tolka på sommaren

söderböna

Trådstartare
Tolkade för första gången med min häst i år och det är så himla kul tycker både häst och jag.

Nu har jag börjat funderat på om man kan konstruera någon form av fordon så att man kan tolka på barmark:idea:

Det är ju så himla mycket roligare när man kan göra något tillsammans, dottern och jag när man bara har en häst:laugh:

Så är det någon som tolkat på barmark, och hur i så fall?

Hej från en ny frälst tolkningstokig Söderböna

Sv: tolka på sommaren

Jag har svårt att tro att det går att tolka med endast en tolksele på sommaren. Det finns ju kälkar och liknande att dra stock med men då måste man har en riktig sele. Det är stor skillnad mellan att dra en lastad pulka över snö och en lastad pulka på barmark.

Är ingen expert men det är vad jag tror.

Äsch, kör in hästen på riktigt och åk vagn istället! Mycket bekvämare. ;)

Jo jag funderar ju på det. Men hon är ju ingen unghäst direkt, 15 i år och har inte helt koll på höger och vänster när man tömkör. Det blir gärna att hon böjer sig och går i någon form av öppna/sluta i stället för att svänga höger/vänster:grin:

Sedan känns det ju mer som om man gör något bägge två när man tolkar, annars sitter ju den andra bara och åker.

Fast jag ska prova och köra in nu under våren.

/Södeböna

Har du ingen tidigare erfarenhet av att köra in eller köra hästar så ska du absolut ta hjälp med inkörningen! Om hästen inte kan höger och vänster så låter det inte lämpligt att börja spänna för något innan tömkörningen sitter till 100%.

Jo då, jag har koll, men inte riktigt min dam. Det är därför jag tvekar lite att köra in henne.

Hon är mycket tömkörd men mest i dressyrpass med förra ägaren. Med mig har det mest varit tömkörning i skogen och på väg för kondition och smidighet. Och då funkar det för det mest bra då vi bägge är ganska ense om vilken väg vi ska gå.

Om vi inte får höger och vänster att sitta så kommer hon självklart inte att spännas framför en vagn.

/Söderböna

rullskridskor kanske funkar? Om man kör på asfalt eller slät grusväg vill säga. Och så finns det väl typ skidor med hjul?

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 019
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård