Sv: Tolka

Jag brukar köra med pulka. Dvs, tolkar utan att någon sitter på hästen. Jättemysigt! Ska se om jag kan hitta några bilder på det när jag kommer hem.

Min anordning är ytterst hemgjord, och består av:
En longerlina (rött)
En travsele (med svanskappa och brösta) (grönt)
En rem, jag har använt en löstagbar axelrem från en väska (blått)
Tömkörningstömmar (gult)
och en pulka såklart :D

2zso4g4.jpg


Longerlinan binder jag i ena sidan av selen, drar igenom en metallring som jag fäst i ett rep i pulkan, och drar tillbaka till selen på andra sidan.
Remmen som går över rumpan har jag eftersom om jag stannar hästen, så kommer pulkan att glida fram en bit till innan den stannar. Remmen håller longerlinan borta från hästens bakben, och hjälper också till viss del till i svångar så att longerlinan stannar där den ska vara.

Min häst är inkörd och väldigt orädd, så med honom är det absolut inga problem att göra så här. Han älskar det! Ska se om jag hittar några bilder sen som sagt.
 
Sv: Tolka

va kul att åka pulka efter hästen utan att nån sitter på :D
Ska jag verkligen testa med travaren:p det lär gå fort...
 
Sv: Tolka

Vi använder bröstan från en bröstsele, ett balsnöre och riktiga tolklinor när vi tolkar efter Kreles.
Linorna hör ihop med en gammal sele, men den passar inte på Kreles (lite liten :angel: )

20060106_7.jpg


20060106_8.jpg


20060108_1.jpg


Vi har använt spark och snowracer
 
Sv: Tolka

åååå.. längtar efter vintern =) himla mysiga bilder du hade!
Man kan även använda vanliga Slalomskidor, bra alternativ om man vill ut på utflyckt, liet stabilare! Vill man åka snabbt å mycket svängar är väl pulka eller Snowblades/Mini skidor ett bra tips!
 
Sv: Tolka

Jag och pojkvännen tolkade efter polarens ponny, vi vet inte om hon var inkörd, tömkörd några gånger med oss och verkade fatta allting på en gång (galopperade t.o.m första gången).. men iallafall så snickrade jag ihop en tolksele av en brösta, lite rep som vi fästa ihop runt baken med ett snöra upp till svasremmen på ländtäcket och så en ring bakom det, ca 70 cm bakom hästen, däri fäste vi riktiga vattenskidsrep med gummerat handtag..
så långt inga problem..
Tills pojken tog fram sin koboltblåa snowboard :rofl: fnyselifnys och 2 dm högre ponny :D skitfarlig pryl..
men när vi satte igång sen så var hon lite tveksam när jag satt på och skänklade och något höll tillbaka henne, men kom efter 5 tveksamma steg fram i skritt och sedan trav.. gick super.. och när vi vart iväg 15 min så var det full kareta i galoppen och pojken därbakom.. precis vid en stor kurva ser vi ett par och jag får ropa "TUT TUT!" och dom kastar sig iväg.. men vi kunde ju inte stanna så fort heller, isf hade ponnyn fått en snowboardåkare i rumpan :D
jättekul hade vi även fast pojken klagade på 2-3 repor han fått i brädan av småsten..
ang paret vi skrämde så satte jag in en insändare i tidningen och bad om ursäkt från "tjejen på hästen och killen på snowboarden" :D
 
Sv: Tolka

jag köpte en sån olkasele från hööks till mina medisar....

dom är två ridtravare... vi brukar åka pulka efter dom... i början red en av oss, och en åkte efter, men vi modifierade den lite så att vi inte behövde ridsa sammtidigt! Skit bra.... Båda hästarna är ju inkörda så det gick jätte bra... Det e jätte kul! :)
 
Sv: Tolka

Vad händer när hästen har fått upp farten och sedan tvärstannar? Jo, med pulka (om du inte använder skacklar) kommer du förmodligen varken kunna stanna eller svänga i hög fart = du åker rätt in i hästens bakben.
Satsa på skidor istället, säkrast för hästen och den som åker bakom.
 
Sv: Tolka

*knapplån*

vad ni än gör så tolka inte med ett tefat...man är överallt då..:o
 
Sv: Tolka

Kan inte någonav er somhade hemmabyggda tolkselar lägga in en bild där ingen rider.tänkte att jag skulle bygga en sådan i vinter.... gjorde det när jag var minre oc hade då inga problem med att åka in i hästens bakben, som sagt man har ju fötter :idea: MEN åker man ur pulkan och tappar tömmarna får an desto större problem, framför allt om stallet ligger bakom skogen.... :crazy: stackars ponny...
 
Sv: Tolka

Tänker ni inte galoppera eller?
För det första, kommer du inte hinna tänka tanken att du ska sätta ner några fötter.
För det andra, om du nu skulle göra det är det stor risk att det slutar med en eller flera frakturer.
Men vill folk riskera att i hög fart åka in i sin hästs bakben och träffa senorna med en pulkakant och sedan bli sparkad i ansiktet så är väl inte det min sak.
Ursäkta om det låter otrevligt men så ledsamt att det finns folk som ens överväger detta.
 
Sv: Tolka

*kl*

jag hade också tänkt att tolka med mitt varmblod i vinter. men jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska åka på. jag kan inte åka skidor utan skulle vilja ha pulka. men då finns ju risken som tidigare nämnts att man åker in i bakbenen på hästen och den stannar..snö och is är ju halt.

finns det någon lösning på pulka fast med skacklar?
vore ju trevligt om ngn hade gjort en sån konstruktion, eller hade ideer om det... för att bara åka pulka tycker jag verkar smått vanskligt.
 
Sv: Tolka

Tack för en bra hemmagjord sele :bow: Det där ska jag verkligen testa i vinter på johan som tycker det är jättekull att få dra pulka :)

häftigt att kunna köra själv, fast det kräver ju verkligen en snäll häst :D
 
Sv: Tolka

Vad händer när hästen har fått upp farten och sedan tvärstannar? Jo, med pulka (om du inte använder skacklar) kommer du förmodligen varken kunna stanna eller svänga i hög fart = du åker rätt in i hästens bakben.
Satsa på skidor istället, säkrast för hästen och den som åker bakom.

Ursäkta mej men, enligt ditt inlägg här så låter det ju som att det inte är några problem att stanna med skidor. Det borde väll vara lika svårt om inte ännu värre efter som du inte kan slänga av dej skidorna hur snabbt som helst. En pulka kan du gå ur hur lätt som helst. Gillar inte din otrevliga attityd. Jag skulle aldrig vara ute efter att riskera att skada min häst. Det är därför jag startat den här tråden, för att få information så att jag inte göra nått som är allt för riskfullt. Och efter som det verkar vara ganska många som tolkar med pulka så får du nog fullt upp om du ska hacka på alla dom!

Du får ursäkta min otrevliga attityd nu men har svårt att vara trevlig den här tiden på dagen då magen är tom:smirk:

Lycka till:D
 
Sv: Tolka

Ursäkta om du inte tycker om min "otrevliga attityd" inte min mening:
Ursäkta om det låter otrevligt men så ledsamt att det finns folk som ens överväger detta.

Ska sluta skriva här nu eftersom du uppenbarligen inte uppsakttade att jag försökte svara på en fråga Du ställde, och avråda från vad jag anser som ganska riskfyllt.
Skrev det negativa med det, trodde det var det du ville, veta för- och nackdelar.

adjöss
 
Sv: Tolka

När jag var yngre och hade häst så brukade vi tolka med ett traktor däck, alltså inneslangen i ett traktor däck!
Både vi och hästen tyckte det var jätte roligt och ett däck är lätt och glider bra på snön!
Och vi hade aldrig några problem med att däcket åkte in i baken på hästen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 220
Senast: Halali
·
Utrustning Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet...
Svar
8
· Visningar
1 406
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp