Sv: Tolka

Shit vad jag längtar efter snön! :D:D:D

Ingen i göteborg/borås trakten som vill vara med på en tolktävling? :idea: Det såg jättekul ut ju! :banana:

Vi använder oss av pulka och snowracer, måste testa skidor i år!
 
Sv: Tolka

För er som tycker att pulkan är svår och styra plus att man bara åker av, den tippar och har sig så är träpulka ett hett tipps! fungerar MYCKET bättre och dom är väldig stabila :)
 
Sv: Tolka

Vi satte fast longerlinor i sadelgjordsstropparna på vår oinkörda häst. Sen var det bara ut och rejsa.
Men funderar på att köpa en brösta eller tolkningssele i år om det blir lättare för hästen att dra? (inte för att hästen verkade tycka det var jobbigt, men ska prova..)

Jag har bara tolkat med pulka. Tycker att det går bra att bromsa med fötterna och länga/korta linorna för att sakta/öka farten.
Man behöver inte tänka så mycket på balansen utan mest på att hålla emot med fötterna :D
Ett tips är att om man galopperar fort så sakta av i en uppförsbacke, då kommer inte pulkan mot bakbenen.

Som någon annan skrev så rekommenderas skidglasögon (haha tyvärr har jag aldrig kommit ihåg att använda några själv :crazy: )

Den här vintern planerar vi att bygga gupp på vägen så att man kan hoppa lite med pulkan :banana:
 
Sv: Tolka

Hej!
Jag har tyvärr ingen bild..
Men jag har lärt mig att tolka på det sättet att man bara sätter fast
ett par tömmar eller två longerlinor i saderglorden och så var allt klart..:) det funkar jättebra:D
 
Sv: Tolka

Hugger första knappen

Funderar på att köpa eller fixa en tolksele till jullovet och tolka med pållen. Men jag är inte säker på hur han kommer reagera. Kan man vänja hästen på det här sättet?

-Först leder någon hästen, och en annan går bakom och tar lite motstöd i tolkselen, så hästen vänjer sig vid att det tynger över bringan.
-Sen sitter man upp, har fortfarande någon som leder, longerlina lämpligt? Då åker någon skidor bakom, med alla tryck och ljud som det innebär.
-Till slut släpper ledaren och man fortsätter som vanligt.

Är det vettigt? Jag troor min pålle kan tycka det här blir kul, men man vill ju inte göra honom bakskygg för att man går för fort fram..
 
Sv: Tolka

kl.

Nu är jag besviken. Har fått tolkselen ifrån h**ks idag. Men den var för liten för min fjordis. Dom hade ju bara en storlek och jag trodde faktiskt att den skulle vara ganska så ställbar. men icke då, och jag som har längtat så:cry: men ska försöka bygga om den lite och förlänge bandet som går över nacken.

Har du någon bild på hur den ser ut på honom?
Har för mig att jag såg någon bild på din häst i någon tråd och inte var han väl så himla grov va?
Tänkte för de där tolkselarna har funkat på alla våra fjordar.
Fast dom kanske har gjort om dom för det var ju några år sen vi köpte våra. :o
 
Sv: Tolka

Hoppa med pulkan efter hästen!? :eek:

Är inte det lite farligt? :crazy:

Pulka har vi aldrig ens testat :)

Men slalom eller tricksidor, fast mest slalomskidor, känns stabilast.
Där har vi däremot hoppat med skiorna efter hästen.
Var med på en liten "tävling" där man hade gjort en bana med slalom mellan portar, ett litet hopp, några blomkrukor som man skulle runda mm
Så underbart jätte kul!

Sen hade dom även ett bara rätt fram galopprace också, jätte kul det med :love:
 
Sv: Tolka

Tolkar efter vår fjording varje vinter. Har testat både miniskidor, kälke o pulka. Allra bäst glid är det på en sån pulka som ser ut som en liten snowboard o är alldeles slät under. Pållen blir jätteglad då hon känner tyngden bakom sig och bill bara springa fort. Har ett ordentligt tolksele inköpt på Hööks och vi tolkar ALLTID med ryttare på. Har läst i tråden att en del kör utan ryttare...verkar livsfarligt eftersom du ibland kör in i en snödriva och tappar balansen. Då är det bra med en ryttare som håller rätt på hästen och linorna. Hopas på mycket snö snart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Tolka

Hugger första knappen

Funderar på att köpa eller fixa en tolksele till jullovet och tolka med pållen. Men jag är inte säker på hur han kommer reagera. Kan man vänja hästen på det här sättet?

Fick tips av en travtränare att stoppa bomull i öronen i början. Så gör de när de kör in hästarna. Funkade för oss. Efter några gånger kunde vi plocka den bomullen och köra på med pulkan.
 
Sv: Tolka

Har du någon bild på hur den ser ut på honom?
Har för mig att jag såg någon bild på din häst i någon tråd och inte var han väl så himla grov va?
Tänkte för de där tolkselarna har funkat på alla våra fjordar.
Fast dom kanske har gjort om dom för det var ju några år sen vi köpte våra. :o

Jag har ingen bild på honom just nu när han har selen på sej, men kan försöka fixa det.
Han är 143,5 hög och inte jätte tunn men inte heller grov, nått mitt i mellan:D
Det är det där bandet som går över nacken som är för kort, så "bröstan" hamnar långt upp på halsen:eek:
Men jag funderar på att klippa av det på mitten och sy på ett gammalt band som har suttit på ett täcke imellan. Det är ju inte direkt någon tyngd på det bandet så det behöver ju inte vara så jätte stadigt.
 
Sv: Tolka

Vad härligt det ser ut! Får hem min nya häst om 2 veckor, en travare, och då ska vi ut och tolka!
Sen har vi också 2 draghundar hemma, och dom tolkade vi lite efter förre vinter (i en sånt platt plast-pulka) - Fan det va kul, fast dom är svåra att styra... Dom går på röst-kommando (om dom inte hellre vill springa efter nått djur långt inn i skogen,-)

Ok, det jag undrar, VAD är bäst att tolka med? Jag får inte åke skidor (kass i knät) och min kille är aldeles för lång för den lilla plastpulkan..

Vad rekomanderer ni som har provat detta??

Och den som undrade om det med ett tolkbälte - sån kör dom med hundar norrut, undrar bara vart man får tag på ett sånt?
 
Sv: Tolka

Har du någon bild på hur den ser ut på honom?
Har för mig att jag såg någon bild på din häst i någon tråd och inte var han väl så himla grov va?
Tänkte för de där tolkselarna har funkat på alla våra fjordar.
Fast dom kanske har gjort om dom för det var ju några år sen vi köpte våra. :o

Här kommer några bilder när han har selen på sej, som ni ser så är den alldeles för liten(:crazy: ), men ska förlänga bandet över nacken.

http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/DSC00041.jpg?t=1165688526
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/DSC00042.jpg?t=1165688635
 
Sv: Tolka

Jag kollade på tolksele på hööks nu.. tror ni att en sån för ponny/ cob kan passa en liten ponny på 95 cm? :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 220
Senast: Halali
·
Utrustning Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet...
Svar
8
· Visningar
1 406
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp