Sv: Tolka

Vi brukar tolka med hästarna på vintern, jätte skoj. Använder en tolksele och på bröstan sätter jag lite mjukt ludd.
Lillebror och hans kompisar brukar åka efter på små skidor. Tyvärr kom dom på att tolka efter bilen går mycket fortare, så mina hästar blev ratade :smirk:

Shettisen som är inkörd kan man åka släde med, men tyvärr är det inte slädföre speciellt ofta. Sandbilen förstör:devil:
 
Sv: Tolka

Vad många härligt underbara vinterinspirerade bilder jag hittade på den här tråden. Jag blir lite nostalgisk, bodde norrut som ung. På den tiden tolkade vi med slalomskidorna, ger bra stöd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tolka

nu vill jag ju att snön ska komma så jag kan börja tolka igen :love: de är underbart roligt jag borde kanske testa med miniskidor ? pulkan är ingen hitt.. :d :)
 
Sv: Tolka

Blir så illa tvungen att investera i en overall den här vintern hör jag... :D

Japp. Å varm mössa och ordentliga vantar. :D

Måste åka till leksaksaffären och och inverstera i ny pulka snart. Den förra gick ju sönder på vägen full med stenhårda snöbollar. :angel:

Ännu ett tips till alla: Tolka INTE på ett underlag som består av knöliga, stenhårda snöklumpar. För det första går det inte att hålla balansen vad du än står/sitter på och dessutom gör det väldigt ont å få dom i huvudet. :crazy: :D
Personligen slutade jag i diket med trasig pulka. :p
 
Sv: Tolka

Jag tolkselen i från hööks, men plasthandtaget kan jag säga är bara skit (det gick mitt itu och hästen vart rädd och stack) :smirk: annars en mycket bra sele + lina.

När jag tolkar har jag vanliga slalomskidor (de är gamla och fula), en tolka inte med nya, de kan bli massor av repor på dem.
Min häst var aldrig tolkad när jag var ute med henne för förtsa gången men hon var körd så det gick utmärkt, hon var lite stirrig i början men sen tyckte hon det var jätteroligt.
 
Sv: Tolka

Tänk på att ha tillräckligt lång lina så att du är utom "sparkavstånd" för bakbenen eftersom även den snällaste häst kan få tokspel.
 
Sv: Tolka

Nu kommer första snön imörrn får jag testa tolkselen från h**ks :D:D:D om snön vill ligga kvar :p men det ska bli minus imörrn så hoppas kan man alltid göra :D
 
Sv: Tolka

*knapplån*

Okej nu ska jag vara lite tråkig:angel: .
Tänk på att har ni en häst som inte är inkörd och van vid att dra så tolka väldigt korta pass första gångerna.
När jag va liten ordnade jag och min syster korsförlaming på vårat russ genom att tolka för länge.

Sen är det ju faktiskt så himla kul:) . Har tolkat efter flera hästar som inte är inkörda och det brukar funka jätte bra. Mitt gamla russ (som vi fixade korsförlamning på) gick inte att köra honom men tolka gick jätte bra:) .
 
Sv: Tolka

Jag hoppas verkligen att det går att tolka med min fjording. Han är inkörd men jag har aldrig kört honom(har haft honom i 1½år ungefär) men han är ganska orädd av sej. Men jag får väll börja försiktigt och leda honom samtidigt som någon sitter i pulka efter. Så att jag ser hur han reagerar.
 
Sv: Tolka

*kl*

Whohoo idag ska vi tolka med pulka efter pållan:)
Mamma har lovat att hon ska åka i pulkan:rofl: :rofl:
 
Sv: Tolka

Ahh fyf*n va kul det va!! Jag trodde att jag skulle dö utav skratt när mamma flög av pulkan i full galopp (hongjorde det typ 1000 ggr):D
Sen när mamma åkt typ i 5 min så räckte det enligt henne asså dagens pensionärer dom kan juh inte vara ute 5 min utan att frysa...
Sen när vi tagit av grejorna så skulle jag galoppa lite på fältet.
Och det gick lite snabbare än vad jag hade tänkt mig och pållan sparkade bakut och jag hamnade på sniskan och föratt göra det ännu lättare sparkade hon bakut igen så jag gjorde en volt i luften och landa i ett dike :rofl: aja tyglarna hade jag kvar i handen :banana:

Imörrn kommer min kompis o då hoppas jag att jag osså får åka lite pulka:bump: Ska testa på travaren med min kompis får vara försökskanin :rofl:
 
Sv: Tolka

*knapplån*

Okej nu ska jag vara lite tråkig:angel: .
Tänk på att har ni en häst som inte är inkörd och van vid att dra så tolka väldigt korta pass första gångerna.
När jag va liten ordnade jag och min syster korsförlaming på vårat russ genom att tolka för länge.

Sen är det ju faktiskt så himla kul:) . Har tolkat efter flera hästar som inte är inkörda och det brukar funka jätte bra. Mitt gamla russ (som vi fixade korsförlamning på) gick inte att köra honom men tolka gick jätte bra:) .


Hur kan en häst få korsförlamning genom att tolka??:confused: :angel: jag e inte så smart:o
 
Sv: Tolka

*Lånar knapp*

Grön = tolklina
Lila = tolkbälte
Blå = bröstsele (vad tro ni är bäst, fast eller lös brösta vid tolkning?)

namnls.jpg


Man behöver alltså inte hålla i tolklinan, men haken är den att man sitter fast i linan... Men då kom jag på en ide!:idea:

För att man inte ska släpas efter hästen om man faller så sätter man fast en panikhake mellan tolklinan och tolkbältet så att de ser ut såhär (bild lånad från google); http://i71.photobucket.com/albums/i147/VeronikaKumpula/Manji/namnlshshs.jpg

Färgerna är som ovan. Den röda är ett snöre som man drar i vilket leder till att panikhaken löser ut, tänkte även sätta fast snöret i ex. vanten så att man bara behöver rycka bak med handen för att komma loss (lite som ett nödstopp på skotrar).

Detta är inte testat, utan jag har bara funderat i dessa banor för att kunna få lite friare händer.
Helt galet och iden borde läggas på hyllan eller skulle de funka, vad tycker ni?

De jag nu funderare på är att panikhaken kanske fryser fast vilket gör att de kan bli rätt så stora problem om man måste komma loss snabbt...Undrar om glykol skulle funka..
 
Senast ändrad:
Sv: Tolka

*kl*

Med pållan idag var det asakul:D Men när min kompis skulle galoppera på slutet så hände det nånting med linorna och pållan fick rycket o bocka uta h*lvete och min kompis flög av hon med:rofl: Vi fick värsta asgarvet!!

Med magicen gick det inte så bra upptäckte att han var extremt bakskygg så nån pulka bakom kan man juh bara drömma om:cry:
 
Sv: Tolka

kl.

Nu är jag besviken. Har fått tolkselen ifrån h**ks idag. Men den var för liten för min fjordis. Dom hade ju bara en storlek och jag trodde faktiskt att den skulle vara ganska så ställbar. men icke då, och jag som har längtat så:cry: men ska försöka bygga om den lite och förlänge bandet som går över nacken.
 
Sv: Tolka

kl


Jag lyckades ragga med min kompis igår till stallet så tolkade vi med sköthästen. Vi hade lite problem första biten pga mycket snö och två traktorspår, man fick hålla ihop skidorna och åka i traktorspåret. Vi ramlade hela tiden :rofl:

Jag lyckades ta kort(med tfnen) samtidigt som jag åkte skidor! :D Dumdristig som jag var så ville jag bara åka fortare och fortare ;) men det gick bra!

DSC01643.jpg
 
Sv: Tolka

Drar upp denna gamla tråden igen :)

Har rotat fram lite bilder från förra vintern när jag och Pålle var ute och "pulkade" :D

30mvp6x.jpg

2jcygkm.jpg


Och så har jag en halvkass bild på min lilla konstruktion också. Har ritat i samma färger som jag hade i mitt första inlägg (ligger väl på andra sidan eller något..)

2ut3vyu.jpg

472x1dk.jpg
 
Sv: Tolka

Vi brukar tolka varje vinter på ridskolan. Det är jättekul!!! :banana:

ingen av ponysarna vi har använt är inkörda, men det funkar ändå!
Förutom min knäppa ponny som tyckte det var för tugnt :smirk:

Har en underbar Tinker som var rädd ifrån början, men när han väl sförstog vad som förväntades av honom så var han helt underbar. blev lite rädd för snörena när dom bakom trillade av bara.

Snowracer är överlägset!!!:bump: :bump: :bump:
(bara att knyta fast)
 
Sv: Tolka

va det ingen som red :eek: När vi åkte så flög man jämt av pulkan :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 220
Senast: Halali
·
Utrustning Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet...
Svar
8
· Visningar
1 406
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp