mkt heller för då blir det ju otroligt jobbigt för pålle..

och på vilken mark brukar ni vara när ni tolkar?
 
Sv: Tolka

:D shettisar kan ligga på så in i också:D
speciellt hemmåt;)
 
Sv: Tolka

slänger ut en bild på "min" tolksele som är halva fd ponnyägarens körsele och min hammagjorda repsele.. :)
tolksele2.JPG

blå = körbrösta
röd = dragrep, ligger även över runpan
lila = repsnutt fästad i ländtäcket
grönt = tolklina och handtag
 
Sv: Tolka

Jag har aldrig haft nått problem med att inte kunna stanna när hästen stannar, iochförsig så tolkar jag med bob och dom finns det ju bromsar på.

Jag & syrran tolkade jätte mkt efter vår förra medryttarhäst. Vi har köpt selen från hööks hittade några bilder men dom är inte så bra & väldigt små eftersom att dom kommer från min fotodabok :p

5feb.jpg



6feb.jpg


7feb.jpg

Och en bild på selen, när jag kommer hem kan jag lägga in en större bild om någon är intresserad?

Vi brukade ibland åka två på bobben och då hände de att den som satt bakom ramlade av men hästen märkte det knappt och det gick att stanna rätt fort utan att man behövde oroa sig för att bobben skulle åka in i hästens ben =).
 
Senast ändrad:
Sv: Tolka

Vi använder bröstan från en bröstsele, ett balsnöre och riktiga tolklinor när vi tolkar efter Kreles.
Linorna hör ihop med en gammal sele, men den passar inte på Kreles (lite liten :angel: )

20060106_7.jpg


20060106_8.jpg


20060108_1.jpg


Vi har använt spark och snowracer


Men gud vilken fin häst du har!!:love:
 
Sv: Tolka

jippiiee verkar som att det ska bli snö här nere med snart:D då ska jag åka pulka efter hästen :D:D
 
Sv: Tolka

Det måste ju vara rätt lätt att stanna med ett par slalomskidor i alla fall plus att man kan svänga själv bara man har fart. Mer stabilt än pulka skulle jag tycka...
 
Sv: Tolka

*lånar en knapp*

Jag brukar tolka efter shettisen med ett par miniskidor, jätteskoj! :D Slänger in ett par bilder från förra vintern. :)

JQINRMGRKRONG.jpg


JQINRMDPHPFQI.jpg


JROPDRMRRNPSE.jpg
 
Sv: Tolka

Så härligt!! Kom ihåg när jag var mindre så brukade jag "köra" hästen fast med pulka! :D
 
Sv: Tolka

Det måste ju vara rätt lätt att stanna med ett par slalomskidor i alla fall plus att man kan svänga själv bara man har fart. Mer stabilt än pulka skulle jag tycka...

Men om du är själv och hästen blir rädd så tar det ju ett tag att få av sej skidorna. Har man pulka så är det bara att resa sej upp och gå fram och lugna hästen. Dessutom så skulle jag nog tro att det är lättare med pulka. Och tyvärr så har varken jag eller pojken sånna skidor. Så det får bli min pulka med bromsar på:D
 
Sv: Tolka

Nu har jag varit iväg o köpt sån där tolksele nu äre bara att vänta på snön :D
 
Sv: Tolka

*kl*

Jag föreslår även skidglasögon. Annars ser man ingenting om man sitter i en pulka och hästen får glädjefnatt och drar iväg i full galopp. :D :D

Kompisen brukar placera mig i pulkan bakom travaren hon rider. Det är otroligt roligt. Jag är full i snö efteråt och hästen är överlycklig. :D
Men i år skall hon få igen, för i år äger jag inkörd fjording. Då får hon sitta i pulkan. :devil: ;)

Själv tycker jag pulka känns säkrare. Jag vet inte om jag kan hålla balansen så bra på ett par vingliga skidor. :D
 
Sv: Tolka

*knapplån*

Här kommer bilder från Maskerad-tolktävling :D
Tolktävling jan 2006

Och visst kan även skåningar tolka... Här hade vi tolktävling UTAN SNÖ :eek: (och jo, vi gillar maskerader... :o )
Tolktävling dec 2005 (utan snö)

En tolksele kan man enkelt bygga själv av en sadelgjord, några balsnören och två longerlinor :idea:
Jag tycker att skidor är betydligt bättre än pulka. Såna där små plastskidor köper man på leksaksaffär för en hundralapp.
 
Sv: Tolka

Det där såg ju ut att vara hur roligt som helst! Vad roligt med en tolk tävling måste få till en i "mitt" eller "syrrans" stall ^^.

Jag har bara försökt tolka på trikskidor (som dom kallas där jag kommer ifrån) en gång och det gick verkligen inte bra. För det första gjorde det as ont i fötterna sen var det skit svårt att hålla balansen men vi hade säkert fel teknik och det tar kanske ett tag innan man får in tekniken, övning ger färdiget ;).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 220
Senast: Halali
·
Utrustning Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet...
Svar
8
· Visningar
1 406
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp