Sv: Tokosel

igen, tack! Vi kommer att analysera när vi börjar på de nya balarna.

Mustang har en blå mineral som har värdena:
e-vitamin 5500
selen 15

ca 228 kr/15 kg .. utslaget per dag blir det kanske inte så stor skillnad. Mest känns det ju när det köps ;)

ska kolla kraffts och Hippos sortiment också.

/U

igen, tack! Vi kommer att analysera när vi börjar på de nya balarna.

Mustang har en blå mineral som har värdena:
e-vitamin 5500
selen 15

ca 228 kr/15 kg .. utslaget per dag blir det kanske inte så stor skillnad. Mest känns det ju när det köps ;)

ska kolla kraffts och Hippos sortiment också.

/U

Och deras röda har 30 mg selen och 8500mg e-vitamin. Så som du ser, de flesta vanliga mineralfoder som finns på marknaden idag täcker behoven med 100-150gr per dag. Jämför då 228kr för 15 kg med de selen/e-vitmin-tillskotten som finns som ligger på 150-200kr per liter/kg och räknar ut den dagliga kostnaden för att täcka behovet så kommer du se vilken enorm skillnad det blir. :)

Den basic e-selen som jag skrev tidigare i tråden kostar 98 kr för 3 kg pulver.
E-vitamin 8000
Selen 20

fattar jag det rätt om jag läser det som samma koncentrarion som i många mineraler..

Den basic e-selen som jag skrev tidigare i tråden kostar 98 kr för 3 kg pulver.
E-vitamin 8000
Selen 20

fattar jag det rätt om jag läser det som samma koncentrarion som i många mineraler..

Beror ju på vad det står på burken att det anges i för enhet. Per kg?

Även om det där var ett hyffsat pris så blir det ju ändå bra mycket dyrare än det där 700kr-mineralen du nämnde och då får du inget annat med det där pulvret? Så beroende på vad grovfodret har för mineralvärden måste du kanske ändå komplettera med mineraler och då har du kaka på kaka.

Ursäkta knapplån.....

.... Men vad händer egentligen vid brist på selen?
Hur visar det sig?

Vill minnas att det var per kg.
Det har blivit roligare att kolla efter mineraler när jag vet vad jag ska titta på. Något som jag inte förstår är att den Vitafor-mineralen som var avsedd för avelsston och unghästar varken innehåller selen eller e-vitamin, det är en billigare mineral, men det låter lite knasigt i mina öron. Finns det någon anledning?
/U

Vilken mineral var det då? I Vitaformineralbroschyren innehåller alla de som tas upp där både selen och e-vitamin.

Hmm.. jag verkar att ha snurrat till det bland allt letande eller?..
.. men Kraffts gröna miner som rekommenderas till avelshästar och hästar på bete innehåller endast selen och inte e-vitamin.
/U

Vet inte om det kan bero på att det är tänkt att kompletteras med Krafft pluss grön som innehåller desto mer? 1200mg per kg.
Hästar på bete får ju i sig tillräckligt med e-vitamin via gräset.

Senast ändrad:

Så kan det ju säkert vara, men om man inte läser på ordentligt så kan det vara lätt att missa.
/U

KL

Om man har värden på sitt grovfoder som gör att samtliga behov täcks på 10kg hö utom kalk och selen då (eftersom jag utgår ifrån en brist på selen i markerna där höt togs), är det fortfarande vettigt att köpa ett mineralfoder hellre än exvis Tokosel?

Jag har en Ca/P-kvot på 1,0 (1,8g/kg foder på båda = knasigt, men lättfixat!) så de flesta mineralfoder man kan köpa ger inte en korrekt kvot vid normala mängder. Känns ju lite onödigt att behöva köpa BÅDE något färdigblandat mineralfoder OCH extra foderkalk ovanpå det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist